Annons

Rese- och stadskamera och lite till – vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

RHelena

Aktiv medlem
Vad skulle ni föreslå för kamera för mig som rese- och stadskamera (inkl gatufoto); kravprofilen är följande - Tålig (köld, snö och vatten), bra bildkvalitet, då gärna även i sämre ljusförhållanden, optisk sökare (som sitter på, inget löst som ska skruvas på), gärna raw. Det är inte helt fel om kameran lämpar sig för konsertsammanhang där systemkameror inte får tas in.
Har tänkt på Olympus Tough TG-1 pga tåligheten, bra omdömen och då den därtill är vattentät på riktigt (undervattensfoto), men den saknar tyvärr raw. Och den är ju en systemkamera fast det kanske inte konsertvakterna ser...? Olympus OM-D E-M45? Den springer iväg med priset ...
Har nu nämnt två Olympusar, men kameramärket har ingen betydelse för min del, allt är tänkbart bara några punkter i kravprofilen uppfylls. Och en sak till: ingen så ny kamera att inget redigeringsprogram hanterar raw-konverteringen ännu.

Jag använder min Canon 5D med det kompakta objektivet EF 40/2.8 till ganska precis det du beskriver... ända fram till det där med konserter.

Pentax förstår jag gör bra kameror som passar dina krav. Optisk sökare finns på nån modell tror jag, annars är det ju det som är "problemet" med spegellösa kameror. Men med tanke på att du inte vill ha ett stort hus, så väger fördelarna över :)

Vad skulle ni föreslå för kamera för mig som rese- och stadskamera (inkl gatufoto); kravprofilen är följande - Tålig (köld, snö och vatten), bra bildkvalitet, då gärna även i sämre ljusförhållanden, optisk sökare (som sitter på, inget löst som ska skruvas på), gärna raw. Det är inte helt fel om kameran lämpar sig för konsertsammanhang där systemkameror inte får tas in.
Har tänkt på Olympus Tough TG-1 pga tåligheten, bra omdömen och då den därtill är vattentät på riktigt (undervattensfoto), men den saknar tyvärr raw. Och den är ju en systemkamera fast det kanske inte konsertvakterna ser...? Olympus OM-D E-M45? Den springer iväg med priset ...
Har nu nämnt två Olympusar, men kameramärket har ingen betydelse för min del, allt är tänkbart bara några punkter i kravprofilen uppfylls. Och en sak till: ingen så ny kamera att inget redigeringsprogram hanterar raw-konverteringen ännu.

Olympus Tough TG-1 är ingen systemkamera. Det finns dock försättslinser till den men det är fortfarande en kompaktkamera. Dessutom finns Olympus Tough TG-2 nu.

Väldigt svårt att ge några råd med så lös kravspecifikation, så du får nog bara svar från sådana som tycker att just deras kamera är bäst.

Men jag tycker det låter som om det är någon typ av supekompakt med lång zoom och som du kan gömma i en ficka eller handväska när du går på konsert som du vill ha. Såna finns många. Den bästa just nu är kanske Canon SX50 men den är inte så väldigt liten. Den bästa riktigt kompakta med någorlunda stort zoomomfång är kanske Olympus XZ-2 iHS. Båda klarar raw.

Om du är ute efter en kompakt systemkamera är det Olympus OM-D E-M5 som gäller enligt min uppfattning. I hög grad påverkat av att jag har en sån själv. Mycket hög bildkvalitet i ett litet format och många mycket bra objektiv att välja på. Men billigt blir det inte. Jag har rymliga fickor så jag skulle kunna smita in på en konsert med huset i ena byxfickan och ett teleobjektiv i den andra,

Jag använder min Canon 5D med det kompakta objektivet EF 40/2.8 till ganska precis det du beskriver... ända fram till det där med konserter.

Canon 5D; låter stort även om optiken skulle vara av mindre typ. Jag har bl.a. en Pentax K7 och den är egentligen rätt behändig, t.ex. med 35 mm optik, och tålig är den därtill, men den går inte in i fickan på min skidjacka... Har dock tänkt ta med den eller D600 i ryggsäcken för "specialsituationer" när jag åker skidor snart. Men något mindre vill jag ha för situationer då ingen tid finns att börja gräva fram grejer. Tack Jesper; kul att höra hur du och andra resonerar.

Pentax förstår jag gör bra kameror som passar dina krav. Optisk sökare finns på nån modell tror jag, annars är det ju det som är "problemet" med spegellösa kameror. Men med tanke på att du inte vill ha ett stort hus, så väger fördelarna över :)

Tack Martin - du har helt rätt när du nu nämner Pentax (jag är redan Pentax-ägare). Kollade på en ganska ny Pentax vattentät modell som motsvarar Olympus Tough TG-1, men den sistnämnda verkade gå vinnande ur teststriden i alla fall. Får kolla runt lite bättre bland deras övriga modeller också.

Olympus Tough TG-1 är ingen systemkamera. Det finns dock försättslinser till den men det är fortfarande en kompaktkamera. Dessutom finns Olympus Tough TG-2 nu.

Hej Melker! Tack för upplysningen, TG-1 är en kompaktkamera, vet inte var jag fick ifrån det där med systemkamera.... Såg nu att TG-1 har gått ner i pris och antar att det har med TG-2 att göra med. Den sistnämnda verkar komma lite senare under våren.

Tyvärr finns inte den kameran som önskas om den skall vara kompakt. Vädertätningskravet tar bort alla spegellösa f u Panasonic GH3 för 10.000:- (bara huset) och OMD EM5 kostar nu också runt 8000:- (kanske mindre nu) och det finns bara 3 zoomobektiv primärt för m43 som är vädertätade: Pana 12-35,35-100 (ca 10.000:- var) och den ljussvaga Oly 12-50. Det blir antingen dyrt eller inga konsertbilder om det skall tåla vatten.

Systemkameror av klassiskt DSLR stuk: Oly 4/3 system med E-3/E-5 med proobjektiv (beg) eller Pentax K30/K5 med WR kitgluggar (men här är det ju f/3,5-5,6) om man inte skall lägga ut en del.

Annars skippa konserter och köp en kompakt.

... jag tycker det låter som om det är någon typ av supekompakt med lång zoom och som du kan gömma i en ficka eller handväska när du går på konsert som du vill ha. Såna finns många. Den bästa just nu är kanske Canon SX50 men den är inte så väldigt liten. Den bästa riktigt kompakta med någorlunda stort zoomomfång är kanske Olympus XZ-2 iHS. Båda klarar raw.

Om du är ute efter en kompakt systemkamera är det Olympus OM-D E-M5 som gäller enligt min uppfattning. I hög grad påverkat av att jag har en sån själv. Mycket hög bildkvalitet i ett litet format och många mycket bra objektiv att välja på. Men billigt blir det inte. Jag har rymliga fickor så jag skulle kunna smita in på en konsert med huset i ena byxfickan och ett teleobjektiv i den andra,

Canon SX50 verkar för klumpig. Olympus XZ-2 kollade jag lite på efter ditt tips, och ja, varför inte. Ej vädertätad vad jag förstår, men jag får raw ändå. Och så Olympus OM-D E-M5 (det var nog den jag avsåg, blev en siffra för mycket i min text), men pengar går åt (har gett bort E-500 med tillhörande objektiv...) och så verkar den också bli lite större än mina fickor rymmer....

Med tanke på den breda kravspecifikation jag har så måste jag kompromissa helt klart. Tack för tipsen, nu får jag grunna vidare!

Tyvärr finns inte den kameran som önskas om den skall vara kompakt. Vädertätningskravet tar bort alla spegellösa f u Panasonic GH3 för 10.000:- (bara huset) och OMD EM5 kostar nu också runt 8000:- (kanske mindre nu) och det finns bara 3 zoomobektiv primärt för m43 som är vädertätade: Pana 12-35,35-100 (ca 10.000:- var) och den ljussvaga Oly 12-50. Det blir antingen dyrt eller inga konsertbilder om det skall tåla vatten.

Systemkameror av klassiskt DSLR stuk: Oly 4/3 system med E-3/E-5 med proobjektiv (beg) eller Pentax K30/K5 med WR kitgluggar (men här är det ju f/3,5-5,6) om man inte skall lägga ut en del.

Annars skippa konserter och köp en kompakt.

Hej Fredrik, Har Pentax K7 (i princip samma som K5) och Nikon D600; ingen av dem tillhör kategorin stora och klumpiga kameror, men ändå känns de stora i mina små händer och fickor. Den ultimata kameran finns inte så visst måste jag kompromissa, dessvärre får det nog bli mer än vad jag skulle vilja... Det lutar åt en liten kompakt. Tack för hjälpen!

Canon 5D; låter stort även om optiken skulle vara av mindre typ. Jag har bl.a. en Pentax K7 och den är egentligen rätt behändig, t.ex. med 35 mm optik, och tålig är den därtill, men den går inte in i fickan på min skidjacka... Har dock tänkt ta med den eller D600 i ryggsäcken för "specialsituationer" när jag åker skidor snart. Men något mindre vill jag ha för situationer då ingen tid finns att börja gräva fram grejer. Tack Jesper; kul att höra hur du och andra resonerar.

Alla måste se till sina egna behov förstås :) Det finns inga (tillräckligt billiga) fickvänliga kameror som har den ergonomi och bildkvalité jag söker. Det måste förstås inte vara just 5D och 40/2.8, andra liknande kombinationer funkar säkert lika bra, men den kombinationen har funkat finfint att ha under jackan på dagsvandringar i bergen för mig.

Jag har förvisso inte åkt skidor med just den kombinationen. Men väl med 5D+70-300/4-5.6. Då i en mindre kameraväska fastspänd på magen. Jag åkte turskidor, dagsturer, i fjällen kring storlien och det fungerade bra i dåligt väder och kameran överlevde en och annan vurpa också :) Det ser töntigt ut att ha kameran i en väska på magen men den är betydligt lättare att plocka fram än om man har den i ryggsäcken på så vis... och jag tycker att den känns bättre skyddad också. Jag landar oftare hårt på ryggen än hårt på magen när jag drar omkull.

Som du insåg redan i ditt första inlägg - du måste kompromissa. Det finns ingenting som uppfyller alla punkter i din kravlista.

Jag skulle också tipsa dig om att ta en ordentlig titt på RX100. Den, som det heter, "sopar golvet" med samtliga marknadens övriga kompakter med zoomobjektiv (dessutom har den ett Zeiss-objektiv), eftersom ingen annan har lyckats klämma in en så stor och bra sensor i en så liten kamera. Den är ännu så länge unik i det avseendet. Och den har RAW.
.

Som du insåg redan i ditt första inlägg - du måste kompromissa. Det finns ingenting som uppfyller alla punkter i din kravlista.

Det håller jag med om.

Jag skulle också tipsa dig om att ta en ordentlig titt på RX100. Den, som det heter, "sopar golvet" med samtliga marknadens övriga kompakter med zoomobjektiv (dessutom har den ett Zeiss-objektiv), eftersom ingen annan har lyckats klämma in en så stor och bra sensor i en så liten kamera. Den är ännu så länge unik i det avseendet. Och den har RAW.
.

Det håller jag inte riktigt med om. För att förtydliga: den är bra, och till och med bättre än de flesta kompaktkameror, men jag tycker faktiskt inte att "sopar mattan" är en rättvisande beskrivning. I vissa avseenden är den klart bättre och då främst i vidvinkelläget eftersom sensorn är ovanligt stor och ljusstyrkan där hyfsat bra. Problemet är bara att den tappar väldigt mycket mot telehållet och då äts den där överlägsenheten i praktiken upp rejält jämfört med några andra modeller. Sedan är kameran rätt liten och fipplig (YMMV som det heter), men där är det en fråga om vilken kompromiss man vill ha. Det är knappast värre än Canon S100/S110.

Jag har suttit och tittat lite på det här själv lite av samma anledning. Då har jag själv tyckt att även kameror med lite rejälare stil, som Olympus XZ-2 eller Panasonic LX-7, varit intressanta. Samsung EX-2F kanske borde vara med i den här gruppen också om den ska vara komplett. Den är lite billigare än övriga och har vinklingsbar skärm. Sedan finns ju Fujifilms X10 och X20 som väl är de enda som har en hyfsat användbar optisk sökare. Dock är de lite klumpigare. Heffaklumpen Canon G1 X kanske inte riktigt är ett alternativ, även om den har fin (läs även: hyfsat stor) sensor och bra objektiv. Närgränsen är dock ingen höjdare.

Zeissobjektiv tycker jag att man kan lämna därhän, men LX-7 har ju "Leica"-objektiv om man gillar att det står något fint namn på kameran. ;)

Så visst, RX-100 är en bra kamera, men så oerhört överlägsen som den ibland framställs som tycker jag inte att den är sett till hela paketet. Stirrar man bara på sensorn och ljusstyrkan i vidvinkelläget vinner den dock på "walk over", det håller jag med om. Att den är riktigt liten för sensorstorleken kan vara en fördel, men även en nackdel beroende på vilken acceptans man har för fipplighet. Själv lutar jag lite åt LX-7 när hänsyn tagits till priset också. Jag har två oanvända enklare objektiv som jag borde kunna byta nästan rakt av mot en sådan, fast tummen måste ur så de blir sålda i så fall. I och för sig kan jag ju låna lite av mig själv och sälja senare också. :)

Om man bortser från vädertätning så en begagnad Fujifilm x100, kostar mellan 4-5000 på blocket just nu.

Om man bortser från vädertätning så en begagnad Fujifilm x100, kostar mellan 4-5000 på blocket just nu.

Tack för tipset! Dock har jag hunnit införskaffa den där Sony RX100 redan, men för den skull ska jag inte glömma bort Fujifilms X100. Kommer kanske nya behov så småningom.

Gunnar och Martin, tack för er hjälp också!
Det blev en del kompromisser. Har nu haft RX100 några dagar och samlar på erfarenheter, somliga är goda redan nu, andra mindre goda. Apropå det lilla formatet; knapparna är verkligen små och jag trodde mig inte kunna hantera kameran med handskar på. Det har nu visat sig att det funkar jättebra att hålla på med kameran och inställningar med fingervantarna på. Hade tidigare en liten Olympus som faktiskt var mycket svårare i detta avseende, trots att dess knappologi var större. Det är väl så att det är annat också än storleken av knapparna som avgör hanterbarheten, dvs hur de är placerade och hur utformningen är samt hur funktionerna är inlagda för övrigt med rattar och annat. Jag är positivt överraskad i det här fallet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar