Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reparation av Pentax P30(T?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonatan96

Aktiv medlem
Hejsan,

Har funderat på om jag skall börja fotografera analogt med svart/vit film och framkalla mina egna negativ och sen scanna in.

Har en gamma Pentax P30(T?) med 5 olika objektiv. Grejen är den, att spaken man drar fram/bak (?) filmen med är hel lös, tror fjädern har lossnat. Skall tydligen ha hänt tidigare.

Går detta att laga? Och vad skulle det kosta? Kan såklart köpa en ny analog kamera, men har redan massa utrustning till den här.

Och om det går och inte kostar alltför mycket, finns det verkstäder som tar emot kameran på postorder och sen skickar tillbaka när den är reparerad? Bor på Gotland, och den enda kamerabutiken jag vet har funnits här har lagt ned.

Mvh,
Jonatan

Tror inte det lönar sig att skicka in den på reparation. Det finns nog rätt få som reparerar analoga kameror och det är inte säkert att det finns reservdelar. En motsvarande kamera tror jag du kan hitta begagnad för klart lägre pris än vad reparationen kostar.

Här är priset på de senatse P30 som sålts på Tradera.
http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=pentax+p30*&ended=1

Dvs mellan 150-250:- inkl frakt där det i några fall även följt med objektiv.

Hejsan,

Har funderat på om jag skall börja fotografera analogt med svart/vit film och framkalla mina egna negativ och sen scanna in.

Har en gamma Pentax P30(T?) med 5 olika objektiv. Grejen är den, att spaken man drar fram/bak (?) filmen med är hel lös, tror fjädern har lossnat. Skall tydligen ha hänt tidigare.

Går detta att laga? Och vad skulle det kosta? Kan såklart köpa en ny analog kamera, men har redan massa utrustning till den här.

Och om det går och inte kostar alltför mycket, finns det verkstäder som tar emot kameran på postorder och sen skickar tillbaka när den är reparerad? Bor på Gotland, och den enda kamerabutiken jag vet har funnits här har lagt ned.

Mvh,
Jonatan

Hör med l-foto i Vansbro som har en fin butik samt en kille som servar analogt. Har även stort sortiment av analoga kameror. www.l-foto.se

Väldigt sent svar men,

Jag hade samma problem med min P30. Det fixade sig. Är inte hundra på lösningen men testa att dra tillbaka spaken lite extra. Det känns som om det inte går mer men du kan dra ytterligare någon millimeter. Då återställer sig allt och saker och ting börjar röra sig igen!

Fungerade för mig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar