Annons

Resa i Thailand, vad tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Har köpt en resa av Apollo, med bla 9 dagars rundresa i Norra delen av Thailand. Resandet sker med båt,timmerflotte, tåg, buss och flyg. Resan går den 1 mars 2003.

1. Vad bör man tänka på?
2. Hur svårt är det att få med kamerautrustning på inrikesflygen?

3. Klädsel, vad bör man tänka på?

4. Packning, om nån har gjort nån temaresa, vad är eran erfarenhet gällande packning

Avslutar sedan med 6 dagars vila söder om Bangkok

Roine
 
Thailand är fantastiskt enkelt att resa i (undantaget just nu kanske, läs detta).

Det skall inte vara några problem att få med kamerautrustningen på flyget. Och man behöver inte vara paranoid vad gäller stöldrisken, de har förhållandevis låg kriminalitet.

Kläder för norra Thailand... varma kläder! Det blir riktigt kallt, fleese och ett sjyst underställ. Tag gärna med en flees-filt också, det brukar inte vara så noga med tvätten av de filtar man får låna när man trekkar, då kan det vara skönt med en egen filt närmast kroppen.

Tänk på att skydda din utrustning mot fukt och sand.
 
tackar wikman

Har avbokat Bangkok pga detta under jul, åker till Norrbotten istället. Köpe norra Thailand istället i mars.

Roine
 
Nu är det ju så att du har valt fel arrangör ...
...men vad fan, här har du några resmålsguider.
De beskriver inte exakt dina områden men det finns säkert lite matnyttigt.

http://www.mytravel.se/SLGImages/SiteID17/pdf/101_theme.pdf

http://www.mytravel.se/SLGImages/SiteID17/pdf/BAK.pdf

http://www.mytravel.se/SLGImages/SiteID17/pdf/SMU.pdf

1. Malariaprofilax, Travello och Rödakorsetskit med kanyler, kateter e t c.
2. Nej
3. Vårdad och luftig. Ingen kostym men inte heller några gräsliga tangabadbyxor eller linnen med Joe Banana på;). Bermudas och vita bomullsskjortor brukar jag köra med. Regnkläder och ska du upp i bergen behöver du förstärkningsplagg. När det gäller regnkläder gillar jag ponchos. Bra skor, t ex Teva och väl använda kängor.
4. Man har alltid med sig för mycket skit… Förutom det jag nämner ovan är ficklampa, toapapper och sololja nödvändigt. Skavsårsplåster och flera bra strumpor kommer ofta till användning. Böcker. Resmålsguide. Cash och plast.
 
Jag är övertygad om att du inte behöver oroa dig. Ska själv dit i februari och har inte en tanke på att boka av p g a terrorhot. Kolla andra länder så får du se att UD ofta rekommenderar försiktighet (=sunt förnuft).
 
Hej och tack

Avbokade julresan till Bangkok då jag skulle bo centralt och tänkte fota runt i stan i 14 dagar, då känns det olustigt, så jag bytte tema och då var det inte några lediga platser till den resa som föll mig i smaken. DVS inget badande utan jag vill se nått att minnas.

Roine
 
Hej..

Jag har varit en hel del i Th och kan hålla med om det mesta dom andra skriver om....dock!!!

Med anledning av att du åker båt och möjligtvis knallar omkring i norra bland bergen..se till att tag med dig en vatten tät "bag safe" (om du nu inte har det inbyggt)för din kamera utrustning....
Jag hade det inte med mig vilket jag fick lida för....och det spelar ingen roll att kamera ryggan är "vatten skyddad"...för när himlen öppnar sig så är det ofta med råge!!! ..

Det är inga problem alls att ta med kamera utr på flyget!!

Nu har jag inte fotat i Norra Th men det har blivit ca 60 rullar söder ut...och där står solen för**nat högt som resulterar i för höga kontraster på allt (specielt Superia 100)....men Realan blev mycket fin...om du fotar neg dvs!!!

/Patrik
 
Tackar Milo

Dock hoppas jag slippa vandra allt för mycket i regn. Men skall beakta tipset.

Skall nog köra min D60, 24-70/2.8 Sigma, 35-250L Canon samt en EOS300 som backup.

Detta rymms i en LowePro 200 ryggsäck.

Vart får man tag i de vattentäta sakerna du refererar till?

Roine
 
Har absolut ingen som helst erfarenhet av Thailand, men om det är som det sägs ovan att himlen ibland öppnar sig med råge så behövs det ju något rejält. Kan bara rekommendera 2 väskor.

http://www.lowepro.com/pages/series/dryzone/dzone.htm

En vattentät Loweproryggsäck, vilken jag tycker sitter väldigt skönt. Rymmer hyfsat mycket också.

Det andra alternativet skulle ju vara Cullmans kanot väskor, dom e lite mindre och rymmer i stort sett bara ett hus + glugg. Iaf dom jag har sett. Hittar tyvärr ingen produktlänk till dom. Men jag vet att dom finns. =)
 
Tackar

Har nu beställt två fjällrävensäckar på prov får vi se vad det ger.

LowePro:n verkar lite stor för att garanterat gå som handbagage.

Ang se ut som en turist så kan man nog inte göra så mycket åt det, en kamera, med halvstort tele, lönnfet. Det enda positiva är att man smälter in längdmässigt med lokalbefolkningen ;-)
 
Senast ändrad:
Hej igen...

Wikman....precis vad jag menade (påsen alltså)!!

Jaja!...jag kanske inte menade att det kommer floder ovan ifrån....men när det regnar så kommer det oftast vädigt mycket på några minuter...ofta hittar man ju ställen att vänta av dessa 4-20 min under skydd....men om inte....så är "bag safe" el nylon påse (som det igl är) ett tacksamt och billigt skydd....jag lover!!!

Och när det är fint ute eller du knallar i befolkat område så finns det ju ingen anl att ha skyddet på...viks helt enkelt och stoppas i fickan på väskan....inga konstigheter!!!
Bra, billig skydd!!

/Patrik

Jag såg senast att Stadium hade samma/likadan/typ/250-300kr... ;)
 
Glömde....

Det finns också såna påsar som du trär över ryggan och drar åt, så att du fortfarande kan ha den på ryggen.....och inte släpa som "Påse"!

/Patrik
 
Tror heller inte att det är nån fara med terrorhot osv. Åker själv till Thailand på söndag och ska vara borta 2-3 månader!!!
Lisa
 
tror inte du behöver oroa dig om du ska dit i feb- det regnar mest under maj-sep. båtfärder kan väl iofs bli lite blöta men om du inte tänkt kasta prylarna överbord så ska det nog inte vara några problem med båtfärderna heller

Parantes: på ett ställe i Vietnam kastade de våra väskor överbord när vi inte ville betala 10$ per väska för bärhjälp...
 
Hej

OK, nu är det över. Jag kom både dit o hem innan kriget, men med liten marginal.

Klarade mig från regn under själva rundresan, men i Cha-Am kom störtregn i en timme, men som tur var var man på hotellet då.

Resan var över förväntan och landet var vänligt och fridfullt, samt mycket billigt. Det blev ca 1300 bilder.

Väntar på de 6 rullar DIA jag tog, men har lagt lite av de digitala bilderna på hemsidan. www.roine.nu

Det blir nog fler resor till Asien då europa är rätt mycket dyrare, man får treveckor i sommar i Thailand för vad en vecka kostar i europa om man skall bo själv.

Roine
 
Kanske ett litet sidospår nu!

Vad tycker ni man skall besöka om man åker på eget fotosafari till Thailnad?? Läste någonstans om ett riktigt stort vattenfall??

Tänkte ta med mig reala men vad kör man för film? Älskar velvian hemma, men hur funkar den där borta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.