Annons

Reparera Sony A580?

Produkter
(logga in för att koppla)

persefassa

Medlem
Jag har en Sony A580 och är hobbyfotograf, verkligen med betoning på hobby. Jag har ett par olika objektiv: kitobjektivet, ett par gamla Minolta och ett Sony 18-135.

Jag tror att problemen började med 18-135-objektivet, men nu verkar det hända med alla objektiv. Det som händer är att kameran inte riktigt orkar fokusera och när man väl ska ta bilden så bara dör kameran. Det händer inte alltid, men när det är i en period där det händer så kan man få försöka 10 gånger innan kameran verkligen kan ta bilden. Man kan knappast ta några action-shots, utan det krävs tålamod och en massa tryckande på avtryckaren för att väcka kameran igen.

Det verkade först mest hända om det fanns mycket att fokusera på, alltså typ om man ska fota en fågel i ett träd, och det finns en massa grenar på olika avstånd. Då kan den hålla på i evigheter och fokusera fram och tillbaka för att sedan bara lägga av. Nu tycker jag att det händer även i mer "rena" miljöer med typ bara en vägg som bakgrund och en enkel sak i förgrunden.

Några gånger har kameran visat ett pop-up med text i stil med "kolla om objektivet du använder verkligen är rätt för kameran".

Så frågan är: Är detta lönt att reparera? Går det att reparera? Den är ju långt bortom garantitiden och betraktas säkert av er här som en budgetkamera. Och den fungerar ju, men inte som den ska. Det här problemet är ganska störande. Dessutom har den ända från början haft problem med överhettning när man filmar, men det kanske är vanligt? (Den orkar filma kanske 20 minuter max, sedan blir den för varm och stänger av sig.)

Jag bor i Lund, om någon har tips på reparationsställen. Stort tack!

Annika
 
Det där meddelandet i stil med "kolla om objektivet du använder verkligen är rätt för kameran" kan man få om kontakterna mellan objektiv och kamera inte får så bra kontakt, vanligen p g a smuts.
Prova att göra rent dessa kontakter först. Kan hända att de övriga problemen du har med fokusering hänger ihop med att kamera och objektiv kommunicerar dåligt med varandra.
 
Jag har ingen aning om vad det kan vara för fel. Någon klok vis man/kvinna har nog ett bra svar. Men det första jag tänkte på är,
hur mycket kostar en sådan kamera idag att köpa beg om det ens finns? gentemot reparations kostnad?
 
Det är en bra idé med rengöring, men vad är det man ska rengöra? Tycker inte att det ser smutsigt ut.

Kan man ha knäckt till något eller skadat fästena genom att hålla i objektivet istället för i kamerahuset?
 

Bilagor

  • DSC_0002.jpg
    DSC_0002.jpg
    58.7 KB · Visningar: 31
  • DSC_0004.jpg
    DSC_0004.jpg
    42.8 KB · Visningar: 35
Ja, precis, Joakim. Det är lite det jag undrar också. Om det är lönt. Eller om man ska köpa något annat. Kanske inte nödvändigtvis exakt samma kamera heller.
 
A580 med kitobjektiv brukar gå för 1500-2500 på tradera. Om det bara är problem med SAM-obektiv (18-135 SAM och 18-55 SAM) är det troligen någon av de tre högraste kontakterna. Om det är problem att fokusera med alla objektiv kan (också) motorn i kamerahuset som driver fokuseringen vara slut. Älskar du kameran kan du kanske reparera. Jag har använt http://www.kamerateknik.m.se/ t.ex. för att laga mitt A35-kamerahus. Tvätta först med isopropanol på tops för att se om det hjälper
 
Men vad är det man ska rengöra? Kontakterna på metallringen? Eller något längre in i kameran?

Om man köper begagnat kamerahus vet man ju aldrig egentligen vilka nya, fräscha problem man får på köpet, så ur den synvinkeln kan det kanske vara lönt att reparera det man redan har.
 
Men vad är det man ska rengöra? Kontakterna på metallringen? Eller något längre in i kameran?

Om man köper begagnat kamerahus vet man ju aldrig egentligen vilka nya, fräscha problem man får på köpet, så ur den synvinkeln kan det kanske vara lönt att reparera det man redan har.

Ja kontakterna på metallringen, Isopropanol från kjell o co är bra. Rengör alla med t.ex. en tops doppad i isopropanol.
 
Bara så du är klar över vad du ska rengöra, så är det de 8 guldplaterade kontakterna såväl i objektivet som i kamerahuset. Blaska inte på massor av vätska, utan var försiktig.

Ifall batteriet har blivit dåligt kan det ge problem som detta (det finns en åldringseffekt i denna typ av batterier, men det kan också någon gång hända att det blir något knas med laddaren så att ditt batteri aldrig blir ordentligt laddat. Visar batterikapacitetsmätaren i kameran 100 % efter att du har laddat det?

Känner du någon som använder Sony A-mount så börja med att testa med dennas batteri (fulladdat). Sedan kan du kolla ifall dina objektiv fungerar på ett annat kamerahus, resp. om ditt kamerahus fungerar med annat batteri och andra objektiv.

Känner du ingen annan men bor här i krokarna av Göteborg, så har jag diverse A-mountkameror, objektiv och (färska) batterier vi kan testa dina grejer med.
.
 
Tack, Gunnar! Jag har provat att rengöra, bara metallringen på kameran och objektivet. Topsen blev ganska svart, faktiskt, men problemet kvarstår. Jag börjar undra om det inte kan vara objektivet, för jag testade mitt gamla Minolta-objektiv utan problem. Det får bli felsökning de närmaste dagarna.

Det kan vara ett batteriproblem, ja. Batterierna (har två, eller tre när jag tänker efter) tar slut ganska snabbt. Ska kanske skaffa ett nytt också.

Vet inte om jag känner någon med en Sony-kamera. Folk har ju inte kameror utan bara mobiler nuförtiden... Jag bor i Lund, så det är en bit från Göteborg, men tack för erbjudandet.
 
Väl bekomme!

Batterierna behöver i och för sig inte alls vara dåliga även om de inte varar så länge. Det gör de inte när det stoppas in LCD-skärmar och allt möjligt i våra kameror. Att exponera bilder drar mycket lite ström. Ifall du har kameran liggande och INTE använder den, varar batteriet kortare tid än någon månad då? Viss ström dras hela tiden, olika på olika kameror (ibland märkbart mer än batteriernas självurladdningsström).

OM det skulle vara så att din laddare har blivit lite vissen, så kommer ju alla dina batterier att verka dåliga. Jag tror dock detta är mindre sannolikt, utan det förefaller ju som att objektivet är den ena huvudmisttänkte som du själv skriver. Den andra är fortfarande beläggningar på kontakterna mellan kamerahus och objektiv.

Ifall det blev svart på topsen när du rengjorde själva objektivfattningen (som jag uppfattar var vad du gjorde) så indikerar detta att även kontakterna kan ha fått en beläggning av något slag. Därför är det ABSOLUT idé att du rengör även de sammanlagt 8 + 8 guldkontakterna.

Tja, det verkar ju lite oroande ifall mobiltelefonerna redan har lyckats utrota kamerorna helt på vissa platser...
 
Minoltaobjektivet kan ha 5 kontakter eller 8 beroende på om det heter "D" - för distance encoding eller inte. Men det har troligen skruvdriven fokus (om det inte heter SSM, som t.ex. Minolta AF 70-200/2.8 SSM och Minolta AF 300/2.8 APO SSM). Se vidare på http://www.dyxum.com/lenses/lens_glossary.asp. Detta är nog förklaringen att minoltaobjektiv fungerar, medan sony SSM/SAM inte fungerar. Motorn till fokusering sitter i ena fallet (SSM/SAM) i objektivet och i andra fallet (Minolta) i kamerahuset. Kontakterna som sköter fokusringen i objektivet är smutsiga.
 
Helt rätt kontakter att tvätta

Jag har speciella högkvalitettops som jag använder. Dessa "dammar" inte. Men vanliga fungerar också, jag har provat det hos min far. Man får bara vara försiktig och noggran och avlägsna varje spår av damm. Det är bra att rengöra kameran i framåtposition så att inget damm från tops trillar ner på sensorn. Specialtops fanns i ett paket med "Gietto Rocket Blaster". Kit CL 1001 på sidan http://www.giottosusa.com/cleaning-kits.shtml. Giotto används med blåsa rent sensor från damm.
 
Ta i trä, men det verkar som att det kan ha hjälpt, faktiskt. Får köra en ordentlig testrunda nu och se, men om detta var allt som krävdes så är det ju helt fantastiskt. Att lite smuts som man inte ens ser kan ställa till så stora problem...

Det där med batterier och hur länge de håller kan jag inte svara på. Det kan vara displayen som drar en massa batteri, ja. Jag har glasögon och tycker att det är besvärligt att titta i sökaren.

Kan höra av mig här igen om några dagar, om någon är intresserad av om detta hjälpte. Stort tack!
 
Uppdatering på detta: Det har inte hjälpt med rengöring, tyvärr. Kameran dör med alla objektiv och det verkar helt godtyckligt när den dör. Jag kan sitta och fokusera igen och igen på samma sak och (knappt) röra kameran. Den klarar att fokusera kanske 4-5 gånger men sedan dör den bara utan anledning. Ibland dör den direkt när jag satt på den och ska försöka ta en bild. Även när batteriet är fulladdat. Så vad gör man?
 
Uppdatering på detta: Det har inte hjälpt med rengöring, tyvärr. Kameran dör med alla objektiv och det verkar helt godtyckligt när den dör. Jag kan sitta och fokusera igen och igen på samma sak och (knappt) röra kameran. Den klarar att fokusera kanske 4-5 gånger men sedan dör den bara utan anledning. Ibland dör den direkt när jag satt på den och ska försöka ta en bild. Även när batteriet är fulladdat. Så vad gör man?
Nu är jag ute på lite okänt vatten, men jag har sett förslag på att tvätta af-sensorn. Jag sitter med mobil och kan inte klistra in länken från dpreview.
 
Kan det vara något slags elektriskt fel? Jag har upptäckt att om jag har linslocket på, sätter på kameran, trycker till på avtryckaren så stängs först kameran av och sedan slås den på igen efter 2-3 sekunder. Då har jag inte gjort något mer än att trycka till på avtryckarknappen en enda gång. Kameran slås av och så på igen alldeles av sig självt.

Den verkar också stänga av sig om jag tar bilder och fokuserar manuellt. Det känns som om den klarar sig lite längre utan att dö, då, men det är inte säkert att det faktiskt är så.

Jag ser att AF-sensorn sitter liksom i botten av kamerahuset. Ser besvärligt ut att försöka rengöra.
 
Det är helt onödigt för dig att genomföra en sensorrengöring. En sådan kommer ABSOLUT INTE att ha den minsta effekt på de problem som du beskriver.

Du är inne på rätt spår med att misstänka något med elektroniken. Kameran uppträder som om det har blivit en glappkontakt någonstans. T.ex. kan en kallödning ge problem av denna typ.

Dock är det första gången jag hör talas om ett sådant problem med någon Sony A-mountkamera, så vanligt är det säkert inte. Men nu har du drabbats och jag tror tyvärr inte att det lönar sig att lämna in kameran för reparation. Och du har i princip gjort vad du själv kan göra åt saken.

Du skulle förstås kunna skicka en förfrågan till Sony support och höra ifall de ev. kan säga om det skulle kunna löna sig med en reparation. Beskriv att den uppträder som att det är glappkontakt någonstans, och att du har rengjort kontakterna mellan objektiv och kamerahus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.