Annons

Reservhus-Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Jag söker efter ett billigt reservhus som komplement till min Nikon F2. Det ska alltså gå att använda Nikkor Aigluggar. Nikon EM är ju ett billigt hus, finns det andra liknande hus i samma prisklass, dvs under tusenlappen.
Jag har inga krav på automatik men EM har ju tidsautomatik och mekanisk slutare i Bulbläget.
Tips på andra hus?

Kiev 19M eller Konica Autoreflex med Nikonadapter ser ut att vara det billigaste sättet att få en reservnikon med manuella möjligheter.

EM är ju oanvändbar eftersom den inte går att köra manuellt.

Om du ska ha en helt manuell kamera, dvs utan batterier och mekanisk slutare, för AI så finns det ingen under 1000 kr. Jag tror inte ens du får någon av de senaste Nikkormaterna för under tusenlappen.

De enda husen som kan gå under tusenlappen för AI är EM, FG och F-301. Men då har du en reservhus som när du väl behöver det står med tomma batterier.

Kanske dax att lägga F2an som reservhus och köpa ett annat förstahus. Jag körde F2 till det mesta förut men använder nu en FA som allround och F2 laddar jag för macro samt för lite uddare filmer. FA får går med standardfilm för det mesta. Kör du mycket blixt är det skönt med TTL.

/Erik

Jag har lagt dessa planer på ett extra Nikonhus på hyllan. Jag har dock hittat ett FE-10 med objektiv för under tusenlappen. F2an kommer ligga kvar som första hus ett bra tag framöver. F2 rules...

Det lutar mer åt en Rolleicord istället, för en ännu billigare penning.

TTL verkar skönt,men just nu försöker jag lära mig blixt från grunden.

Tack för omtanken.
ps du har ingen vidvinkel att sälja?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar