Annons

Resa till Sydamerika, kamerafunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag håller på att planera en resa till Peru under nästa år och på en sån resa som jag förmodligen inte gör alltför många gånger i livet vill jag kunna ta riktigt bra bilder som minnen.

Jag är medveten om att Peru är väldigt fattigt i vissa delar av landet så det känns lite osäkert att släpa med mig min D700 med 24-70 som inte direkt är alltför diskret. Alternativet är väl att gå och köpa en D80 med med två fasta gluggar, eller om det går att hitta någon bra försäkring till D700an. Frågan är bara hur jag skulle trivas med D80...

Hur brukar ni göra med era dyra systemkameror på liknande resor? Det kommer tas en hel del bilder så frågan är om man ska ha med sig en dröse minneskort eller någon liten lagringsenhet som man kan tanka över bilderna till direkt från minneskorten. Jag vet inte hur mycket tillgång till el vi heller kommer att ha så ett antal batterier kommer jag att behöva släpa med mig.

Tanken är att vi kommer åka på en gruppresa under 3 veckor och jag har inte det helt på det klara vilken typ av boende vi kommer att bli (men jag gissar på att det kan variera från tält till enklare logi under tak) så att ha med en bärbar dator vet jag inte om det är något alternativ för att spara bilderna på.

Hur gör ni andra på den här typen av resor?
 
Jag hade med mig en DV video och många andra systemkameror det var inga problem. Dom som blev rånade på mycket enkla kameror hade dom slarvigt hängande på axeln men polisen lyckade fånga förövarna båda gångerna. Annars inga incidenter.
Använd diskreta väskor, stoppa tillbaka kameran och visa den inte onödigt mycket så kan du helt klart ta med dig bästa utrustning. Annars kommer du att svära över sämre bilder etc.. Kolla hemförsäkringen och teckna ev tillägg som gör att du kan ta ut en ny kamera underresan om det blir nödvändigt. Som sagt jag tror du klarar dig.
 
Hej. Jag hade med min D300 i Peru under en månads tid och det var inga problem. Jag tar alltid för vana att när jag har kameran uppe så virar jag axelremmen runt handleden, detta gör jag även om jag är i tex. Paris och inte bara i fattigare områden.

Sedan är det bara att ringa ditt försäkringsbolag och se vad de täcker, ofta täcker de upp till 100 000, så skulle du bli bestulen är det bara att anmäla det direkt.

El kommer du säkert att ha tillgång till hela tiden, tror inte att ni kommer att sova i tält mer än på Inca-leden om ni ska gå den (men vad vet jag) .

Jag brukar rekommendera att köpa på sig en del mindre minneskort, och när de är fulla gå in på närmsta internetcafé och be de bränna över bilderna på två skivor. Sedan är det bara att stoppa en skiva i var väska och foto vidare.

Lycka till
Måns
 
Jag är medveten om att Peru är väldigt fattigt i vissa delar av landet så det känns lite osäkert att släpa med mig min D700 med 24-70 som inte direkt är alltför diskret. Alternativet är väl att gå och köpa en D80 med med två fasta gluggar
Om det är ficktjuvar/gaturånare du är rädd för, så är jag nästan säker på att de inte alls bryr sig om ifall det är en D80 eller en D700. Ta den kamera du trivs bäst med, men tänk lite på hur, var och när du viftar med den.

Jag har visserligen aldrig varit i Peru, men min erfarenhet från andra länder i tredje världen är att i fattiga små byar är det tryggt och säkert. Riskerna att råka illa ut finns framförallt där det är mycket folk (speciellt där det finns mycket turister), dvs större städer.
 
När jag var i Peru 2001 var de största rånriskerna Lima (ffa taxirån kring flygplatsen) och omkring Cuzco (alla turister som ska till Machu Picchu). Vi kom söderifrån över gränsen från Chile och var mest i kusttraketerna och lite i bergen från södra Peru upp till Pisco och kände aldrig att någon tittade snett eller tänkte råna en
 
Jag reste runt i sydamerika under ett halvår 2007. Blev rånad en gång i Nicaragua, och bestulen i Quito, Ecuador. Hade med mig en d80 med normalzoom, som jag använde i princip som vanligt. Normalt vett och etikett så går det bra, men se till att ha en bra reseförsäkring som täcker eventuella problem. Och OM något händer, se till att snabbt göra en anmälan och fixa en polisrapport med stämpel (kan vara klurigt, men kan du lite spanska så löser det sig). Jag hade en försäkring hos Länsförsäkringar, och efter att jag blev av med kameran så hade jag pengar till ny kamera på kontot inom ett par veckor, jättesmidigt. Men, jag kunde inte hitta en likvärdig systemkamera i varken Ecuador, Peru eller Bolivia, så jag köpte en begagnad F70 och körde med min kvarvarande glugg resten av resan.

Så, var beredd på att eventuellt råka utför något, men ha en bra försäkring hos ett pålitligt bolag som löser dina problem om de uppkommer.

Simon
 
Skulle vilja påstå att "vett och etikett" eller "streetsmarthet" inte på något sett undanröjer risken att bli rånad. Nu reser du i grupp, så det blir säkert lite säkrare (om de inte går in och rånar hotellet, hände vänner till mig i Costa Rica). Men mina tips är som följer:

se till att ha en backup-kamera och t ex fast 50a i reserv.

Om det är ett acceptabelt alternativ, byt till en analog kamera och fota dia (ett litet helvete att släpa runt på iofs). En (eller två) gamla F5or kostar ju betydligt mindre än din D700a och om du blir av med en är det max 36 bilder som går förlorade. Ännu hellre, kör F100 som är utan vertikalgrepp (se tipset nedan).

Se till att utrustningen är så oansenlig som möjligt. Undvik batteripack som gör att kameran ser proffsigare ut. Köp upp lite begagnade objektiv som du kan sälja när du kommer hem. Nyckelordet är slitet! Måla med tipex och gnugga bort merparten, det ser sjavigt ut och går att ta bort när du kommer hem. Täck guldlinjen på nyare objektiv (eller lämna hemma), måla igen Nikon- loggan och röda märket. Allt för att göra så anonymt som möjligt.

Flera små minneskort! Bränn och byt ofta!

Undvik turistområden och storstäder (lätt för mig att säga...)

Och som Benjamin brukar säga:

Kör hårt!

Och ha kul!
 
Förutom vad alla andra har redan har sagt, lyssna på lokalbefolkningen och turistbyråer. Nästan alla, med undantag för ett fåtal tjuvar, är vänliga och vill bara hjälpa till. Om du kommer till ett område där folk börjar varna dig ska du ta det på allvar.
Till exempel från Limas flygplats är det de officiella taxibolagen som gäller, Green Taxi tror jag det billigare alternativet heter. Ha alltid växelpengar i fickan, det är oftast bara det tjuvarna vill ha. Blir du rånad, släpp ifrån dig direkt. Var förnuftig men inte rädd och framför allt, ha kul! Det blir en oförglömlig resa.
 
Tack allihopa för intressanta och bra tips.

Efter att ha talat med mitt försäkringsbolag har jag beslutat med att ta med mig min D700 med 24-70 samt kanske en fast 50 alternativt en kompaktkamera när jag vill vara lite mera diskret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.