Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reportage

Produkter
(logga in för att koppla)

soulie

Medlem
Hej.
Kommer om bara ett par dagar att genomföra mitt första riktigt seriösa försök till ett reportage. Ska fota en musikfestival inomhus och skulle gärna ha lite tips och goda råd. Ska man t.ex pressa filmen över 1600? räcker 1:1,8 50mm till det i så dunka miljöer? vad bör man tänka på vid reportage ? osv.. fick detta uppdrag i sista sekunden och har inte ens hunnit leta fram litteratur.. länktips någon?
Tack på förhand...

Färg skulle jag inte pressa över 1600, det skulle isåfall vare en superia 1600 till 3200.

Svartvitt kan du pressa över 1600 utan problem men var medveten om konsekvenserna när du fotar, dvs extrema kontraster och stora korn. Själv skulle jag inte rekomendera det om du inte har provat förr. Har man sett resultatet kan man dock använda det i kreativt syfte.

Men men.. Jag tror inte du behöver pressa över 1600.

Om du har en blixt som du kan synka på andra ridån så utnytja det! Kör typ 1/30sek eller längre och lägg en blixt på andra ridån, ger en snygg stämningsfull effekt i överfyllda lokaler mm, mycket rörelse men ändå skarpt så att säga. Din 50mm glugg fungerar nog ypperligt till uppdraget, f1,8 kommer man långt med! Mvh Micke

Med 1600 ASA lär du klara av det mesta.
Det går fint att pressa Fuji Superia 400 till 1600, se bild. De kan ju också testa Fuji 800 och pressa den till 3200. Fuji 1600 är fruktansvärt dyr och sällan nödvändig. Jag använder dagligen dessa filmer och tycker att de brukar fungera fint - även vid pressning.

Objektivet är ju ljuststarkt, men har du ingen vidvinkel? En 28 mm på 2,8 brukar vara toppen.

Ljuset vid konserter kan vara lite trixigt. Försök att inte mäta där det är som ljusast eller som mörkast så ska det nog gå bra. Jag brukar spotmäta på artistens ansikte och blända upp 1 steg. Men det är kanske överkurs.

Glöm inte publikbilderna!

Bilagor

• lw6.jpg
    lw6.jpg
    28.4 KB · Visningar: 213
Vilken film?

Jag har fotograferat en klassisk kammarkonsert
(sångare, flygel, cello) i färgat ljus.
Jag klarade mig med Fuji 800 ASA och då hade jag en exponering på omkring 2,8 och 1/60.
1600 ASA borde räcker gott.
Jag fotograferade också på Peking-operan, som har starka vita spotlights. Där klarade jag mig med bl 2.8 eller 4 och 1/60 med Fuji Sensia 100 ASA.
Vid ett annat tillfälle fotograferade jag teater som hade 2 vita spotlights, och det gick bra med T-max 400 och 2,8 resp 4 samt 1/30.

Jag har ett objektiv på 24-70 med 3,5 som lägsta bländarsteg. Kommer att andvända 1:1,8 50mm med 1600 ASA på en kamera. Men ska jag kanske ha med mig två kameror ? en med zoomobjektivet och blixt? och bör jag pressa den lika mycket eller kanske inte alls? Jag känner lite att man kanske inte ska ta vatten över huvudet och hålla sig till en kamera men samtidigt kan vidvinkeln vara ganska nödvändig ibland. Tänkte förövrigt mest fokusera på dessa miljöers besökare. Människorna som kommer dit, festerna dom går på, vilka dom är osv. Musiken är alltså inte prio nr 1.

Det kan inte vara fel att ta med blixten. Vill du ha publikbilder där du fångar det befintliga ljuset och ändå använder blixt måste du kanske använda pressad film till de bilderna också. Jag är själv väldigt förtjust i att blanda blixt och befintligt ljus. Kolla in dessa bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=7759

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=6290

Sen kan man konstatera att det finns situationer som inte alls går utan blixt. Ett ansikte i skugga kan behöva lysas upp med blixt, och då kan det vara toppen att få med bakgrundsljuset också.

Vidvinkeln verkar toppen. Det är nog bättre att ha två kamerahus än att behöva byta objektiv i stökiga miljöer.

okej. låter som en bra idé. imorgon är det ju dags. måste bara fundera om taktiken med två kamerahus, ett med 50mm och ett med 24-70mm är värd det, med tanke på att detta kommer vara det första renodlade reportagefotograferingen jag gör. Visserligen underlättar blixt och två kamerahus, men är det inte lätt hänt att man som nybörjare på reportage trasslar in sig i tekniken istället för att fotografera med en teknik man är säker på!?.. Får se hur det blir. tack för all hjälp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar