Annons

Revade dior från Fuji Ånge igen!!!!!!!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kodiak skrev:
Ja men hallo!! Varför chansar ni att skicka till Ånge??? Är det inte tillräckligt att flera (många) andra haft problem???
Ånge verkar inte vara någon hit. En anledning att skicka till Fuji som man brukar höra är att de framkallar Fuji-filmer bäst. En myt?
Niclasfoto skrev:
Ngn som vill köpa mina betalpåsar då kanske;))???
Jag har i alla fall 16 anledningar att framkalla 16 ggr till där;)
Jag vill också sälja och mina är billigare...;)
 
He,he. Nja, har bara två påsar kvar och de tänker jag använda. Har trots allt aldrig haft problem med labbet. Men man har fått sig en tankeställare.
 
Precis, en tankeställare har jag också fått.
Jag känner mig helt cool när det gäller mina 16 påsar som jag har kvar,, men efter dem så blir det kanske att testa ngt nytt...

Mvh Niclas,

Ps, Det finns ju snusbilliga labb utomlands som tar ett par veckor och som enligt mina kontakter kostar runt tjugilappen inkl allt!,,, Han som tispade mig har tappat en försändning av bilder, surt ja Men annars inga problem och här snackar vi om hundratusentals diasrutor i olika format. Kvaliteten var enligt honom helt opåklagelig,,, återkommer kanske med mer om detta vid ett senare tillfälle;)
 
Jag råkade beställa framkallningspåsar med ramning av misstag alternativt fått fel påsar men har nu fått tillbaka den sjätte diafilmen under våren från Fuji och har ännu inte sett några repor. Jag har varit lite orolig eftersom problemet med repor har varit upp på fotosidan tidigare. Men som sagt; inga repor hittills.
 
När man tänker efter så är det ju nästan konstigt att det inte är/blir mer repor än vad det nu ser ut att bli eftersom filmen dras in och ut genom borstarna där små små vassa/hårda saker lätt samlas,,,,,

Dessutom så tror jag nog att labben inte ens öppnar filmkassetten utan hämtar filmen med en utdragare. Det blir liksom enklare så när dem så monteras i skenor eller spiraler innan framkallning. Och då är ju risken för repor ännu större eftersom utdragaren lätt kan skada filmkassettens öppning.

Man kanske jobbar labben på andra sätt,,,

Mvh Niclas,
 
Jag lämnar mina till min närmsta Fuji butik, dom skickas iväg, och jag får dom klippta. Aldrig sett en enda repa nånstans.

Sista gången jag såg report var det kodakbutiken i centrum, alla rullar hade åtminstone 4 repor längsgående.
 
Kan bara sälla mig till dem som har negativt att säga om Ånge. De fick tre eller fyra försök på sig med ganska mycket tid mellan rullarna. Samtliga var repade varav minst en var grovt repad. Vidare lyckades de klippa itu två bildrutor. Så hade de mage att påstå att det berodde på kameran. Repan var av storleksordningen att kameran inte ens borde orkat dra fram filmen.

Började sedan kolla lite på de negativa rullar jag skickat in och upptäckte att de mestadels också drabbats av repor. Då fick jag ingen respons alls från kundtjänst efter att ha skrivit och klagat.

Sedan dess har jag bytt och framkallar lokalt i Uppsala och har sedan dess inte haft problem med vare sig repor eller ituklippta bilder. Till och med så uppsnappade de en rulle som ena hälften var dubbelexponerad(av misstag) och lätt den vara oklippt eftersom bilderna gick omlott.

Jag offrar hellre pengar än bilder.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Till och med så uppsnappade de en rulle som ena hälften var dubbelexponerad(av misstag) och lätt den vara oklippt eftersom bilderna gick omlott.
Jag har en Canon A-1 som gör de de till hälften dubbelexponerade bilderna tätt som oftast när man drar fram filmen slarvigt, och Fuji i Ånge har aldrig klippt isär en sådan åt mig (inte för att det spelar mig någon roll om dom gjort det med en bild som redan varit förstörd :).

Är jag bara en kille med stor tur eller?

Mejla mig om ni vill sälja framkallningspåsar för oramade dia hos Fuji i Ånge. Jag ger 20:- stycket.

/Richard :eek:D
 
Jag framkallar (hittills) alla mina diarullar hos Fotoquick. 89 spänn monterat och klart på 1 timma. Riktigt skönt att få sina bilder med en gång. Överväger nu dock att byta till Proffskopia sedan jag fått en rulle illa repad. På en bild var revan i stort sett igenom filmen. Den syntes som en kraftig utbuktning på andra sidan. En gång är ju ingen gång som det sägs, men om det är en viktig rulle nästa gång vill man ju inte riskera att det händer igen.
 
Martin F skrev:
Jag framkallar (hittills) alla mina diarullar hos Fotoquick. 89 spänn monterat och klart på 1 timma. Riktigt skönt att få sina bilder med en gång. Överväger nu dock att byta till Proffskopia sedan jag fått en rulle illa repad. På en bild var revan i stort sett igenom filmen. Den syntes som en kraftig utbuktning på andra sidan. En gång är ju ingen gång som det sägs, men om det är en viktig rulle nästa gång vill man ju inte riskera att det händer igen.

Oj så dyrt det blir för en flitig fotograf på ett år,,,,,

Jag betalar runt 40% av den summan per film och då väntar jag gärna 5 dagar,,,

Men det är ju jag det;)

Mvh Niclas,
 
Fick en rulle t,baka idag och den bästa rutan var snuddande nära att bli klippt i höger sida.

Man tycker ju att rutorna skall vara klippta mer eller liiite mindre exakt mitt emellan,,,

Den bästa rutan på denna rulle är alltså klippt så tätt intill bilden att jag endast såg den svarta kanten i en 8x lupp, då ÄR det bra nära klippt för långt;(!

Mvh Niclas, som snart är färdig med Ånge.
 
Har aldrig fått film repad av labet i Ånge. Däremot klippte de en film mitt i flera exponeringar. Rullen var från U2s konsert på Stockholm Stadion -93. Övriga rullar framkallades av den tidning där jag då jobbade och klarade sig därmed. Behöver jag säga att jag aldrig anlitet Fuji igen?
Däremot har jag fått flera rullar repade av olika "fotobutikslabb" i Stockholmsområdet. På flera rullar dia framkallade hos OdenLab har jag hittat FETA fingeravtryck, dessa ser ut att vara åstadkomna när någon amatör klämmer ihop ramen utan handskar.
Nu framkallar jag endast hos DOX (www.dox.se) och ProLab (www.procenter.se) i Stockholm. Perfekt varje gång och t.ex DOX som är centralt belägna kostar diaframkallning (omonterat, klippt 6 och 6) 51 SEK inkl. moms. Hysteriskt billigt för bästa möjliga resultat, varje gång och på tre timmar!

Mvh PAO
 
Fick mina bilder idag, 4a rullar från Fuji. En Velvia 50, 1 Kodak 160VC och 2st Superia 400.
Perfekt, inte en skråma, inte ett dammkorn.
 
Hur vore det om någon skickade en länk till den här tråden till labbet i Ånge? Med ett litet följebrev om att många överväger att sluta använda dem som labb och att de får dålig kritik på en community med över 30000 medlemmar? Det borde vara en fråga för deras ledning, väl? För det är knappast de anställdas fel utan ett fel i företagets policy.

Dålig reklam (om än välförtjänt) stjälper snabbt ett företag och är det då ledningens fel så tycker jag synd om de anställda.

Har själv inte haft med Ångelabbet att göra så någon åsikt i övrigt har jag inte...
 
Ångelabbet

Hur kan man riskera att förstöra rullarna i Ånge när det finns proffesionella labb?
Jag soppar allt på Proffskopia i Jönköping.

REW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.