Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Reservhus D40 eller D70 (s)
- Trådstartare rille77
- Start datum
Kalle_B
Aktiv medlem
det viktigaste är väl vad du har idag som förstahands kamera...?
Ponera att du har en D3 kamera, då tror jag inte du du skulle känna dig hemma med en D40... samt att objektiven du har till din andra Nikon kanske inte fungerar med din D40?
För mig skulle en backup kamera vara så lik som möjligt i handhavande för att inte göra misstag eller bli tvungen att fundera vid skarpa lägen.
Skillnad om man är väl inkörd i sin kamera sedan innan... tex om du använt en D40 i två år så att du kan den utan och innan och allt sitter i ryggmärgen. Sedan köper du en D300 idag för att uppgradera dig, då kan du ju med fördel använda D40 kameran som backup/andra kamera. Men tvärtom är nog tveksamt om jag skulle palla...
Ponera att du har en D3 kamera, då tror jag inte du du skulle känna dig hemma med en D40... samt att objektiven du har till din andra Nikon kanske inte fungerar med din D40?
För mig skulle en backup kamera vara så lik som möjligt i handhavande för att inte göra misstag eller bli tvungen att fundera vid skarpa lägen.
Skillnad om man är väl inkörd i sin kamera sedan innan... tex om du använt en D40 i två år så att du kan den utan och innan och allt sitter i ryggmärgen. Sedan köper du en D300 idag för att uppgradera dig, då kan du ju med fördel använda D40 kameran som backup/andra kamera. Men tvärtom är nog tveksamt om jag skulle palla...
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jag hade nog frågat mig varför?
Bättre att låna vid kris.
Bättre att låna vid kris.
rille77
Aktiv medlem
autofokus
Jo, autofokus är jag metveten om.
Tänkte kanske att jag kan köra 70-200 på D40 och sen köra 50mm 1,8, 12-24 eller 18-70 på D80
så jag vet "problemet", men ser det inte som ett problem.
Mest om det är värt att köpa den äldre D70 (D50 kanske) eller om jag ska satsa på D40.
Lite sugen på IR foto och så är ju D70 alt D50 bättre också. Men sökaren är ju så liten.
Ack, nu ångrar jag att jag sålde min D50
Jo, autofokus är jag metveten om.
Tänkte kanske att jag kan köra 70-200 på D40 och sen köra 50mm 1,8, 12-24 eller 18-70 på D80
så jag vet "problemet", men ser det inte som ett problem.
Mest om det är värt att köpa den äldre D70 (D50 kanske) eller om jag ska satsa på D40.
Lite sugen på IR foto och så är ju D70 alt D50 bättre också. Men sökaren är ju så liten.
Ack, nu ångrar jag att jag sålde min D50
frwe
Aktiv medlem
Vad har du för budget? Om du vill fota seriöst med två kamerahus är det av stor vikt, tycker jag, att reglage och funktioner sitter på samma ställe. Det är inte kul att behöva fundera på vilken kamera som är uppe för tillfället. Mitt förslag blir alltså en D80 till, då vet du att allt fungerar på samma sätt, samma minneskort, batterigrepp, blixt mm mm.
rille77
Aktiv medlem
budget
Haha. SÅ kul ska vi inte ha så jag köper 2 st likadana, sån budget tänkte jag inte köra på.
mest att ha ett hus i reserv vid dessa tillfällen och sen kanske ha den som en "slit och släng" med en 18-70 ist för att "släpa" på den större D80 med grepp osv.
Tänkte kanske sälja extrakameran efter sommaren sen så, det är inte på den exremt seriösa nivån.
Några bröllop och lite sånt i vår/sommar mest.
Haha. SÅ kul ska vi inte ha så jag köper 2 st likadana, sån budget tänkte jag inte köra på.
mest att ha ett hus i reserv vid dessa tillfällen och sen kanske ha den som en "slit och släng" med en 18-70 ist för att "släpa" på den större D80 med grepp osv.
Tänkte kanske sälja extrakameran efter sommaren sen så, det är inte på den exremt seriösa nivån.
Några bröllop och lite sånt i vår/sommar mest.
minimunk
Aktiv medlem
Jag skulle utan att tveka välja D70. Du kommer känna dig som en fågel i en bur om du är van att fota med en D80 och testar D40.
Den är värdelös när man är van att snabbt kunna ställa in allt helt manuellt. Varje gång jag håller i någon polares D40 så letar jag förtvivlat efter bländarhjulet, det sitter verkligen i ryggmärgen.
Den är värdelös när man är van att snabbt kunna ställa in allt helt manuellt. Varje gång jag håller i någon polares D40 så letar jag förtvivlat efter bländarhjulet, det sitter verkligen i ryggmärgen.