Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Researcher behöver hjälp angående kameraköp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Calliii

Aktiv medlem
Kära användare, jag skäms, men ibland måsta man erkänna att man behöver hjälp. Vanligtvis är jag väldigt duktig på research och jag har kollat i många månader efter en ny systemkamera men nu har jag velat i många veckor! Såhär har jag resonerat

Nikon D40 + kitobjektiv, 5000 kr: Ypperlig kamera, väljs bort pga objektivutbud

Nikon D50 + 18-135, 7000 kr: Bra kamera, alldeles för dyr?

Pentax + kitobjektiv, 5400 kr: Osäker, inte hört så mycket om den. Har tillräckligt bra objektivutbud för mig och BRA PRIS!

Sony A100 + 18-70, 7000 kr : Inte längre aktuell. För många dåliga rescensioner.

Olympus E-500 + 18-180, 6400 kr: Njaa, känns halvdan.

Canon 350D & 400D: Sätter dom samman för jag lägger ingen större vikt på skillnaderna mellan dessa. Bästa kameran kanske för mina behov men att betala 6000 för hus å kitobjektiv känns sådär, mao ganska dyrt.

Hoppas på positiva svar!

Vilken del av d40:s objektivutbud är icke tillfredsställande? tycker många hänger upp sig på att huset inte har AF motor, enbart aktuellt om man redan har en del objektiv samt har planer att köpa äldre/begangnade objektiv.

Sigmas HSM objektiv funkar väl med d40/d40x? (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v655#rparams=k=s6490895)

Vet inte om Tamrons Di II funkar dock, inte heller hur det e med Tokina.

Pentax är litet fabrikat så man hör inte lika mycket om den men rescentionerna är sammstämmigt bra. Tittar man på användarbetyg så ligger Nikon och Pentax lite högre än de andra. Vad gäller funktioner i kameran så kommer nog Sony och Pentax i topp och D40 klart sist. Pentaxkameran har lite sämre seriebilsprestanda än övriga men bättre dynamik och färgåtergivning. Som du säkert också sett har några kamror inbyggd bildstabilisering. Olympus använder 4:3 format och de övriga 3:2. Prisbilden för nya objektiv är lite lägre hos Pentax men det är svårare att hitta begagnat än hos Canon och Nikon.

Dessvärre finns det inte speciellt många av Sigmas objektiv som känns aktuella för nybörjare som mej Otto. Hade jag även haft obegränsat med pengar så hade det varit lungt men som studerande är inte det den starka sidan tyvärr.

Ok. Av de rescensioner jag har läst har jag fått känslan av att dom inte håller samma standard som Nikon och Canon och som sagt. Den nämns aldrig som någon konkurrent åt "jättarna" heller. Jag har studerat Pentax utbud och tycker de verkar ha objektiv som passar mej och jag är tyvärr väldigt dålig på att granska begagnade produkter så jag köper alltid nya grejer. Känns bäst också med tanke på garantier osv.

Det finns både Sigma och Tamron som är bättre än vissa originalobjektiv men att det förmodligen mest rekommenderade objektivet på FS "en ljusstark 50mm" inte finns med autofokus till D40 bör man nog väga in.

Förstod inte vad du menade med det första.. -.-" Jo det är sant. Men som sagt; hur många objektiv har en nybörjare?

køpte mig en pentax k10d efter att ha bestæmt mig før att gå upp ett snæpp. tænkte køpa k100d innan. jag ær riktigt nøjd med kameran.

att begutbudet ær større till en del mærken bryr jag mig inte om.
tænker inte køpa gammal optik ændå :)

pentax har objektiv æven från samsung utøver sigma och tamron. tokina har inlett ett samarbete med pentax. det finns tillræckligt med linser før oss som inte kræver det værsta. så om det nu ær dåligt utbud a objektiv trots att pentax ær bakåtkompatibelt ænda från 1979 ær humbug.

du kan få tag i det mesta du kan tænkas vilja ha ett bra tag framøver.

bildstabilisering i huset sæger jag bara. ska du køpa en telezoom senare så kommer du vilja ha det inågon form. till canon o nikon får du betala mycket pengar før att få det på endast ett objektiv. oavsett vad du trycker på på en pentax k100d så har du det. you do the math...

jag køpte ett 55-200 samsung før 1200 spænn. klart gøtt pris før schysst optik. vad får man betala før en bildstabiliserad glugg till vcanon le nikon? någon som vet?
jaha just det. køp begagnat vettja! blir endst inte lika dyrt, inte billigt

hahahaha ;-)

lite trøtt på resonemanget att man ska vælja hus efter begagnatmarknaden så att alla canon o nikon folk kan sælja sina kassa gluggar o byta upp sig till dyra bildstabiliserings objektiv :)

Sant. Men funderar ändå på att lägga Pentaxen åt sidan.. den känns ändå ganska gammal osv. Många tycker ju till och med att den var gammal när den kom. Men jag vet inte.. Kom med mer åsikter gott folk! behöver verkligen det..

Det enda som kan kännas "gammalt" på K100D är sensorn på 6mb men det är bl.a just därför den har så bra dynamisk omfång och förhållandevis lågt brus. Räcker bra till A3 förstoringar men man kan ju inte beskära bilderna så hårt, då är 10 mb klart mer förlåtande.

gammal kamera!! ær du inte riktigt fisk! ;-)
nær slæpptes den? vet du det?

ska du ha senaste månadens kamera så får du prøjsa. en bra kamera ær en bra kamera. den ær inte speciellt gammal. betydligt nyare æn tex d50 du næmnde. d40 ær væl inte heller så ny?

kan inte skilja mer æn några månader på d40 å k100d...?

Som sagt inte just tidsmässigt :p men tekniken i den osv.. eller är den känslan helt fel? Motivera varför i sånna fall å övertala mej tillbaka till pentax! :)

www.cyberphoto.se

www.scandinavianphoto.se

www.yfo.se

www.fotosidan.se

hær hittar du mycket information om priser o kameror o tillbehør.

jag kan tænka mig att du kommer vilja ha ett tele. antagligen ett 55-200mm eller 70-300mm. ær du inte en mycket duktig handhållare så blir det skakigt vid maxlægena. då vill man ha bildstabilisering och det har pentax k100d o några till.
Pentax K100D + DA 18-55/3,5-5,6 AL + DA 50-200/4-5,6 ED

finns på cyber før 7200 pistoler. før dyrt?

Pentax K100D + DA 18-55/3,5-5,6 AL 5300:-

gløm inte minneskort o væska. ca 600, antagligen mer :)

Jo har plundrat alla internetsidor som finns. Nu är jag inne på forum och domär ju oändliga så. :)

Angående 50-200 och 70-300? Hur stor är egentligen skillnad. Jag gillar zoom och här kommer standardfrågan: Är det verkligen värt det? att köpa en 70-300 istället för 50-200?

kom igen calliii man, join the bright side of life.
canon o nikon ær onda, alla mindre mærken ær goda mohahaha

kolla in på pentaxformumet o træffa lite trevliga pentaxianer :-D

Nu börjar du bli lite för oseriös va? :) "ccd´n är av äldre typ som verkar ha en sämre standard, med hög felprocent och risk för "döda" pixlar - små färgade stjärnor(dvs. 5 st pixlar i grupp) kan synas på samma ställen i bilden." Detta påstende återkommer ofta från personer som har en Pentax K100D

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto