Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ricoh GRII vs. Fujifilm X100F

Produkter
(logga in för att koppla)

Streetrunner

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag hoppas att det här forumet kan hjälpa mig att välja en kompetent kompaktkamera.

Jag fotade under många år med analog systemkamera och därefter med digital systemkamera. Till slut tröttnade jag på att bära runt på all utrustning och nöjde mig med en iPhone.

Nu ska jag ut och resa och vill ha med en smidig kamera med bra kvalitet. Den ska användas till vardags också.

Vilken av Ricoh GRII vs. Fujifilm X100F tycker ni är det bättre valet för dessa ändamål?

Hej!

Jag hoppas att det här forumet kan hjälpa mig att välja en kompetent kompaktkamera.

Jag fotade under många år med analog systemkamera och därefter med digital systemkamera. Till slut tröttnade jag på att bära runt på all utrustning och nöjde mig med en iPhone.

Nu ska jag ut och resa och vill ha med en smidig kamera med bra kvalitet. Den ska användas till vardags också.

Vilken av Ricoh GRII vs. Fujifilm X100F tycker ni är det bättre valet för dessa ändamål?

Hej! Jag är ett stort fan av Ricoh GR. Äger ingen X100-kamera. Bägge är nog bra kameror men personligen så skulle jag inte byta ut min Ricoh GR mot en X100F, trots att den senare är dyrare och modernare. Ricoh:n är verkligen kompakt och kan tas med överallt - förvara den dock i någon typ av påse för den är känslig för de fibrer som du onekligen har i fickan och de kan ta sig in och lägga sig på sensorn. Men, är du bara försiktig så är det inga problem som jag upplever det. Du saknar förstås en optisk sökare men jag har inte ofta känt att det är problem. Faktiskt så köpte jag en optisk söker att häkta på ovanpå men har använt den ytterst sällan.

Jag fotar nästan uteslutande gatufoto och det är Ricoh:n suverän för. Kanske är X100F en mer allroundkamera. Fundera också på vad du kan göra för mellanskillnaden i pris!

Hoppas att mina funderingar var till hjälp!

Mvh
Fredrik

Hej! Jag är ett stort fan av Ricoh GR. Äger ingen X100-kamera. Bägge är nog bra kameror men personligen så skulle jag inte byta ut min Ricoh GR mot en X100F, trots att den senare är dyrare och modernare. Ricoh:n är verkligen kompakt och kan tas med överallt - förvara den dock i någon typ av påse för den är känslig för de fibrer som du onekligen har i fickan och de kan ta sig in och lägga sig på sensorn. Men, är du bara försiktig så är det inga problem som jag upplever det. Du saknar förstås en optisk sökare men jag har inte ofta känt att det är problem. Faktiskt så köpte jag en optisk söker att häkta på ovanpå men har använt den ytterst sällan.

Jag fotar nästan uteslutande gatufoto och det är Ricoh:n suverän för. Kanske är X100F en mer allroundkamera. Fundera också på vad du kan göra för mellanskillnaden i pris!

Hoppas att mina funderingar var till hjälp!

Mvh
Fredrik

Tack för synpunkter. Många verkar väldigt förtjusta i Ricoh:n. Priset är lockande, optiken ska tydligen vara väldigt skarp och kameran lätt att använda. Har du en DSLR-utrustning också eller använder du Ricoh:n bara? Jag vill inte köpa fler prylar efter nästa köp så det kommer att vara en väl använd kamera.

Tack för synpunkter. Många verkar väldigt förtjusta i Ricoh:n. Priset är lockande, optiken ska tydligen vara väldigt skarp och kameran lätt att använda. Har du en DSLR-utrustning också eller använder du Ricoh:n bara? Jag vill inte köpa fler prylar efter nästa köp så det kommer att vara en väl använd kamera.

Objektivet är väldigt skarpt. Kameran är lätt att använda men man kan ställa in mycket om man vill. Ja, jag har en massa annan utrustning också; kör Pentax som huvudsystem (både APS-C och Ff) med alltför många objektiv. Har också snöat in på Fuji med X-Pro1. Sedan har jag också en Panasonic m4/3 GF2 som jag fick för ett för bra pris för att låta bli. Dock, jag skulle nog i praktiken kunna klara mig med min Ricoh för det jag fotar.

Ifall jag åker utomlands för att gatufota så blir det Ricoh GR och för det mesta min APS-C Pentax. Noteras bör att jag när jag kommer hem så är slående hur många bra foton jag får med min Ricoh! Jag borde tidigare ha nämnt att jag förstörde min tidigare Ricoh GR på ett mycket klumpigt och pinsamt dumt sätt – sötsur dippsås från ett räkchips droppade ned på Ricoh:n som jag hade runt handleden! Tyvärr så kom dippen på värsta stället och min kamera blev så småningom aldrig sig lik igen. Men, som ytterligare ett bevis på hur mycket jag älskar min Ricoh GR så köpte jag en ny! Kommer att alltid försöka ha en min arsenal. Den hänger exempelvis med till jobbet varje dag så att jag kan gatufota på lunchrasten.

Möjligtvis så är Fuji X100F något bättre för vissa som den enda kameran. Den har ju optisk sökare. Sen så har den säkert en vassare autofokus. Och med sina 35mm så funkar den nog bättre för porträtt än Ricoh med sina 28mm.

Min röst på x100f, kör den som resekamera och lättvikt alt till Canon ff. Faktiskt så nöjd med Fujin att den håller på att ta över helt. Förutom fantastiska bilder så är den enormt inspirerande o kul att fota med. Befriande med bara en brännvidd.
Uppskattar inbyggda blixten som funkar superbra. Har dock ingen erfarenhet av Ricoh.

Jag har haft båda: liten tanke:

Fuji x100F mycket bra allroundkamera, dock inget som går ned i fickan.... Har fin sökare och snabbare än ricohn. Dock inte skarp på bländare 2.... Dyr även begagnad....

Richoh: skarp skarp från 2.8.... smidig går ned i fickan och lätt att alltid ta med sig.... Ingen sökare dock... Billigare, titta på ebay runt 5000 ny från ebay (tyskland te x)

Fuji 100f vinner som allroundkamera anser jag. Den kan man ha som enda kamera. Ricohn känner jag behöver man ha en till kamera. Egentligen är de bra komplement till varandra lol......

Älskade min Ricoh GR, grym bildkvalitet för det lilla paketet, fick med den i jeans-fickan! (fick dock problem med sensordamm då..).

X100-serien har jag ej testat, känns lite stor för en kompaktkamera.
Skulle nog hellre satsat på en X-T20 + Fujinon 18 eller 23 f2 isf. Så har man lite mer flexibilitet på köpet för framtida behov.
Dom extra megapixlarna, 24 mot 16 talar väl också för nån av Fuji's nya.

Gr

Hej
Har både aps-c och FF systemkamera men det är GR II som alltid är med. Trodde jag skulle sakna sökare så köpte även det (samt 21mm konvertern). Fantastisk roligt att fota med och väldigt diskret. 21 mm konvertern bra men används sällan, Sökaren har bara använts ett fåtal gånger. Har inte provat X100f men hållt i 100 s. Fujin är helt klart den bättre kameran men den är för stor att ha i kavajfickan eller jackan. Sedan har GR II snap focus vilket är helt outstanding för snabba snapshots. Varför inte testa, den är betydligt billigare och lättsåld som begagnad.

Trevligt med all input. Tack för det.

Sammanfattningsvis tycks det som att ägare av båda kamerorna är väldigt nöjda med sina kameror och använder dem mycket. Jag hoppas komma iväg till Amsterdam om någon månad och därefter Sevilla till hösten. Nästa år blir det en längre resa till Iran om allt klaffar. Jag ser fram emot att använda kameran vid dessa resor. Dax att åka och klämma på dem tror jag.

När det gäller Ricohn, räcker det att ha kameran i orginalväskan för att undvika damm eller ska man ha ytterligare skydd?

Trevligt med all input. Tack för det.

Sammanfattningsvis tycks det som att ägare av båda kamerorna är väldigt nöjda med sina kameror och använder dem mycket. Jag hoppas komma iväg till Amsterdam om någon månad och därefter Sevilla till hösten. Nästa år blir det en längre resa till Iran om allt klaffar. Jag ser fram emot att använda kameran vid dessa resor. Dax att åka och klämma på dem tror jag.

När det gäller Ricohn, räcker det att ha kameran i orginalväskan för att undvika damm eller ska man ha ytterligare skydd?

GR har ett objektiv som dras in kameran och ett litet lock som sluts över linsen när man stänger av. I praktiken innebär det en rörlig liten bälg som jag tror är anledningen till att damm kan söka sig in i kameran. Andra teorier är att den generella tätningen av kameran inte är mer än 99%... Oavsett hur kameran förvaras så tror jag problemet kan uppstå. Men så klart är en dammig miljö sämre. Det är bara det att själva grejen med en GR är att ha den liggande i fickan eller hängande runt handleden (ett väldigt bra tips är att skaffa en liten dragsko - som på en jacka - att fästa på handledsremmen så att den kan dras åt runt handleden). Så småningom så lär man sig kamerans bildvinkel och i många fall behöver man inte kika på skärmen för att få till sin bild. Jag tror den största skillnaden mot Fuji ligger just i arbetssättet. Fujins fina sökare och utförande innebär att man vill lyfta den till ögat, kanske hålla med två händer, och ta bilder på traditionellt fotografvis. Fotograferar man helst så är Fuji det bästa alternativet (den är ju lite större på gott och ont - det kan förstås vara av betydelse). För mig innebar GR ett nytt sätt att fotografera. Mer kropp än öga skulle jag säga. Och mer tillgänglig kamera hela tiden. På det sättet blir tanken på att skydda kameran rätt bakvänt. Men ska den ligga oanvänd har jag använt en "glasögonpåse" i syntet som skydd. Funkar bra. Men jag har efter kanske 30 000 bilder något dammkorn som då och då dyker upp på sensorn. Irriterande då det händer men hindrar inte att det är min kamera par preference. Du väljer mellan två utmärkta kameror. Båda med hög kvalitet. Båda ger fina bilder rent tekniskt(kanske är Fujin lite bättre). Men framför allt väljer du, i mitt tycke, på två skilda arbetssätt. Några GR har ett litet problem med damm men det är långt ifrån alla som får bekymmer med det. Och jag tror det är mer det sanslöst trevliga fotograferandet som kameran inbjuder till som gör att damm kan söka sig in. För mig är roligt viktigare än dammfritt.

I min normalstora jackficka går x100f utan problem ner, jag har dock inget motljusskydd på, bara objektivlocket, som jag upplever väldigt smidigt.

x100f betraktar jag som en utmärkt resekamera.

Jag köpte en väldigt fin Ricoh idag. Fujifilm blev för dyr för mig.

Medan batteriet laddar läser jag manualen. Jag har ingen dator utan använder iPhone och iPad. Wi-fi-lösningen tycks inte vara utformad för att överföra många bilder utan bara en och en. Använder någon av er en kortläsare för att överföra till iPhone? Min har 250 GB utrymme så den rymmer en del jpeg och synkar med iCloud. Redigerar ni bilder på iPad/iPhone? I så fall, vilken/vilka app/ar använder ni?

Medan batteriet laddar läser jag manualen. Jag har ingen dator utan använder iPhone och iPad. Wi-fi-lösningen tycks inte vara utformad för att överföra många bilder utan bara en och en. Använder någon av er en kortläsare för att överföra till iPhone? Min har 250 GB utrymme så den rymmer en del jpeg och synkar med iCloud. Redigerar ni bilder på iPad/iPhone? I så fall, vilken/vilka app/ar använder ni?

Har fört över bilder med hjälp av Apple Camera Connection-kit (i stort sätt ett USB-uttag till Lightningkontakt), och redigerat enkelt, men jobbigt att redigera många bilder och "seriöst".

För det är det Lr, eller annan RAW-konvertare, som jag använder på dator (MacOS eller Windows).

Grattis Nils! Tror inte att du kommer att bli besviken. Förvara den vara in nån typ av påse när du stoppar den i fickan. En sak som jag har gjort för att minska risken för damm/partiklar är att sätta en bit eltejp mellan handtaget på höger sida och objektivet. Som jag håller kameran, med öglan kring handleden och med tummen som avtryckarfinger så upptäckte jag första dagen jag använde kameran att min långfingersnagel låg emot metal höljet runt objektivet eftersom det är rätt "vasst" så skrapade det upp små små fina partiklar till min förfäran. Innan jag insåg vad som hände så tänkte att: "varifrån kommer att det där fina dammet i från? Jag som varit så försiktig!"

Använd också snap focus. Det är utmärkt.

Har inte överfört en enda bild via Wifi så jag kan inte hjälpa dig där.

Mvh
Fredrik

Tack för råden både gällande bildbehandlingen och damm. Jag nöjer mig med Affinity Photo på iPad tills jag kan köpa en dator. Det verkar förvånansvärt kraftfullt för en ipad. Det finns ju även till Mac/Win när det blir aktuellt. Är snapfocus förinställt fokus? Allt står på svenska i manualen.

Det första som slår mig är att kameran är så diskret att man obehindrat kan fotografera på gator och torg utan att man drar till sig någon uppmärksamhet. Det går ju att stänga av både ljud och skärm och förinställa allt på My1. Det andra är att objektivet är fantastiskt. Motljusegendkaper, färgåtergivning, skärpa.

Tack för råden både gällande bildbehandlingen och damm. Jag nöjer mig med Affinity Photo på iPad tills jag kan köpa en dator. Det verkar förvånansvärt kraftfullt för en ipad. Det finns ju även till Mac/Win när det blir aktuellt. Är snapfocus förinställt fokus? Allt står på svenska i manualen.

Det första som slår mig är att kameran är så diskret att man obehindrat kan fotografera på gator och torg utan att man drar till sig någon uppmärksamhet. Det går ju att stänga av både ljud och skärm och förinställa allt på My1. Det andra är att objektivet är fantastiskt. Motljusegendkaper, färgåtergivning, skärpa.

Ja, man kan beskriva snap focus som förinställt fokus. Kul att du verkar vara nöjd med kameran. Den är verkligen diskret och kraftfull. Angående bildbehandling med iPad så har jag ingen erfarenhet. Det går säkert bra eftersom de är så kraftfulla numera. Du kan nog få ut skapliga bilder direkt från kameran också. Många verkar gilla den svartvita inställningen.

Välkommen till Gatufotopoolen förresten! Hoppas få se några av dina bilder med din Ricoh där.

Mvh
Fredrik

Snapfocus (snabbfokus) kan du justera via menyerna och välja förinställt avstånd - samt om det ska var på/av. Det blir en slags förfokusering. Om man använder sig av TAv så väljer man både slutartid och bländare; kameran justerar ISO. Viss uppmärksamhet får man förstås ha på ljuset så att ISO-automatiken har en chans. Men det gör gatufotograferande väldigt smidigt...
Beträffande bildredigering så har jag ingen aning avseende I-Pad. Lightroom och RAW funkar fint på dator dock...
Lycka till med kameran! Övertygad om att du kommer att bli nöjd!

Kul att du gillar din GR men den är lätt att falla för. Har haft min sedan den kom och hade lite `dammproblem´ i början men skaffade en Ricoh halvväska i skinn och problemen (märkligt nog) försvann.

Har en hel del kameror med telefonen till halvformat i spännvidd men min Ricoh GR är nästan alltid med;)

/Stephan

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto