Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resekamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Frågan har säkert ställts flera gånger. Men är alltid lika aktuell.
Jag ska göra en riktigt trevlig resa till USA och denna ska vara väldokumenterad med fina bilder.

Men jag är helt blank i huvudet på vilket kamera jag ska köpa.
Jag har sneglat på följade: Fujifilm X10, Sony NEX 5n, Panasonic G3, Fujifilm X100.
Samtliga systemkameror med kit-objektiv.

Vad anser ni? Jag vill ha en hyfsat avancerad kompakt kamera. X10an var jag helt såld på tills jag var inne och klämde på den på Media Markt och blev mäktigt besviken. Sony NEX 5n har ju ingen sökare, men känns oerhört gedigen.

Men hur är det med Panasonic G3 med kit-glugg? Eller räcker en X100, blir kanske väldigt begränsat med ett fastobjektiv på en resa, eller?

Hit me! Vilka förslag har ni? Ser gärna en prisbild på runt 6000:-

Har Nikon J1 som resekamera. Med 30-110mm på och 10mm pankaksobjektivet i fickan är det ett smidigt alternativ.

Som resekamera hade jag iallafall sneglat på GF3, som med 14mm är riktigt billig just nu...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=918882

SItter lite i samma sits själv, vill egentligen ha en ny dSLR, men de nya generationerna är helt enkelt för stora för att kunna ha med i t.e.x ryanair:s handbagage på ett smidigt sätt.

Jo jag funderar med på G3, men å andra sidan - Nex 5n med ett 18-55 objektiv, den är ju smidig med. Fast man har ingen sökare... Hm..

Fast 14? Vill man inte ha zoom när man är på semester?

Jag köpte nyss en Samsung WB850F för att ha som resekamera. Kompletterad med en Pentax W90 för skitiga och blöta äventyr.

Samsungen är en kompakt superzoom som har fått bra betyg i tester. Wi-fi (= backup till molnet från hotellet) och GPS för geotaggning känns rätt på en resekamera. Bildkvalitén kanske är något snäpp under förslagen ovan, men jag tror att jag kommer att gilla min nya resekamrat.

Jag har en x100 sedan en tid, har inga invändningar till att den har ett fast objektiv - 35mm känns väldigt allround och dessutom tål bilderna att beskäras i efterbehandling om du önska "zooma". Objektivet är mkt. bra, skarpt redan från bländare 2 och du kan få fin krämig bokeh. Du får en lätt kamera som är mycket rolig att ta bilder med även i dåligt ljus. Enda invändningen jag har är batteritid samt att den kan ha svårt att fokusera på nära håll i dåligt ljus men man lär sig. Perfekt resesällskap - köp!

Jag skulle inte göra om en resa med en kamera med endast kitzoom, typ 18-55mm, eller motsvarande brännviddsområde på annan kamera.

Nog går det att resa med en fast normaloptik, det har man gjort i alla tider med gott resultat. Särskilt idag när bildkvaliteten tål beskärning.

Jag tar med mig min 5d och 35:a till Rhodos. Har 2 små barn o fru. Tar även stativ och 14mm för landskap o nattfoto.
Allt går om man vill ;)

/Stefan R. Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar