Annons

Canon EF 11-24mm f/4L

Produkter
(logga in för att koppla)
Mer rykten om objektivet:
  • Lens arrangement 16 sheets group 11
  • 4 aspherical lens (large diameter grinding aspheric single, large-diameter glass molded aspherical one, two glass mold aspherical)
  • One Super UD lens, one UD lens
  • SWC coating (two-sided)
  • ASC coating (one side)
  • The fluorine-coded into the rear lens and the front lens
  • Diaphragm blades nine. The aperture circular
  • Minimum aperture is F22
  • In the shortest shooting distance is 24mm 0.28m, 0.32m in 11mm
  • 0.16 times at the maximum photographic magnification is 24mm, 0.06 times in 11mm
  • AF motor ring USM
  • Full-time manual focus
  • Dust and water
  • Rear gelatin filter holder
  • Total length 132mm, maximum diameter 108mm
  • Weight 1180g
 
31000kr i affären. Sån skulle jag vilja ha. Sen om den väger 1, 2 eller 3 kg har väl ingen betydelse. Men varför denna zoomhysteri. Det är väl 11-ändan man kan tänka sig betala 30 papp för, varför inte en fast 11a, om nu alla tycker några hekto fram eller tillbaka har betydelse.
Troligtvis för att det är ett antal gånger lättare att sälja en zoom än en fast vidvinkel p g a mångsidigheten. Det finns nog många yrkesfotografer som kräver zoomen för att kunna anpassa bildvinkeln i trånga utrymmen (ex mäklarfoto).
 
Troligtvis för att det är ett antal gånger lättare att sälja en zoom än en fast vidvinkel p g a mångsidigheten. Det finns nog många yrkesfotografer som kräver zoomen för att kunna anpassa bildvinkeln i trånga utrymmen (ex mäklarfoto).

Jag tror att det ligger en del i det du säger. När jag pratade med Canon Europa om objektivet så nämnde de att objektivet är ett "statement" över vad Canon kan. De har alltså tagit i för att bevisa att de visst kan konstruera vidvinklar och de ville skapa ett objektiv som väcker uppmärksamhet.

Jag har fått hem ett ex för test. Mitt första intryck när jag provade ett förserieexemplar var låg distorsion, bra kantskärpa och klarar motljus bra.

Jag noterade också att det krävs stativ om man bryr sig om att få alla linjer parallella i 11 mm-läge. Tänk på att 11 mm-läget i stort sett motsvarar två stackade stående 16 mm-bilder.
 
visat bilden i annat sammanhang här på fotosidan, objektivet är mycket bra och med en högupplöst kamera så blir resultatet än bättre med tanke på beskärning och perspektiv upprätning
 

Bilagor

  • klosterg.jpg
    klosterg.jpg
    88 KB · Visningar: 120
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.