Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RGB till CMYK

Produkter
(logga in för att koppla)

pellapoo

Aktiv medlem
Jag konverterade en RGB bild till CMYK och allt blev bara helt fel.
Anledningen var att färgerna i RGB finns inte i motsvarande CMYK.
Finns det inget program som kan på nåt smart sätt fixa till liknande färger på ett bra sätt?
Jag menar för länge sen när man konverterade 16 bits bilder till 8 bit så kunde ju vissa program göra hyffsade grejjer med dither effekter... Finns det inget liknande mellan RGB och CMYK?

pellapoo skrev:
Jag konverterade en RGB bild till CMYK och allt blev bara helt fel.
Anledningen var att färgerna i RGB finns inte i motsvarande CMYK.
Finns det inget program som kan på nåt smart sätt fixa till liknande färger på ett bra sätt?
Jag menar för länge sen när man konverterade 16 bits bilder till 8 bit så kunde ju vissa program göra hyffsade grejjer med dither effekter... Finns det inget liknande mellan RGB och CMYK?

Från villken RGB till vilken CMYK? Det finns en mängd olika sorters RGB och CMYK, var och en med sitt eget färgomfång och sin egen färgåtergivning. Men det är ofta så att många av de färger som du kan återge i RGB helt enkelt inte finns i en CMYK-färgrymd.

Något smart litet program finns inte heller. Om du har en intensiv röd färg i din RGB-färg, då ska den tryckas genom att man blandar maximalt av gult och maximalt av magenta. Om nu inte den blandningen blir så intensivröd som din ursprungliga röda färg, då är det omöjligt att få fram den.

MVH/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar