Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RicohGR ISO-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Som nybliven GR ägare är det ett par saker jag inte riktigt förstått.

Om jag ställer kameran manuellt i ISO 1600 tas bilden ändå på ISO 800, är det någon inställning som måste ändras för att släppa upp ISO till max?

I läget AutoISO har jag bara kommit upp i ISO 153 tros att slutartiden är alldeles för lång för en skakfri bild, något jag missat?

Tack på förhand.

Vad kul att du köpt en GR hoppas du blir nöjd o kanske visar lite bilder senare, det var knepigt med dina iso problem men jag kan inte hjälpa dig men är däremot intresserad utav bildkvalliten för jag har läst så mycket om den LYCKA TILL...

Tack,jag köpte den som en julklapp till mig själv. Det blir ju liksom dubbel glädje att både ge och få en present och skulle jag bli missnöjd så är det ju ändå tanken som räknas :)

Har inga egna bilskvalitetserfarenheter ännu men byggkvaliten, användargränssnittet och snabbheten är nog så bra det kan bli på en kompakt.

Kan det vara så att 1600 bara är tillgängligt vid RAW?

Mitt nyårslöfte blir att jag ska skaffa mig en GR :) Pengarna bara verkar rinna iväg till annat..

Det visa det sig vara tvärt om faktiskt! ISO 1600 nås bara i jpg och raw stannar på 800. Autoiso är är tydligen också begränsat till 154 å andra sidan finns ju två inmatningshjul och alla tänkbara inställningsmöjligheter. Man skall heller inte ha bråttom om man kör raw.Underbar kamera annars!

ISO 800. Brusreducerad i blå kanal PS och körd genom Noise Ninja

Bilagor

• 800blåreduc_filtered.jpg
    800blåreduc_filtered.jpg
    43.6 KB · Visningar: 86
ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar