Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Restade objektiv och motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

patrick.ericson

Aktiv medlem
Hej!
Står inte helt i köpartagen men har planer på att byta upp mina kitobjektiv till andra med bättre ljusstyrka. Dels fasta och ev ett telezoom.
När jag kikar runt på två svenska stora webshoppar slås jag av att stort sett alla pentaxobjektiv är restade. Skall även komplettera mina objektiv m motljusskydd och även de är restade.

Är detta något man bör oroa sig för? Har pentax/ricoh svårt att få fram prylar?

Mvh Patrick

Hej Patrick,

Jag tror inte du behöver oroa dig. Det har länge varit så att återförsäljarna har ett väldigt litet eller inget eget lager på Pentax objektiv. Objektiven är inte restade utan beställningsvara vilket brukar innebära några dar eller nån vecka längre leveranstid. Om man tittar runt på dom större (Cyber, Scandinavian...) så är det några få som är märkta "tillfälligt slut", men resten står beställningsvara eller "finns externt". Det innebär om jag förstår rätt att dom finns i generalagentens lager (eller möjligen i Europa).

//Lars

Hej Lars!
Tackar så mycket! Är redan nu väldigt nöjd med min K-50 men man hoppas ju att Canikon inte tar över ännu mer och gör att vi Pentaxianer helt står utan möjligheter att skaffa eller byta ut våra pärlor.
/P

Pentax Obj.

Hej Patrick,

Jag tror inte du behöver oroa dig. Det har länge varit så att återförsäljarna har ett väldigt litet eller inget eget lager på Pentax objektiv. Objektiven är inte restade utan beställningsvara vilket brukar innebära några dar eller nån vecka längre leveranstid. Om man tittar runt på dom större (Cyber, Scandinavian...) så är det några få som är märkta "tillfälligt slut", men resten står beställningsvara eller "finns externt". Det innebär om jag förstår rätt att dom finns i generalagentens lager (eller möjligen i Europa).

//Lars

Det var svårigheten att få tag på objektiv till min Pentax som gjorde på att jag tröttnade på den.
Överallt där jag sökte obj. fick jag alltid höra att jag hade fel kamera, det sälj så lite Pentax att
vi tar ej hem objektiv, kolla man med generalagenten så kunde dom aldrig svara på når dom fick
nästa leverans.
Jag har haft Pentax K10 K20 K7 K5 K5II så det ärt absolut inget fel på kameran jag trivdes jättebra
med den, men som sagt bristen på objektiv gjorde att jag bytte märke.
Ni som har Pentax ligg på generalagenten att han annonserar om Pentax, för handen på hjärtat hur
ofta ser ni en annons i tidningar om Pentax.

Du får köpa de jag försöker sälja här på Fotosidan ;-)

...men visst är det jobbigt att inte få grejerna NU när man väl har bestämt sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar