Annons

Retrograd ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Benganbus

Aktiv medlem
Retrograd rörelse, är en rörelse som går i motsatt riktning mot den som "anses vara normal" i ett "givet system"...

Har börjat försöka mig på litet foto/gatufoto med småbildskameror tillverkade mellan 1932 - 1955.....
För att få känna på/förstå den teknik/utrustning som användes av tex.
Andre Kertéz, Henri Cartier Bresson, Eugene Smith, David Douglas Duncan, Capa, Eisenstadt mfl.

Har också skapat ett album som heter Retrograd ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=108161

Fler som hänger på i den avvikande rörelsen ?? :)
 
men men.....

Det kan väl inte gå, hur många bilder per sekund hinner du med tex.....
gissar du fel kan det ju bli massor av frontfokus...
och exponeringen, har du spotmätning?
för att inte tala om bruset/kornet på höga ISO...

nej.

Jag anser nog att detta är skadligt och dumt...

/b

(ps, för den tröge..ironi..jättekul ide! ska direkt kolla ditt album..)
 
shyssta bilder.

För prylbögigt för mig. Det finns bättre sätt att analysera fotografer än vilken kamera de använde.

Det är inte speciellt avvikande att snöa in på gamla kamror och inget speciellt avvikande med bilderna.
 
Benganbus skrev:
Retrograd rörelse, är en rörelse som går i motsatt riktning mot den som "anses vara normal" i ett "givet system"...

Har börjat försöka mig på litet foto/gatufoto med småbildskameror tillverkade mellan 1932 - 1955.....
För att få känna på/förstå den teknik/utrustning som användes av tex.
Andre Kertéz, Henri Cartier Bresson, Eugene Smith, David Douglas Duncan, Capa, Eisenstadt mfl.

Har också skapat ett album som heter Retrograd ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=108161

Fler som hänger på i den avvikande rörelsen ?? :)

Riktigt fina bilder i ditt album måste jag säga, rätt fränt att det går få såpass fina bilder med gamla grejor. Gillar svartvitt till de typen av bilder :)
 
Benganbus skrev:
Retrograd rörelse, är en rörelse som går i motsatt riktning mot den som "anses vara normal" i ett "givet system"...

Har börjat försöka mig på litet foto/gatufoto med småbildskameror tillverkade mellan 1932 - 1955.....

He he...Ska nog ta fram min gamla Kodak 215, eller(hmm kanske fraan boerjan av milleniumet) naagot fraan foerra milleniumet 1 MP eller naagot..Fast den funkar nog inte... Fast det kanske boerjar bli retro det med....
Jag boerjar nog med en 60-70 talare :))
 
Jag tycker det är lite skoj att fota med gamla kameror och brukar då och då använda en gammal Zeiss Ikon Nettar och en Agfa, båda från 54-55 nångång. Ska se om jag inte ska ladda i en rulle och bege mig ut på stan snart! :)
 
Aha! Med tanke på de andra inläggen så anar jag att med retrograd menas återgång till gamla kameror. Stämmer det?
 
Ja, Benganbus du gjorde mig uppmärksam på den här nya tråden. Så nu känner jag ju mig manad att göra ett inlägg.

Men jag hajjar inte riktigt vad Retrograd är faktiskt?

Är det inte en kompositionsmässig definition på rörelse i bilden? T ex att man fotar någon som "går mot strömmen" liksom...

Eller du menar förstås att "gå mot strömmen" och använda "åldrad teknik" dvs gamla enkla kameror istället för nya moderna digitala under?

Tyvärr har jag så mkt jobb (varav lite är foto) just nu så vette sjutton när jag ska hinna ut o gatufota alls, varken med ny digital eller nån gammal sak (som jag tyvärr inte har någon).
 
Så snart det blir barmark!

Fryser för lätt om fingrarna vid den här årstiden, men så snart livsandarna vaknar, kommer jag att använda mina gamla kameror igen: Iskra, Moskva, Rolleiflex, Autocord, Kiev, m.fl.. Ser fram emot detta!
 
mohei skrev:
Aha! Med tanke på de andra inläggen så anar jag att med retrograd menas återgång till gamla kameror. Stämmer det?


Nja, inte återgång, utan att vidga sitt fotograferande litet.. ;)

De e ju alltid litet utmaning att "köra utan automatlåda på bilen, och tom. få dubbeltrampa..."! ;)


Retrograd fotorörelse,
är en fotorörelse som går i motsatt riktning mot den som "anses vara normal" i ett "givet kommersiellt system"... ;)

Nå't sånt kanske..
 
Är jag retrograd om jag ger mig ut med min mätsökarkamera från 1972?
Eller måste det vara riktigt gamla kameror, dvs äldre än en själv?
 
Uttryck skrev:
Ja, Benganbus du gjorde mig uppmärksam på den här nya tråden. Så nu känner jag ju mig manad att göra ett inlägg.

Men jag hajjar inte riktigt vad Retrograd är faktiskt?

Är det inte en kompositionsmässig definition på rörelse i bilden? T ex att man fotar någon som "går mot strömmen" liksom...

Eller du menar förstås att "gå mot strömmen" och använda "åldrad teknik" dvs gamla enkla kameror istället för nya moderna digitala under?

Tyvärr har jag så mkt jobb (varav lite är foto) just nu så vette sjutton när jag ska hinna ut o gatufota alls, varken med ny digital eller nån gammal sak (som jag tyvärr inte har någon).



Ursäkta, de e jag som har svårt att förklara vad jag menar!! :)

Min tanke är att även locka till fotografering med litet äldre kameror! :)
Inget annat! :)


Ungefär som man tar ut sin Velocette Truxton 1968,
och kör några mil på helgen, innan man sätter sig i sin Volvo från 2006! ;)

Inget annat! :)

Och titeln Retrograd har jag "del-lånat" av medlem Markus Anderssons fina Album Metrograd! :)

Och Metrograd som också e ett köpcenter i Kiev/Ukraina. :)
 
Jag har precis köpt en Agfa Clack (1954-1965) som jag testat att gatufotografera med. Ska framkalla filmerna ikväll. Är det retrograd, eller kanske snarare toy camera? Kameran har bara en slutartid och bländaren går att ställa om från soligt till molningt (samt ett närbildsläge).
 
mohei skrev:
Är jag retrograd om jag ger mig ut med min mätsökarkamera från 1972?
Eller måste det vara riktigt gamla kameror, dvs äldre än en själv?


Självklart är du Retrograd med din mätsökarkamera från 1972!!
Tidgränserna är mycket flytande!


Mätsökare ger också alltid en hel del extrapoäng!! ;)
 
arvro395 skrev:
Jag har precis köpt en Agfa Clack (1954-1965) som jag testat att gatufotografera med. Ska framkalla filmerna ikväll. Är det retrograd, eller kanske snarare toy camera? Kameran har bara en slutartid och bländaren går att ställa om från soligt till molningt (samt ett närbildsläge).



Nu blir jag imponerad!

Helt klart Retrograd!!!
 
Re: Så snart det blir barmark!

cereus skrev:
Fryser för lätt om fingrarna vid den här årstiden, men så snart livsandarna vaknar, kommer jag att använda mina gamla kameror igen: Iskra, Moskva, Rolleiflex, Autocord, Kiev, m.fl.. Ser fram emot detta!


Dessa poetiska namn....
vilka personligheter till kameror....!!!

Vad kul Jan!! :)


Ps. Iskra = Gnista ??
 
Benganbus skrev:
Självklart är du Retrograd med din mätsökarkamera från 1972!!
Tidgränserna är mycket flytande!


Mätsökare ger också alltid en hel del extrapoäng!! ;)

Min mätsökare är dessutom en raritet enligt en annan tråd. Jag har en svart Canonet QL17 GIII.
Ger väl ännu fler pluspoäng? ;-)

Räknas det som fusk om man använder en annan kamera som ljusmätare?
 
Hur är det med det ryska kameramärket Zenit?
Jag har även en Zenit E. Inget batteri men ändå finns det ljusmätning.
 
mohei skrev:
Min mätsökare är dessutom en raritet enligt en annan tråd. Jag har en svart Canonet QL17 GIII.
Ger väl ännu fler pluspoäng? ;-)

Räknas det som fusk om man använder en annan kamera som ljusmätare?

En svart Canonet QL17!! Inget att ha!!
Jag kan köpa den billigt!!! ;) ;)

Jorå,
pluspoäng för en svart Canonet QL17.
(Kan dock bli avdrag om du inte använt den på länge)

Helt Ok med annan kamera som ljusmätare!
(Bara du inte berättar det för någon)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.