Annons

Retuschera i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

catalyst

Aktiv medlem
Hur kan man tona ner "blänk" i porträttbilder? Vet inte hur jag ska förklara det riktigt, men "svettblänk" som gör att någon ser glansig ut i ansiktet. Det finns bara på små områden i bilden.
 
Så här brukar jag göra:
Skapa ett nytt lager ovanför din bild.
Använd klonstämpeln. Klonstämpelns inställningar blir följande: Blandningsläge på mörkare (darken), opacitet 8-12%, bocka för använd alla lager (use all layers). Använd alt tangenten och ta prov på ett mörkare ställe så nära som möjligt, och måla över svettblänket. Detta gör du på ditt nya lager. Anledningen till att jag använder ett separat lager vid retouch är att orginalbilden blir opåverkad. Dessutom kan du i efterhand justera opaciteten på det lagret.


mvh/Ove
 
Just detta (på liknande sätt som Ove beskriver) har jag med i en artikel som finns i Kamera & Bild (Allt om Digitalfoto) som kommer ut den 12 sept.

Om du har tålamod tills dess förstås...
 
Det har blivit en vana för mig att duplicera bakgrundslagret och arbeta med lagerkopian, på liknande sätt som Ove sa. Dessutom efter redigeringen kan man spara den som .PSD fil för framtida ändringar. När allt är klart sparar jag SOM ett annat filnamn, men ofta behåller jag originalfilen i .NEF om något skulle gå snett och då finns det ingen anledning till att skapa 2-3 olika JPG filer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.