1. Undvik alkohol, det grumlar omdömmet och ökar risken att råka ut för något.
2. Var försiktig i trafiken. Det kan vara lätt att glömma sig när man är koncentrerad på att fotografera.
3. Lämna aldrig kameran obevakad på, vid eller under ett bord ens när du sitter vid bordet, det gäller även handväskor. Alltså ha alltid kontakt med kameran och väskan, ställ inte på bordet, ställ inte under bordet, häng inte på stolsryggen.
4. Förvara kameran i en låst väska eller ryggsäck på rummet för att inte fresta städpersonalen. Ett litet hänglås räcker, huvudsaken är att sakerna inte ligger framme. Hade lite problem med en klåfingrig städerska som visade sig vara hotellägarens dotter för några år sedan. Han uppskattade inte att hans dotter blev beskylld för stöld. Visserligen var det bara kontanter och ingenting oersättligt som bilder men efter det är jag försiktig.
5. Respektera att alla inte vill vara med på bild, det kan bli bråk annars. Vissa vill ha pengar för att man tar kort av dem, om du bör betala eller låta bli att ta kort är upp till dig.
Det skiljer sig alltså inte från hur du bör uppträda i Sverige. Rena rån är väldigt sällsynt i de flesta länder. De flesta blir bestulna av tillfällighetstjuvar som utnyttjar folks klantighet. Ficktjuvar kan också vara ett gissel på vissa platser så ett penningbälte är att rekomendera.
Jag rekomenderar att du även tar med en kompaktkamera som du kan ha med dig på kvällen och om du inte vill släpa på systemkameran.
Kom på att jag läst om att det kan bli problem med kondens om du går mellan den varma uteluften och den kalla air condition luften på hotellet om du bor på ett hotell där de har fungerande ac. Själv brukar jag alltid hamna i rum som bara har en takfläkt och har inga erfarenheter av problemet.