Annons

Reparation av Nikkor obj.

Produkter
(logga in för att koppla)

kniven

Avslutat medlemskap
Hejsan!
Köpte nyligen en Nikon D70 (begangnad) Fick ett tillhörande Objektiv på köpet. Ett Nikon AF-S nikkor 18-70mm 1:3.5-4.5G. Men grejen med objektivet är att det har fått en stöt eller liknande så det glappar, eller rättare sagt fastnar i ett läge runt 35, på zoomen. I övrigt så fungerar det utmärkt. Så jag tänkte att jag skulle försöka få nån uppfattning av vad det kan kosta att reparera detta, eller om det är lika bra att köpa ett nytt.
Är det någon som kanske haft liknande problem eller som kanske bara vet något ställe där dom reparerar Nikon objektiv. Det ska helst ligga någonstans i närheten av Helsingborg, men det går ju att skicka så det spelar inte så stor roll. Det gör inget om det inte är det dyraste stället så att säga.

Skulle vara väldigt tacksam för hjälp!

Detta problem har även jag haft, och det verkar inte helt ovanligt. Det tycks bero på att zoom-mekaniken är gjord av plast, och spåren slits helt enkelt ut. Mitt fastnade vid 24mm och var till sist orubbligt fast där. Jag sålde det för en tusenlapp som defekt, och det är nog en större förlust att låta reparera det tyvärr.

Här finns en till med samma problem... :-(
Än så länge funkar det mellan 24 och 40 mm.
Verkar vara dyrare att skicka på rep, än att köpa nytt (begagnat).
Håller på att samla mod till att öppna det själv och se vad man kan göra.

Jan Emanuelsson skrev:
Håller på att samla mod till att öppna det själv och se vad man kan göra.
Gör inte det. Jag funderade på samma sak, men har sedan läst om diverse misslyckanden som avskräckt. Man måste ändå byta ut slitdelarna, och dem lär du inte kunna köpa utan att nån annan gör jobbet åt dig. Dessutom lär det vara helt omöjligt att kalibera objektivet själv sen när man ska sätta ihop det.

Okej, men då kan jag ju sälja det här och köpa ett nytt begagnat. Men har du något tips på vart jag kan sälja det/ köpa ett nytt? Är det Tradera som gäller?

kniven skrev:
Okej, men då kan jag ju sälja det här och köpa ett nytt begagnat. Men har du något tips på vart jag kan sälja det/ köpa ett nytt? Är det Tradera som gäller?
Blocket.se. Även om det numera är ett fast objektiv så är det ju bra optiskt, och en tusenlapp kan du nog få för det med lite tur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar