Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparera en 1Ds

Produkter
(logga in för att koppla)

HYB

Aktiv medlem
Hej alla

Tar upp en fråga som flera kanske berörts av eller kommer att beröras av. Har fått ett förslag på vad det kostar att byta slutare på min 1Ds. Priset är 4900 kr. Är kameran värd att reparera eller ska jag istället köpa en ny 40D för 6700 kr när jag åker till USA om några veckor?

Tacksam för tips

/HYB

Gissar att du ska ta med kameran till USA för att få bilder också.
Risken finns ju att din 1Ds inte hinner bli klar i tid.

Älskar själv fullformat, så jag skulle byta slutare om jag verkligen visste att kameran blev klar i tid. Kameran borde då hålla åtskilliga år till.

Största styrkan med 40D kontra 1Ds är väl annars bruset, mindre efterbehandling, LiveView och att det blir mindre att släpa på.

Annars är väl 1Ds bättre på allt annat...

Hej

Tack för svar. Har en 350D också så bilder blir det i alla fall. Ska bara vara i USA i två dagar så fokus blir på jobb och inte fotografi även om det kommer att bli en del bilder. Du har rätt, det är en speciell känsla med fullformat. 1Ds ger också bilder med en speciell "touch" och jag kommer därför att reparera den. Bör då ha en bra kamera några år till

Hälsningar

/HYB

jag bytte min slutare på min 1ds m2 för 3700 ink moms på info care i solna.Tycker ditt pris verkar vara i överkant.

Hans-Yngve har du kollat vad det kostar i USA, kursen är ju så låg att det kanske är värt att vänta på kameran några dagar om det nu är mycket billigare. Skriv och fråga på FM.
Christer

En mode- och hästfotograferande vän hade en EOS-1D Mk II som sensorn pajade i. Eftersom kameran var från USA gällde inte garantin i Europa. Kostnadsförslaget hamnade på 19 000 men han hade någon flirt på G med en tjej på Canon så han fick hela kameran reparerad gratis. Noll kronor. Dessutom fick han fortsatt svensk garanti på huset.

Så där har ni det. Vill ni slippa dyra servicekostnader - fixa ihop det med någon på insidan. Sex löser alla problem.

;-)

Sebastian Mandrean skrev:
En mode- och hästfotograferande vän hade en EOS-1D Mk II som sensorn pajade i. Eftersom kameran var från USA gällde inte garantin i Europa. Kostnadsförslaget hamnade på 19 000 men han hade någon flirt på G med en tjej på Canon så han fick hela kameran reparerad gratis. Noll kronor. Dessutom fick han fortsatt svensk garanti på huset.

Så där har ni det. Vill ni slippa dyra servicekostnader - fixa ihop det med någon på insidan. Sex löser alla problem.

;-)

Själv så fick min brors arbetskompis systers kille sin kamera helt utbytt. Tack vare att de nämnde mitt namn...

Det kallas goodwill och för EOS 1-modellerna så är det en rätt så hög faktor på den. Finns flera andra historier om detta.

Jeppe skrev:
Själv så fick min brors arbetskompis systers kille sin kamera helt utbytt. Tack vare att de nämnde mitt namn...

Det kallas goodwill och för EOS 1-modellerna så är det en rätt så hög faktor på den. Finns flera andra historier om detta.
Coolt. Vad är baktanken? Att behålla "proffsens" tillit till Canon?

Hej alla

Tack för svar och kul diskussion, ska byta slutare och kameran får hänga med några år till. Gillar den för mycket för att den ska få gå i graven 2008

/HYB

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar