Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RGB vs lagerstil

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Jacobsson

Aktiv medlem
Ska ha denna RGB "pyramiden" på bild och det ska vara en valfri lagerstil som bakgrunden. Men när jag lägger på en lagerstil ser det inte speciellt bra ut.

Någon som kan hjälpa mig hur jag ställer in det för att RGB färgerna ska synas fullt ut?
Jag lägger RGB pyramiden ovanpå den andra lagret men får det inte att funka ändå...

Utan bakgrund
rgb.jpg


Med bakgrund
medlager.jpg
 
Är det en ren friläggning du vill få till?
I så fall kör du lagerstil "Normal" eller vad det kan tänkas heta på svensk version och maskar istället bort det vita runt omkring.
Masken skapar du enklast med lasso på det vita och sen fyll med svart (i en lagermask alltså)
 
Kör jag på normal så blandas inte RGB färger utan det blir bara de 3 vanliga, måste ha "ljust" som alternativ på dem annars så syns de inte...
 
Hmm jag vet inte om jag förstår vad du vill åstadkomma... hela pyramiden, ligger den i ett eget lager eller har du på något vis byggt upp den själv med hjälp av lager?
 
Om jag fattat rätt på vad du är ute efter...
kan du inte lägga ett lager för bakgrunden, markera utrymmet för dina pluttar, invertera markeringen och sedan fylla med valfri färg i det nya (4de)lagret?

ladda ned och titta på denna i ps: http://www.photostudio.nu/rgb.psd


/b

ps jag gillade svart bakgrund...
 
Testa att lägga dina RGB lager och stilar i ett Lager
set och välj att setet ska vara i läge normal och inte i genomskinligt.
/Ante
 
Ja, det verkar ju vara en friläggning du är ute efter.
Det är bara att "klippa" ut pyramiden genom att först markera den.
Sedan lägger du den urklippta pyramiden ovanpå ditt bakgrundslager utan att använda lagerstilar eller blandningslägen.

Lätt som en plätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.