ANNONS
Annons

Ricoh köper Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Goda nyheter!

Ricoh låter meddela följande (fritt översatt):

Ricoh kommer att börja använda varumärket PENTAX för en del av sina digitala kameraprodukter och Hoya kommer att fortsätta att använda varumärket PENTAX för deras endoskop och andra produkter.

Dessutom kommer båda företagen att samarbeta med varandra för att öka värdet av varumärket PENTAX.

Vidare så presenterar man bl a följande (fritt översatt):

Ricoh har för avsikt att:
  • Satsa mer på systemkameror för att möta förväntad framtida tillväxt
  • Expandera produktsortimentet med bl a utbytbara objektiv

Källor: http://www.ricoh.com/release/2011/pdf/0701.pdf

http://www.ricoh.com/release/2011/0701_1.html

wow! känns rätt oväntat :eek: kan kanske leda till intressant kamerautveckling~ tycker ricoh och pentax har rätt skilda pår i sina sortiment så de konkurrerant inte så direkt med varandra som andra märken gör.

Det är ju känt sedan länge att Hoya söker en partner för Pentax, då de anser att marknaden är för tuff för att köra ett eget race. Det var planerat en fusion med JVC, men det blev inte av. Intressant nu är ju att det tydligen är Ricoh som har kontaktat Hoya, av vad man kan utläsa av informationen. Det är ju positiv.

Ricoh har bra rykte för kompaktkameror, men gällande systemkameror ligger de ju efter.
De har ju varit mest kända för sina analoga stillbildskameror med Pentax K-fattning, och även deras egen fattning som utgick från Pentax K men hade en elektrisk kontakt på annat ställe. Så det finns en historisk koppling mellan Ricoh och Pentax.

Ett orosmoln kan vara att när man byter ägare så brukar det ta ett tag för den nya ägaren och nya organisationen att fungera. Det brukar bli några "förlorade månader" i alla omstruktureringar, och frågan är om Pentax har råd med det?

Det är ju känt sedan länge att Hoya söker en partner för Pentax, då de anser att marknaden är för tuff för att köra ett eget race. Det var planerat en fusion med JVC, men det blev inte av. Intressant nu är ju att det tydligen är Ricoh som har kontaktat Hoya, av vad man kan utläsa av informationen. Det är ju positiv.

Ricoh har bra rykte för kompaktkameror, men gällande systemkameror ligger de ju efter.
De har ju varit mest kända för sina analoga stillbildskameror med Pentax K-fattning, och även deras egen fattning som utgick från Pentax K men hade en elektrisk kontakt på annat ställe. Så det finns en historisk koppling mellan Ricoh och Pentax.

Ett orosmoln kan vara att när man byter ägare så brukar det ta ett tag för den nya ägaren och nya organisationen att fungera. Det brukar bli några "förlorade månader" i alla omstruktureringar, och frågan är om Pentax har råd med det?

Kan hända att t.ex. Pentax Q redan är ett sammarbete mellan Pentax och Ricoh? Jag tycker den ser lite Ricohisk ut , men med Pentaxstorlek...

Jag tror säkert det nya samarbetet kan bli bra, det finns en del synergi-effekter i avtalet. Hoya är fantastiskt duktiga - på ett antal områden - men kanske inte inom utveckling och marknadsföring av konsumentelektronik.

Tyvärr ser det ju ut (i den ekonomiska redovisningen) som att Pentax kameradivision är precis lika illa ute som Hoya tidigare aviserat. Deras likviditet är usel, de har i stort sett inga tillgångar alls utöver deras maskinvärde efter avskrivningar... Jag kan förstå Hoya, som ju flera gånger tidigare har varnat Pentax för att kameradivisionen kan komma att avecklas helt om de inte visar gröna siffror snart.

Så köpet kan till viss del vara en räddning för Pentax-kamerorna. Jag skulle tro att Ricoh har ett betydligt större intresse av att hålla igång och försöka rädda kameradivisionens finanser än vad Hoya hade.

Tyvärr kanske detta innebär att Nikon och Canon blir helt ensamma på den "tunga" marknaden då spegelmekanismen blir en större och större del av den totala produktkostnaden ju längre utvecklingen inom elektronik tar oss. Kommer Pentax med ett nytt spegel-löst system med APS-sensorer (och ett modifierat short-flange K-mount, ungefär som skillnaden mellan FT och mFT) för att komplettera Q-systemet, eller kommer det bara vara tomt i den nischen för dem?

Hur det går för dem ekonomiskt är ju upp till er/oss konsumenter... :)

Pentax och Ricoh har ju som sagt samarbetat förr.
Om jag inte minns fel så utvecklade de objektiv tillsammans
under SMC-M-tiden (sent 70-tal).
Jag har haft några av deras analoga slr-kameror och de var riktigt bra!
Det ska bli spännande att följa fortsättningen

Jag skulle tro att detta innebär slutet för GXR - att ha Q systemet, aps-c + MF och även även GXR blir nog lite tugnt.

Hoppas Pentax lever kvar efter det här. Richo känns inte som en bra köpare just för dslr utv och konkurrens.

Frågan är vad för typ av konsumentkamera de behöver släppa för att svinga sig uppåt igen.. Problemet är marknadsföring som de måste bli bättre på.. Iaf här i Sverige :)

Den där Pentax Q var ju ett riktigt dödsstöt, ja åtminstone i Europa och USA.. Men kanske att den kommer gå plus minus noll i Japan.. men vad är vitsen med det?

Att dom inte bara satsade på ett Aps-c system direkt.. helt otroligt korkat.

Hade de använt aps-c-sensor hade de inte kunnat tillverka världens minsta digitala systemkamera.

Ja, det är ju lite fiffigt att kunna hävda det. Däremot tycker jag att det är lite dåligt att det är den minsta sortens kompaktkamerasensor i Q (1/2.3" eller nåt sånt). Pentax borde ha använt en lite större sensor som sådana som sitter i lite bättre kompakter (1/1.7" tror jag).

Att dom inte bara satsade på ett Aps-c system direkt.. helt otroligt korkat.

Som alla andra menar du... nackdelen är att då blir det inte världens minsta systemkamera. Möjligen blir det ännu ett litet hus med (förhållandevis) enorma objektiv. Jag tycker (efter att ha hämtat mig från den pyttelilla-sensor-chocken) att det är en kul grej, men alldeles för dyr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar