Annons

Reservdelar till gamla Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Stranna

Aktiv medlem
Är det någon som vet hur reservdelstillgången är till gamla canonkameror?

HAr tidigare haft ett par A-1or och skulle gärna köpa en till om man vet att den kommer att gå att laga om något händer.

Någon sa till mej att reservdelar till T90 va omöjliga att hitta, kan det stämma?
 
Exponar...

Hej !

En del reservdelar kan vara svåra att hitta. Canon har reservdelar i ca:10 år innan dom utgår. Man får helt enkelt ringa runt och kolla. Exponar i Karlstad är en annan reparatör.
Tfn dit är : 054-150 155

mvh
Patrik,Canon
 
Det är ju såpass dyra kameror förhållandevis till nya att man vill gärna att dom ska hålla ett tag.

Det jag hört sen tidigare är väl att någon sk. spegelbroms kan låta illa på just A-1 orna.

Finns det några fällor med en F-1?
 
Patrik. Måste man veta reservdelsnamnen när man pratar med exponar. Jag fick en massa artikelnummer av Hans Wahlström på Canon (trevlig prick) men har ju förstås glömt lappen. Eller du kanske kan hjälpa till med artikelnumren?

/magnus

www.froderberg.com
 
Stranna skrev:
Finns det några fällor med en F-1?

F1 new är en ovanligt lyckad konstruktion och brukar hålla för det mesta. Däremot finns två konstruktionsmissar som kan irritera.

1. R-knappen som frigör frammatningen. Proffen brukar limma knappen för att inte få ofrivilliga dubbelexponeringar.

2. Luckan till kamerabatteriet. Handtaget till windern/motorn ligger för lyckan så att man måste montera av motorn (med en 50-öring) innan man kan öppna luckan.

Enligt pressfotolegenden kör de riktiga F1-freaksen med öppen lucka (den är är avtagbar) med silvertejp över istället. När de ska byta batteri river de bort tejpen och kör frontlinsen i bordet så att batteriet pluppar ur. F1-freaket har givetvis också en 50-öring med hål i runt halsen...

Jag lyckades efter många försök ta sönder min F1:a. Tandhjulet gick sönder efter ett fall i golvet. Tyvärr blev det för dyrt att laga eftersom tandhjulet är det första som man sätter in när kameran monteras ihop. kameran var dessutom otroligt sliten av Årets Pressfotograf 1988.

Jag kan varmt rekommendera en F1.a om du vill ha en pansarkamera. :)
 
Bara för att hänga på Magnus angående F1 och pansarkamera.
Jag köpte min begagnad av en pressfotograf och använde den i ur och skur (för att inte tala om damm och regn sista kvällen på scout 2001) och har aldrig haft några problem.
Sonen som övertagit den numera sen jag ramlat in af-världen kan inte anklagas för att vara försiktigt men inga som helst åkommer finns.
Tung och gedigen så man måste vara vätränad.

Benny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.