Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa med TUNG proffs-utrustning. HUR???

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ratatoskr

Aktiv medlem
Hej,

Inget nytt problem för mig men jag börjar tröttna på alla flygbolag och de problem jag får för att jag inte är registrerad yrkesfotograf.

Jag är viltfotograf och har stor, tung utrustning, upp mot 15kg. Det är OMÖJLIGT för mig att ens få med det mest basala och hamna kring bara 10kg.
Dyr utrustning vill inget flygbolag att man skickar med i incheckat bagage, det står på deras siter. På vissa står det tom att man inte får. Spelar ingen roll, jag skulle aldrig skicka det så.
Då jag har mycket dålig lön så kan jag inte heller göra så att jag köper två stolar.

Min frågar är till er som har erfarenhet av detta, som har stora objektiv och proffsutrustning men som inte har något bevis att ni jobbar som proffs.

Hur gör ni när ni reser utomlands med er utrustning?

Snälla, inga dumma svar som "lämnar objektivet hemma", etc.. Jobbet vid resmålet kräver de objektiv jag tar med mig.

Tackar,
Mats
 
Vad menar du med bevis på att man är fotograf? Är det inte samma viktregler för alla?
 
Nä, det är det inte. Finns många specialare på flyg.
T.ex. får press ha två handbagage men i reglementmässiga väskor och vikt. Dubbla vikten alltså.
 
Jag ser till att måtten är de rätta och sedan låtsas jag som inget. Åker jag med RyanAir ser jag till att hålla vikten så det är alltså inget alternativ när jag åker på fotoresor. Ryggsäcken väger ofta mellan 12 och 15 kg och det har hittills inte varit något problem. Alla lösa tillbehör, eller i alla fall många, lägger jag i det incheckade bagaget. /Frode
 
Du kan ha kameran runt halsen, några objektiv i fickan på din stora jacka du har på dig till dagens ära.. :)
 
Kör fotovästtricket - hus, några objektiv och tillbehör i en fotoväst under ytterjackan. Har dessutom köpt en av marknadens lättaste fotorygga från Gura Gear, under 2 kg opackad.
 
Det beror på vem man jobbar för jag hade intyg från dom jag jobbade med som talade om att jag var på uppdrag för deras räkning o det gick alltid lättare när företagen hade samarbete mellan varandra. En sak som underlättar är att ryggan inte ser för stor ut har du godkända mått o den rymms under stolen framför så brukar det vara enklare. Min väska vägde exakt 15,8 kg med 2 st hus D800 o sedan baszoomarna o någon fast glugg.
Tänk på att alltid packa ner det som behövs för jobbet i väskan såsom laddare etc ifall resväskan kommer bort jobbigt. Visserligen hade jag oftast assistent o i krisfall fyllde jag hans rygga ;) men mitt råd är att be uppdragsgivarn skriva ut ett dokument på att du jobbar för dom o att dom ber om överseende för vikten och att du själv ser till att ha rätt storlek o säger att du placerar ryggan under stolen då brukar det vara ok. Du skulle även kunna kolla med flygbolaget o se vad dom säger. Annars så är en väst med fickor ett alternativ jag körde det för länge sedan innan jag började köra på beställda uppdrag.

Annars så kör rätt storlek placera ryggan nedanför disken utan synhåll för incheckningen o hoppas att dom inte frågar efter handbagage o gör dom det så visa en plastkasse med tidning o glid iväg diskret efter incheckningen ;)
 
om man sedan reser vidare men mindre flygplan som jag gjode i spanien med propeller kärror då vill dom ta av dig väskan innan bordstigning o placera den i lastutrymmet jag hade ingen större lust med det eftersom väskan med optik allt landar runt 20000 med dator etc inräknat så då satte dom väska i utrymmet strax bakom cockpiten. Samma sak hände även i vietnam o seychellerna o maldiverna. Det bästa är att förklara läget o vara trevlig det brukar lösa sig men är det lågpris bolag som ryan air så skulle jag satsa på en följeslagare eller väst o byxor med stora fickor.
 
Även jag kan rekomendera Brittish Airways (flög med dem till Los Angeles från Götebrog förra året).
Min fotoväska vägde 16 KG. Inga som helst frågor, inte heller någon som helst vägning.
Dessutom utmärkt service ombord. (Flög i billigaste prisklassen).
 
Tack alla för de goda råden.
Jag kanske inte behöver vara så orolig.

RyanAir klarar jag bara inte av så jag sparar hellre ihop till ett flygbolag som har service.

BA ska jag faktiskt komma ihåg till framtida resor.

Ove, snällt av dig att ge mig så utförlig hjälp. Tack.
Det där med småflyg som man sen måste ta till avlägsna områden är ju lite oroande. Va likadant i Kenya med deras små propp plan med max 15 pers. Väldigt tuffa i sina bestämmelser.

Jag hade faktiskt tänkt mig lösningen med att proppa jacka med stora fickor.
Min kamera rygga är speciell, gjord för tuffa resor i djungel, arktiska förhållande, bergsklättring, m.m och just uttänkt för flygresor. Plockar ut ett innanmäte som man tar ombord. Innanmätet är lite tunn i skydd men duger för flygresan och väger bara 0.9kg.
Verkligen skönt att höra att så många av er kunnat ta med er så stor tyngd utan att dom kollar.

Jag HAR fått specialtillstånd av SAS för att ta med mig två handbagage väskor som följer mått och vikt. Problemet är att 99% av SAS personal känner inte till reglerna dom själva har. De som kan dessa regler är deras online customer service men ingen på Svensk tfn customer service kan detta. berättar man det så får dom kontakta specialister som berättar för dom att jag har rätt. Enligt Svenska customer service så är deras online customer service överordnad den Svenska tfn customer service och kan dessutom mycket mer. Svenska ger mig alltid olika besked.
Alltså kan jag inte lita på att incheckningen på flygplatsen heller kan de regler dom SKA kunna så jag vågar inte ta med mig två väskor fyllda. Än värre är det när man ska åka hem och förklara tillstånd och regler för personalen. Inget dom vill höra från mig.
Tyvärr står inte detta specialtistånd på flygbiljetten utan bara i deras datorsystem om dom kollar.

Jag tänker köra det klassiska knepet ni berättat om. Jag har en StealthGear foto jacka och den är ju perfekt för detta. Massor av stora fickor med tjocka skydd.

Tack till er alla.
 
Annars så kör rätt storlek placera ryggan nedanför disken utan synhåll för incheckningen o hoppas att dom inte frågar efter handbagage o gör dom det så visa en plastkasse med tidning o glid iväg diskret efter incheckningen ;)
Det kan fungera, men en del flygbolag är listiga nog att titta efter stora/tunga väskor och ryggsäckar vid gaten.
 
Kör fotovästtricket - hus, några objektiv och tillbehör i en fotoväst under ytterjackan.
Det är det klassiska tricket. Jacka och/eller väst med många och stora fickor. Dock bör man nog se till att man inte ser ut som en Michelin-gubbe. En bra strategi är att ha grejerna med högst densitet i jackfickorna.
 
Jag HAR fått specialtillstånd av SAS för att ta med mig två handbagage väskor som följer mått och vikt. Problemet är att 99% av SAS personal känner inte till reglerna dom själva har. De som kan dessa regler är deras online customer service men ingen på Svensk tfn customer service kan detta. berättar man det så får dom kontakta specialister som berättar för dom att jag har rätt. Enligt Svenska customer service så är deras online customer service överordnad den Svenska tfn customer service och kan dessutom mycket mer. Svenska ger mig alltid olika besked.
Alltså kan jag inte lita på att incheckningen på flygplatsen heller kan de regler dom SKA kunna så jag vågar inte ta med mig två väskor fyllda. Än värre är det när man ska åka hem och förklara tillstånd och regler för personalen. Inget dom vill höra från mig.
Tyvärr står inte detta specialtistånd på flygbiljetten utan bara i deras datorsystem om dom kollar.
Om jag hade fått ett sådant specialtillstånd så skulle jag inte nöja mig med att det finns registrerat i flygbolagets datasystem. Jag skulle be någon ansvarig på flygbolaget att skriva ett undertecknat brev som jag kunde visa upp vid alla incheckningar under resan.
 
Om jag hade fått ett sådant specialtillstånd så skulle jag inte nöja mig med att det finns registrerat i flygbolagets datasystem. Jag skulle be någon ansvarig på flygbolaget att skriva ett undertecknat brev som jag kunde visa upp vid alla incheckningar under resan.

Jag bad om det men dom säger att det räcker med utskrift på konversationen jag haft med internationella online customer contact center. Det har jag också, men med alla års resande så vet jag att vill inte personal på en viss flygplats godkänna speciella tillstånd så skiter dom bara i det.
 
Även jag kan rekomendera Brittish Airways (flög med dem till Los Angeles från Götebrog förra året).

Min fotoväska vägde 16 KG. Inga som helst frågor, inte heller någon som helst vägning.

Det är inget speciellt för BA. Det enda bolag som någonsin vägt mitt handbagage är Ryan. Ett annat, TAP, har kollat storleken.
 
Det är inget speciellt för BA. Det enda bolag som någonsin vägt mitt handbagage är Ryan. Ett annat, TAP, har kollat storleken.

Tack, lugnar mig än mer.
Har tagit RyanAir mycket förr och van vid deras vägning och millimeter mätningar så jag antog att flera gjorde så. Men som sagt, blir nog aldrig mer RyanAir.
 
Det är inget speciellt för BA. Det enda bolag som någonsin vägt mitt handbagage är Ryan. Ett annat, TAP, har kollat storleken.

Visst, det har inte hänt dig med något annat bolag.
Men jag känner mer än en fotograf som fått sin fotoväska vägd av andra bolag än Ryan.

Vad det gäller BA, så är de de kända för sina generösa regler.
Men inte bara det. De har även vunnit pris för att vara det bästa bolaget för transatlantiska flygningar.

När jag skulle till USA, så var BA det näst billigaste bolaget, om vi bortser från babagereglerna.
(Skillnaden mot det allra billigaste var 500:- t.o.r. och då med en 17 timmar längre totaltid för resan. På varje håll).
Räknar vi på bagagereglerna så var BA billigast.

Det är i sammanhanget trist att konstatera att SAS har väldigt dåliga regler för ombordbagage.
Endast 6 Kg för den väska som du placerar i "väskfacket".
 
Det är inget speciellt för BA. Det enda bolag som någonsin vägt mitt handbagage är Ryan. Ett annat, TAP, har kollat storleken.
En sak är vilka vikt- och storleksbegränsningar olika flygbolag har. En annan sak är hur nog de olika flygbolagen är med att se till att reglerna efterföljs. British Airways har väldigt generösa regler jämfört med många andra bolag, men det kan hända att det i praktiken inte är så stor skillnad om de flygbolag som har snävare regler struntar i att följa sina egna regler.

Vill man vara säker så bör man välja ett flygbolag med generösa regler.

Mina erfarenheter är dock rätt lika dina. Jag har sällan fått mitt handbagage vägt och mätt oavsett vilket flygbolag jag har flugit med.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar