Annons

Reservhus D40 eller D70 (s)

Produkter
(logga in för att koppla)

rille77

Aktiv medlem
tänkte köpa ett revervhus och skulle behöva lite hjälp med synpunkter och åsikter inför valet.

D40 eller D70

Nyare kamera, större sökare VS bättre manuella inst, focusmotor mm.

Vad tycker i är viktigt att tänka på och prioritera.

det viktigaste är väl vad du har idag som förstahands kamera...?

Ponera att du har en D3 kamera, då tror jag inte du du skulle känna dig hemma med en D40... samt att objektiven du har till din andra Nikon kanske inte fungerar med din D40?

För mig skulle en backup kamera vara så lik som möjligt i handhavande för att inte göra misstag eller bli tvungen att fundera vid skarpa lägen.

Skillnad om man är väl inkörd i sin kamera sedan innan... tex om du använt en D40 i två år så att du kan den utan och innan och allt sitter i ryggmärgen. Sedan köper du en D300 idag för att uppgradera dig, då kan du ju med fördel använda D40 kameran som backup/andra kamera. Men tvärtom är nog tveksamt om jag skulle palla...

Fotografera vid större högtider

Ska fotografera vid 2 st kommande bröllop och andra evenemang.

Har en D80 samt lite objektiv, kan ju kolla min kameraväska.

Tänka för smidighetens skull att slippa fippla med byten av objektiv och sånt.

Vill du ha autofokus med alla dina objektiv? Då är ju D40 utesluten eftersom du har flera utan inbyggd motor.

autofokus

Jo, autofokus är jag metveten om.

Tänkte kanske att jag kan köra 70-200 på D40 och sen köra 50mm 1,8, 12-24 eller 18-70 på D80

så jag vet "problemet", men ser det inte som ett problem.

Mest om det är värt att köpa den äldre D70 (D50 kanske) eller om jag ska satsa på D40.

Lite sugen på IR foto och så är ju D70 alt D50 bättre också. Men sökaren är ju så liten.

Ack, nu ångrar jag att jag sålde min D50 :(

Vad har du för budget? Om du vill fota seriöst med två kamerahus är det av stor vikt, tycker jag, att reglage och funktioner sitter på samma ställe. Det är inte kul att behöva fundera på vilken kamera som är uppe för tillfället. Mitt förslag blir alltså en D80 till, då vet du att allt fungerar på samma sätt, samma minneskort, batterigrepp, blixt mm mm.

budget

Haha. SÅ kul ska vi inte ha så jag köper 2 st likadana, sån budget tänkte jag inte köra på.

mest att ha ett hus i reserv vid dessa tillfällen och sen kanske ha den som en "slit och släng" med en 18-70 ist för att "släpa" på den större D80 med grepp osv.

Tänkte kanske sälja extrakameran efter sommaren sen så, det är inte på den exremt seriösa nivån.
Några bröllop och lite sånt i vår/sommar mest.

Jag skulle utan att tveka välja D70. Du kommer känna dig som en fågel i en bur om du är van att fota med en D80 och testar D40.

Den är värdelös när man är van att snabbt kunna ställa in allt helt manuellt. Varje gång jag håller i någon polares D40 så letar jag förtvivlat efter bländarhjulet, det sitter verkligen i ryggmärgen.

D70 alla dagar i veckan. D40 är som en kompaktkamera, måste in i menyerna eller klicka på massa knappar för att ställa in alla basic grejjor.

Det gör en galen.

lutar åt...

en D70 om jag ska gå på era tankar,

Håller med om att det är smidigt med rattarna för att ställa om saker.

Tänkte på D40, den har ju RGB histogram, större/bättre display.

SD-kort (som D80)

Bättre brusegenskaper??

är det något att lägga vikt på?

Senast ändrad:
Tackar för synpunkter

Det blev en D70 idag.

Känns som om det var rätt val trots att den är lite gammal, men bilderna blir ju inte sämre för det ;)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto