Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa till New Zealand - vad för film skall jag använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

jpbernhardt

Aktiv medlem
Jag har planerat att åka till New Zealand snart och resa runt i landet och fotografera, Naturen, landskapen, stränder osv.

Jag undrar då vilken film är lämplig att använda.
Jag vet inte så mycket om vilken film man skall använda.
Skulle vilja ha ngn film som ger starka och härliga färger när jag fotograferar växter, blommor, hav, landskap m.m.

Så jag undrar om ni kan hjälpa mig med detta eftersom jag är lite osäker vilken film jag skall använda.

Velvia ska väl ge bra färger i grönt och blått spektret vilket jag antar att du letar efter? Tänk bara på att det kan bli rätt mörkt i regnskog och annan tät skog. Jag märkte själv att det var svårt att fota i NZ skogarna. Fast då körde jag ju med en Z1 då också...

Lycka till!

Jag bilade runt oktober månad 2004 och körde provia 100 rakt igenom. Det är lite svårt att säga vad det är för film som är bäst för dig. Detta beror på:

Dia eller Negativ?
Handhållet eller bara stativ?
Ljusstyrka på objektiv?
När ska du till NZ?
etc...

Jag Fotade mest handhållet och mitt mest ljuskrävande objektiv var 100/2.8 men hade ett litet stativ som jag använde ibland. Blandad natur-fotografering och turist-fotografering såsom hoppande delfiner, sovande sälar, spatserande pingviner samt landskap, gryning/skymning.

På västkusten av sydön där det nästan alltid är mulet samt för skymnings/grynings-bilder skulle det varit bättre med t.ex. velvia men jag var där för att uppleva mer än för att fotografera så jag orkade inte klydda med två sorters film. Jag skulle gjort samma val igen men som sagt det beror mycket på inställning och utrustning. Jag hade inte valt bara t.ex. velvia utan i så fall i kombination med en film med lägre kontrast.

Lycka till!

En sak som alla erfarna redan vet men som jag märkte när jag nyligen reste runt i sydamerika är att ta med minst två kamerahus om man har olika film med sig, Jag hade velvia, provia 100, provia 400 och T-max 400 med mig men bara ett hus, dumt.

Först och främst tack för era svar!

Fullkorn skrev:
Jag bilade runt oktober månad 2004 och körde provia 100 rakt igenom. Det är lite svårt att säga vad det är för film som är bäst för dig. Detta beror på:

Dia eller Negativ?
Handhållet eller bara stativ?
Ljusstyrka på objektiv?
När ska du till NZ?
etc...
Lycka till!

Jag skall köra Negativ.
Det blir nog både handhållet och stativ.
Jag har funderat på att införskaffa mig ett Nikkor 28-200mm f/3.5-5.6G IF-ED objektiv eller kanske något annan, har inte bestämt mig än.
Har funderat på att åka under slutet av Juni nästa år.

oloan skrev:
En sak som alla erfarna redan vet men som jag märkte när jag nyligen reste runt i sydamerika är att ta med minst två kamerahus om man har olika film med sig, Jag hade velvia, provia 100, provia 400 och T-max 400 med mig men bara ett hus, dumt.

Jo sant, har också tänkt på det att det vore bra med två kamerahus. Tyvärr har jag inte de pengarna förtillfället att införskaffa mig ett kamerahus till eftersom jag behöver först och främst satsa på ett nytt objektiv.

Det var därför jag undrade om det finns någon typ av allround film som ger bra bilder. Så klart så spelar andra faktorer också stor roll på hur själva bilden blir ;)

Vad kul!

Jag var på NZ förra våren i februari - deras sensommar kan man säga.

Som tidigare sagt:
-tag med stativ, det är mörkt i skogarna

-ett hus till för annan film (+ liten digitalkamera och låna hus av en kamrat?)

-mer film än du orkar bära, min tog slut och jag fick köpa ny, till ett pris av ca 150-200 sek per fuji provia 100

-velvia 50 är ju en bra naturfilm (vilket jag använde) men ta gärna med några andra kanske mer neutrala som provia 100, dock tycker jag du ska köra med dia om du är ute efter naturfoton

och du ska åka i slutet av juni, då kan jag rekomendera varma kläder och regnställ, kanske lite skidåking i quennstown?

-ta det lugnt med fotograferandet från båt de mulna dagarna, jag brännde många rutor på suddiga sovande sälar och dylikt, särskilt i milford sound när det är mulet!

för bilder från nz se mitt album.

mvh marcus

Bilagor

• nz 400 senic lookout.jpg
    nz 400 senic lookout.jpg
    57.2 KB · Visningar: 237
Ha ha marcus, helt sjukt, men jag tror att jag vet precis var den där bilden är tagen :) Visst är det någonstans mellan Kauriskogarna och Dargaville? Jag känner igen det så väl och om jag inte tar fel på ställe är det precis på andra sidan vägen från där jag tagit denna bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/346512.htm

On topic: finns det nån speciell anledning till att du ska fota med negativ film?
Själv brände jag av en hel del rullar Kodak E100VS. Perfekt för den typen av motiv.

Negativ film så är min favorit Fuji Reala, men den är ju väldigt neutral i färgerna.

Jag måste ha missupfattat när ni sa Dia, sorry =P

Jag skall köra både Negativ och dia efter ha pratat med min storebror som jobbar som modellfotograf i NYC.

Tyvärr har jag inte mycket erfarenhet av negativ film men jag har ett tips till kunskap: Här på fotosidan kan man ju söka bilder på utrustning som använts. Skriv in namn på olika filmer och se vad som kommer upp. Då får man lite grepp om vad de olika filmerna passar till. Givetvis är alla bilder skannade och negativen är förmodligen mer efterbehandlade än diorna men om inte annat stöter man på många trevliga bilder!

Ang. två kameror etc. Det är jobbigt att ha två sorters film och en kamera... Detta kan vara värt att fundera på vid val av objektiv. Om du köper ett objektiv med traditionell bländarring, alltså inte G, så kan du köpa en fe/fe2/fm/fm2 för en struntsumma begagnat som du kan ha med en krämig film för lugnare motiv.

Det är lite synd att inte F801 med G objektiv fungerar i manuellt läge och med bländarprioritet och att nedbländningsknappen alltid väljer minsta bländare.

JaniXmen skrev:
Jag har planerat att åka till New Zealand snart och resa runt i landet och fotografera, Naturen, landskapen, stränder osv.

Jag undrar då vilken film är lämplig att använda.
Jag vet inte så mycket om vilken film man skall använda.
Skulle vilja ha ngn film som ger starka och härliga färger när jag fotograferar växter, blommor, hav, landskap m.m.

Så jag undrar om ni kan hjälpa mig med detta eftersom jag är lite osäker vilken film jag skall använda.

JaniXmen skrev:
Jag måste ha missupfattat när ni sa Dia, sorry =P

Jag skall köra både Negativ och dia efter ha pratat med min storebror som jobbar som modellfotograf i NYC.

Kom hem från NZ och Sydön för en dryg vecka sen. Körde enbart digitalt, men med erfarenhet av "analogt" rekommenderar jag Velvia och Reala som alternativ. Stativ är ett måste om du nu ska införskaffa en Nikkor 28-200mm f/3.5-5.6G IF-ED och ska åka i juni. Själv var det bara handhållet och 2,8 gluggar som användes men då under starkt soljus i februari...

Mvh/Ove Q

Jag var i Nya Zeeland för ett par år sedan. Jag fotade mest dia och kan varmt rekommendera Fuji Provia som är en fin allround film, lätt att scanna dessutom om du vill ha dina bilder även digitalt. Stativ är nog en bra idé som många påpekat, kan vara riktigt mörkt i skogarna. Själv åkte jag med Contiki, då åker man på en buss med 49 andra personer. Ibland hade man ingen möjlighet att smälla upp stativ och så (fanns inte så många andra tålmodiga fotografer på bussen), så jag kan rekommendera att du tar med dig lite högkänslig film om du ska på nån tour av nåt slag, t.ex. fuji superia 400/800. Tänk då på att man absolut inte får underexponera högkänslig negativ färgfilm, blir hemskt fult korn, går bra att överexponera.
Det viktigaste av allt om du åker till Nya Zeeland är (som någon tidigare också sagt) ta med så mycket film du bara kan. När du ser de fantastiska vyerna så kommer avtryckarfingret gå som en smattra. Det är nog en av de få platser i världen där det inte går att ha för mycket film. Det är dessutom mycket dyrt att köpa film på plats, speciellt i Queenstown, det har jag (dyrt) fått erfara. Se också till att hoppa "The Nevis" (bungyjump), det kommer du aldrig att ångra.
Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar