Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Resa med stora dyra objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

solidus

Medlem
Funderar lite på hur ni gör som reser med era stora 500f4 el. 600f4 objektiv. Har ni de som handbagage? Betalar ni extra för specialfrakt på flygen? Hur mycket kostar det i så fall.

Skriv gärna hur ni bär er åt och andra erfarenheter!

Hannes
 
Jag har alltid mina kameragrejer som handbagage - alltid! Stora gluggar eller inte! Jag och flera som jag känner har mycket dåliga erfarenheter av att polletera kameraprylarna som specialbagage. Det funkar säkert dom allra flesta gånger - men onödig risk. Har du bra lådor med kraftig stötdämpning så är det mindre risk självklart.
 
Handbagage alltid för de saker som är känsliga. Har ni sett hur de hanterar väskorna vid på- och avlastning? Huuuuuu...
 
geronimo13 skrev:
Får du ta 500 f/4 som handbagage?

Hejsan

Jag har tagit både 500at och 600at som handbagage. men då har det bara vart linsen och all annan kamerutrustning får gå som vanligt bagage.

Ett lång tele 500-600mm+koffert är nog precis vad man får ta på planet tror jag.
Sen är det nog olika regler för olika flygbolag kan jag tänka mig.

/Nicklas
 
Hej Hannes

solidus skrev:
...reser med era stora 500f4 el. 600f4 objektiv. Har ni de som handbagage? Betalar ni extra för specialfrakt på flygen? Hur mycket kostar det i så fall.

Jeg var i Indien i Januar og lykkes at få mit udstyr med som håndbaggage, med Aeroflot til Indien og med Air India hele vejen til min destination.

Men på vejen retur fik jeg lov til at betale hos Aeroflot (New Delhi-Moscow), for at få lov til at tage min Sigma 300-800mm med. Det kostede 11.000 INR - svarer nogenlunde til 2000 SEK.

Jeg holder med alle de andre. UANSET hvor stort det er vil jeg altid forsøge at få kamera hus og linser med som håndbaggage. Hvis jeg skal betale, surt - men så betaler jeg hellere end at lade det gå ud over udstyret. Ofte kan man slet ikke få erstatningskamera eller andet ekstra udstyr ved destinationen.

--Henrik
http://www.pbase.com/hcarlsen/image/40902145
 
Det är olika för alla flygbolag vilka mått och vikter som är max man får ta med ombord som handbagage. Vissa bolag tillåter att kamera eller handväska tas ombord utöver handbagaget.

Ofta går det bra att ta med sig mer, men den dagen man stöter på en nitisk representant vid incheckningen så är det policyn som gäller. Så chansa kan bli vanskligt.

Jag tar med alla fotoutrustning som handbagage förutom stativet. Man får försöka gallra vad som ska med. Kameraväska tex är ofta mycket tung och man kanske måste flyga med en lättviktsväska och checka in den vanliga kameraväskan (utan kameror då) under flygningen.

Sen så får man välja flygbolag efter bagagereglerna. Amerikanska bolag tillåter ofta 18kg handbagage.

Måste man ta med sig mycket handbagage så kan man köpa en flygbiljett extra för att få med mer handbagaeväskor och mer vikt. Dpck så måste väskorna fortfarande vara tillräckligt små för att kunna stuvas.

/Erik
 
Hörde från en kille idag att han trodde man numer va tvungen att ha nåt speciellt tillstånd för att ta med sig objektivet för att flyga från en amerikansk flygplats. Med tanke på den höjda säkerheten som råder i vart fall på amerikanska flygplatser.

Nån som känner till nåt om det?
 
solidus skrev:
Hörde från en kille idag att han trodde man numer va tvungen att ha nåt speciellt tillstånd för att ta med sig objektivet för att flyga från en amerikansk flygplats. Med tanke på den höjda säkerheten som råder i vart fall på amerikanska flygplatser.

Nån som känner till nåt om det?


Hej

Nja inte från en amerikansk flygplats, men kanske med ett amerikanskt flygbolag. Flög själv med mitt 500a från New york för ett tag sen och det var inga problem. =)


/Nicklas
 
Jag har rest väldigt mycket med väldigt mycket kamera utrustning.

Det är oftast inget problem. Dom gånger problem har uppstått så har det löst sig ganska snabbt efter samtal med någon mellanchef. Det brukar normalt bara vara att öppna väskan och förklara att det inte finns en chans att man checkar in det. Det kan hända att man får ställa väskan med kabin personalens bagage inne i planet.

Var beredd på att man blir plockad åt sidan vid säkerhetkontrollen.

Åker man med ett amerikanskt flygbolag så behöver man inte oroa sig. Där får man ta ombord väldigt mycket handbagage.
 
Jag var över i USA under augusti och där var det inga problem med en stor fotoväska med prylar. Enda som brukar vara uttalat är viktbegränsning och att den får plats i utrymmet ovanför sätet.

Jag flög inrikes också och inga som helst problem - Men som tidigare skrivet i tråden: Jag fastnade i precis varenda en säkehetskontroll, som en fluga på ett flugpapper. En liten "gångtur" mellan inrikes- respektive utrikeshallen på Newark, som vanligtvis skall ta max 25-30 min, tog ca 2,5 timmar. Just på grund av en grundlig kontroll av allt som låg i fotoväskan. Hårddiskar, kamera och objektiv synades in i minsta detalj. Man måste dessutom kunna visa att den bärbara datorn är fullt funktionsduglig - Vilket inte är så lätt med Windows som operativsystem :)

Å andra sidan frågade kontrollanten, efter en-timmes genomgången av fotoutrustningen, om jag arbetade för National Geographic - Så visst spelar storleken/mängden på utrustningen roll ;-)
 
Jag är ingen expert på att flyga med stora telen, men jag har ett par relexioner:
-Checkar man in fotoutrustningen gäller inte försäkringen, så det är en enorm chanstagning om objektivet kostar 100000kr.
-Ett 500mm f/4 bör gå i en vanlig väska som kan tas med en fåtal övriga prylar som handbagage. Jag skulle aldrig tagit med mig kofferten utomlands. Utan motljusskydd är ett 500mm inte så stort. Om jag planerade att flyga mycket skulle jag inte valt 600mm f/4 eller 400mm f/2,8.
-Det brukar gå bra att ha kläder med stora fickor på sig. Min oljerock rymmer stora delar av min fotoutrustning. Det extremaste är en fotoväst för kamerahusen och mindre objektiv, så kan man stoppa telet och telezoom i handbagaget och förhoppningsvis slippa betala för övervikt.
-Ofta är det en övernitisk kontrollant med rigid personlighet som ställer till problemet. Får du tag på en högre uppsatt person som inser att du inte utgör en fara och du uppger värdet på prylarna och att inte försäkringen gäller incheckat bagage ska det mycket till om du blir nekad. Dock kan du få betala extra för vikten.

/Pontus
 
Massor av intressanta historier måste jag säga.

Jag föreslår att du ringer ditt flygbolag för att få helt klart vad som gäller.

Börja med att säga att du vägrar låta lastpersonalen kasta omkring en ryggsäck men fotoutrustning värd ca 100 000.
Dom lär ju behandlat denna typ av last tidigare så något vettigt bör dom ha att säga.
 
För en dryg vecka sen reste jag mellan Bangkok och Köpenhamn med kamera och 5 objektiv. Ett av dem var 500/4 IS. Jag hade det i original Lens case 500. Och tog med det i hand-bagaget.
Nackdeleln är ju att Lens case 500 är mycket stort.
Fördelen är att det ligger otroligt skyddat mot slag och stötar.

Väskan är större än reglerna för hand-bagage tillåter, men det brukar inte vara några problem.
 
zlice skrev:
Jag föreslår att du ringer ditt flygbolag för att få helt klart vad som gäller.

Trådens klokaste hittills. Det lönar sig alltid att ringa i förväg - jag gör det alltid för att fixa plats med utrymme för benen och det ordnar sig alltid om man är tillräkligt tidigt ute. På samma vis kan man kanske förvarna eller få nån form av muntligt ok på att det är ok att släpa ombord X antal enorma gluggar som handbagage. På det viset minimerar man problemen och behöver inte stå å svettas i en check-in kö. Man kan ju ta till en nödlögn också å säga att man är ett stort proffs som är på resa minst 200 dagar i året och gärna skulle se att just flygbolag X har en flexibel linje för specialkunder med specialbehov. :)
 
Highweiss skrev:
Trådens klokaste hittills. Det lönar sig alltid att ringa i förväg - jag gör det alltid för att fixa plats med utrymme för benen och det ordnar sig alltid om man är tillräkligt tidigt ute. På samma vis kan man kanske förvarna eller få nån form av muntligt ok på att det är ok att släpa ombord X antal enorma gluggar som handbagage. På det viset minimerar man problemen och behöver inte stå å svettas i en check-in kö. Man kan ju ta till en nödlögn också å säga att man är ett stort proffs som är på resa minst 200 dagar i året och gärna skulle se att just flygbolag X har en flexibel linje för specialkunder med specialbehov. :)

Du kan ringa innan och försöka få besked. Vad du än får för besked så är det alltid de vid incheckningen som har det slutgiltiga ordet och bestämmer. Jag har gjort det tidigare men det är inte lönt.

Fixa säte och plats till bennen är något helt annat. Där bokar du ju ett säte och sen är det ditt.
 
Lars Johnsson skrev:
Du kan ringa innan och försöka få besked. Vad du än får för besked så är det alltid de vid incheckningen som har det slutgiltiga ordet och bestämmer. Jag har gjort det tidigare men det är inte lönt.

Fixa säte och plats till bennen är något helt annat. Där bokar du ju ett säte och sen är det ditt.

Då har jag haft tur. För när jag ringt och förvarnat om 25 kg teknik i handbagaget har jag aldrig haft problem, inte i Europa och inte i Afrika (!). Om man närmar sig dem på rätt sätt brukar det inte bli knorr, speciellt inte om man ber dem se till att folk i incheckningen får veta om ens specialönskemål!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar