Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ricoh GXR

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur stor känns GXR med femtian på? Jag menar, är den för stor för att kunna räknas som fickkamera?


Allt är relativt, självklart, men Ricoh med 1.5 sensor och 50mm, var betydligt mindre än Olympus och Panasonics nya 2-sensor-kameror.

Inte bara att Riocohn var mindre, den kändes också betydligt bättre ihopsatt än de andra två.

Blev faktiskt riktigt, riktigt imponerad.

Sedan kände jag på nya Leican också, x1, iofs ingen utbytbar optik, men känslan... wow. Den är dock i en Leica-prisklass också...
 
Jag frågar mig vad det blir för prislapp om jag ska komplettera min Nikonkamera med en vidvinkel och ett bra normaltele (och då får jag ändå dras med min stora kameraklump och ett gränssnitt som lämnar en del övrigt att önska; jag har sett alltför många Ricoh-ägare lovorda sina kamerors användarvänlighet för att jag inte ska tro att det vore ett lyft med Ricoh.
För min del var det inte ett framtidssäkert Nikonköp. Jag griper alltmer sällan den tunga utrustningen när jag ger mig ut.
 
Jag måste vara konstig. För mig blev det ett jätte antiklimax när den visades först. Jätte konstigt, jag vet ju inte ens hur bra den är? Tror det beror på att det första jag tänkte när jag såg den var, 10 år gammal digitalkamera för disket. Den är säkert jättebra, men jag kan ändå inte övertyga migsjälv.

Stod och dreglade över deras GRIII istället, hade trott att GXR skulle se ut som en lite större sådan.

MMMM, GRIII
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.