Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Retrokamera med automatik

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Hej!

Jag hjälper en kompis hitta en kamera. Hon ska köpa sin första analoga systemare. En tanke jag har är att hon borde ha en kamera med både automatik och helt manuella inställningar.

Finns det några äldre systemkameror som har "autoläge" dvs bländaarförval. Man ställer in en bländare och så justerar kameran själv slutartiden. Som Mamiya 7. Men för småbild.

Tack på förhand.

Javisst, massor :)
Den enda modellen jag kan på rak arm är Minolta X700 då jag har en sådan själv. Den kan köra tidsauto, bländarauto eller full auto... eller helt manuellt för den delen.

Det är mycket vanligt på kameror från åttiotalet och framåt.

Hur många som helst. I allafall hundratals...
Canon 650, 620, 1000F för att nämna tre billiga Canon som dessutom har autofokus
Olympus OM 1. OM2, OM10 Manuell fokus mycket bra kameror
Pentax Spotmatic
De flesta nämnda får man för en hundring eller två

Måste fylla på med Nikon FA och Canon A-1 då! Har bägge själv men just Nikonen är en sann älskling som även var den första kameran med matrix-mätning! :) Båda dessa har Program, Tidsautomatik, Bländarautomatik och förståss helt Manuella inställningar. De är förståss båda endast för manuell fokus!

Vill man ha en modernare kamera med AF, inbyggd blixt, motormatning av filmen och PASM-lägena är Pentax MZ-5n ett alternativ.

Den är också en av de mest kompakta SLR med dessa funktioner och som styrs på gammalt klssiskt vis med ett vred för slutartid och bländaren styrs på objektivet.

Tack för många bra tips.
För att förtydliga, jag söker en kamera med riktig bländarring som sen styr slutaren. inte massa tryckande och inhållande av olika knappar för att flytta sig runt mellan tider. Många av tipsen jag har fått är precis detta.

Det optimala vore om den fungerade precis som en mamiya 7a. dvs bländarring och en ratt med slutartider och på samma ratt ett autoläge.
Men som sagt, många intressanta tips. Om2 eller Electro Spotmatic ser bra ut tex.

Tack för många bra tips.
För att förtydliga, jag söker en kamera med riktig bländarring som sen styr slutaren. inte massa tryckande och inhållande av olika knappar för att flytta sig runt mellan tider. Många av tipsen jag har fått är precis detta.

Det optimala vore om den fungerade precis som en mamiya 7a. dvs bländarring och en ratt med slutartider och på samma ratt ett autoläge.
Men som sagt, många intressanta tips. Om2 eller Electro Spotmatic ser bra ut tex.

Nikon F3 eller Nikon FM3A

Håller med föregående angående Nikon F3 eller FM3A.
Utbudet av optik är väldigt stort, man kan även använda nyare AF och AF D på dessa, dock med manuell fokus.

Pentax LX!
Pentax proffskamera. Har alla funktioner som Canon F1 och Nikon F3 har. Dessutom är den vädertätat vilket tycks vara så väldigt viktigt nu för tiden.

Hej!

Jag hjälper en kompis hitta en kamera. Hon ska köpa sin första analoga systemare. En tanke jag har är att hon borde ha en kamera med både automatik och helt manuella inställningar.

Finns det några äldre systemkameror som har "autoläge" dvs bländaarförval. Man ställer in en bländare och så justerar kameran själv slutartiden. Som Mamiya 7. Men för småbild.

Tack på förhand.
det finns massor men just Pentax ME är behändig i formatet..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar