Annons

Sony nex-5 som resekamera? (eller släpa med min 5dmarkii)

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte G3? Är nyfiken på formatet men osäker på vilken kamera som är mest intressant :) en pannkaka och 100-300 zoomen vore inte fel.

För min del är inte G3 ett alternativ i det här fallet. Jag har en Canon 5D mark2 som förstakamera och är i första hand ute efter en så liten kamera som möjligt som kan mig så bra raw-filer som möjligt, är bra i resesituationer och lätt att stoppa ner. Jag tror att Nex-5 är en bra kompromiss där.

Nu har det ju släppts en Nex-c3 också vilket inte gör det lättare. Det verkar inte finnas så mycket som skiljer den och nex-5:an åt...

Nex-5 vs Nex-c3?

Nån som har erfarenhet av skillnaderna på Nex-5 och nya nex-c3?
Det lutar nog ändå åt nex-5, den ligger rätt bra i pris nu dessutom och det lär väl inte vara någon avsevärd skillnad i bildkvalitet eller?

---
Nu har det ju släppts en Nex-c3 också vilket inte gör det lättare. Det verkar inte finnas så mycket som skiljer den och nex-5:an åt...
Har du redan problem med att välja? :)

Redan imorgon kommer det att bli dubbelt så svårt - då kommer av allt att döma såväl NEX-5N som NEX-7 att presenteras (samt en väldig massa annat "skrot" också)...

Även Nikon ska tydligen ha en presskonferens imorgon.

Har du redan problem med att välja? :)

Redan imorgon kommer det att bli dubbelt så svårt - då kommer av allt att döma såväl NEX-5N som NEX-7 att presenteras (samt en väldig massa annat "skrot" också)...

Även Nikon ska tydligen ha en presskonferens imorgon.

Puh... Ja det är svårt att välja i det här segmentet med kameror!

Att välja fullformatare var ite svårt 5Dmk2 var given eftersom det var den som passade mig och där finns inte så många alternativ, men det här segmentet med kameror mellan 5-8000kr känns som en ocean.

För mig är det enkelt, jag har c:a 6000 i budget och vill ha så mycket bildkvalité jag kan få för de pengarna...

Köpte slutligen nex-5 idag. Priset föll på Elgiganten till 3990 med zoom. Bra pris, eller vAd tycker ni?

Nex är det optimala digitala bakstycket. Fantastiskt bra. Men! jag hittar ingen bra normalzoom eller pannkaka med af för NEX. Kitzoomen är inte bra nog.

Köpte slutligen nex-5 idag. Priset föll på Elgiganten till 3990 med zoom. Bra pris, eller vAd tycker ni?

Ja, det är ett bra pris. Och en bra kamera och en bra zoom.... Grattis! Hoppas du får lika mycket glädje som jag haft och har av min. Jag har för mig att jag betalade 6990 med zoomen.... Fast det har det varit värt! :) Har haft den i ett år nu.

Ja, det är ett bra pris. Och en bra kamera och en bra zoom.... Grattis! Hoppas du får lika mycket glädje som jag haft och har av min. Jag har för mig att jag betalade 6990 med zoomen.... Fast det har det varit värt! :) Har haft den i ett år nu.

Tack Peter! Jag åker till Bombay i nästa vecka och hoppas kunna visa upp lite bra resebilder. Var i Köpenhamn nu ikväll med sambon men batteriet höll bara en stund. Jag slet upp paketet en stund innan vi åkte och försökt ladda men det var för kort tid.

Ska man satsa på ett batteri till eller tror ni det kan hålla en dag?

Tack Peter! Jag åker till Bombay i nästa vecka och hoppas kunna visa upp lite bra resebilder. Var i Köpenhamn nu ikväll med sambon men batteriet höll bara en stund. Jag slet upp paketet en stund innan vi åkte och försökt ladda men det var för kort tid.

Ska man satsa på ett batteri till eller tror ni det kan hålla en dag?

Hej, jag har NEX-3an och är verkligen nöjd med kameran hittills och bilderna blir riktigt bra. Även att filma med kameran är en fröjd i 720P och filmerna blir lättredigerade i iMovie på Mac. Den presterar särskilt bra i dåliga ljusförhållande även med 18-55mm kitgluggen.

Mina erfarenheter vad gäller batteriet att det håller runt 150-250 bilder eller typ 90 minuters filmning. Det man ska se upp när man filmar med kameran är att den kan bli "överhettad" och då stänger kameran automatiskt av filmningen för att låta sensorn kylas av. Det hände mig en gång när jag filmade 45min i sträck men efter 5min så kunde jag fortsätta filmningen. Inget större problem om man tar bara 5-15minuters filmsnuttar.

Du kan billigt införskaffa extra reservbatteri från Ebay ( jag har två t.o.m. ) :

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l2736&_nkw=NEX+3+battery

Hoppas du får fina bilder från din resa :)

Hej, jag har NEX-3an och är verkligen nöjd med kameran hittills och bilderna blir riktigt bra. Även att filma med kameran är en fröjd i 720P och filmerna blir lättredigerade i iMovie på Mac. Den presterar särskilt bra i dåliga ljusförhållande även med 18-55mm kitgluggen.

Mina erfarenheter vad gäller batteriet att det håller runt 150-250 bilder eller typ 90 minuters filmning. Det man ska se upp när man filmar med kameran är att den kan bli "överhettad" och då stänger kameran automatiskt av filmningen för att låta sensorn kylas av. Det hände mig en gång när jag filmade 45min i sträck men efter 5min så kunde jag fortsätta filmningen. Inget större problem om man tar bara 5-15minuters filmsnuttar.

Du kan billigt införskaffa extra reservbatteri från Ebay ( jag har två t.o.m. ) :

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l2736&_nkw=NEX+3+battery

Hoppas du får fina bilder från din resa :)

Tack Lajson.
Jag har nu hunnit testa kamera lite och den känns riktigt bra. Jag drog mig för att ta med min 5Dmk2 med L gluggar både pga tyngd och stöldrisk.
Jag skaffade ett nytt extra batteri på batteriexperten.se förr 299. Sneglade på ebay men insåg att jag nog inte skulle få det i tid innan avresa.

Det finns dock en sak som jag tycker är lite synd, dock en petitess.
När jag tagit en bild skulle jag vilja att kameran power save mode gick in snabbare än en minut vilket är det minsta valbara. Det känns lite konstigt att bara hänga den över axeln och låta skärmen vara på. Man vill heller inte fibbla med On/OFF tusen gånger om dagen. Men det är väl en vanesak antar jag...

Batteriet

Batteritiden är en eftergift för den stora skärmen och det lilla formatet på kamera och därmed batteri. 300-400 bilder bör du få ut under normala förhållanden. I början var jag lite besviken på batteritiden, men då fipplade jag extra länge i menyerna och laborerade en del. Dessutom blir batteriet bättre efter några cykler, något som både jag och flertalet andra NEX-fotografer noterat. Piratbatterier brukar dock ha sämre kapacitet även om märkningen på dem påstår något annat.

Men under speciella omständigheter räcker batteriet till över 1000 bilder! Jag använder oftast kameran som digitalt bakstycke till gamla fina analoga gluggar. Således finns ingen AF eller OSS (bildstabilisering) som tar ström. Vid ett par tillfällen har jag fyllt mitt 8GB kort och fått byta, på en laddning. Fast då har det som sagt varit med helmanuell glugg och snabb serietagning i "bursts" om 3-5 bilder.

24 timmar i Bombay med Nex-5

Hej. JAg köpte Nex-5:an för ett par veckor sedan och sitter just nu i Bombay och har fotat en del med den det här nu under vårt första dygn här. Ta gärna en titt på min blogg för bilder:
http://blogg.lagrafica.se

Är grymt nöjd med den. Verkligen roligt att fota med Nex-5:an på resa

Kul Niklas,
Visst är det en kul reskompis!!! :) Kollade din blogg. Har du lagt på någon "färgprofil"? Känns som lite "Indisk färgställning" men lite gulgrönt. Fina bilder och fortsatt trevlig resa! /Peter-L

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar