ANNONS
Annons

replenisher

Produkter
(logga in för att koppla)

mandi

Avslutat medlemskap
en lite dum fråga kanske, jag borde veta detta, mindre hjärnsläpp.... det var ett tag sen jag var i det analoga labbet:}

hur funkar det med replenisher till framkallare av film? om jag använder mig av exempelvis d76, fyller jag då bara på med koncentrerad d76? eller hurfunkar det? luddigt formulerat...

Hjälp mig gärna om ni förstår min fråga och har svar:)

Tack.
/Mandi

För d76 finns speciell replenisher lösning (d76 r) som man skall använda om man vill förnya en tank med d76.

Tmax RS är däremot en developer och replenisher dvs det är då samma lösning man har som framkallare och replenisher. Att köra replenishad kemi är nog bara lämpligt vid tankframkallning där man inte piskar ner så mycket syre i kemin. Jag kör Tmax RS till min bladfilm t.ex. det funkar förvånansvärt stabilt.

Tack för svaren.

med tank, menar du/ni dosa?

en dosa där man kan stoppa ner exempelvis 2,3 eller 5 rullar?

/Mandi

mandi skrev:
Tack för svaren.

med tank, menar du/ni dosa?

en dosa där man kan stoppa ner exempelvis 2,3 eller 5 rullar?

/Mandi
Jag menar inte vanliga patterson dosor som du agiterar via invertering, eller rotationsprocessorer såsom jobo utan tankar där man agiterar genom att lyfta upp och ner filmen emellanåt eller dra filmen igenom.

Det fungerar säkert i dosor också men livslängden på kemin innan man bör byta rubbet förkortas nog en hel del och framkallningen blir nog mindre stabil. Kör man i dosa är det nog lämpligare att leta reda på en dosa som tar mindre kemi om man vill snåla (rostfria dosor brukar vara snålare än paterson dosorna)

Galaxens President skrev:
framkallningen blir nog mindre stabil.

Jag har kört en hel del med olika JOBO maskiner och oxå manuellt och vi har aldrig haft några problem med ojämn framkallning, tvärtom ofta fick vi väldigt stabilt resultat när vi körde med replenisher.

/b

Tack för det lite mer uttömmande inlägget :). Jag har som sagt bara kört med manuell lyftagitering tillsammans replenisherframkallare vilket funkat väl.

Hur gammal har ursprungslösningen varit innan du bytt då? Jag har bara kört ca ett halvår ännu med min Tmax RS lösning som jag brukar replenisha med angiven mängd var 15-20:e 4x5" blad.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.