Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Repa på lins - hur testa?
- Trådstartare henrik.f
- Start datum
Brummelisa
Aktiv medlem
Det här är visserligen hörsägen, men jag har hört att det är blir mycket sämre resultat om repan ligger på det bakre elementet (det som är närmast kameran) än framsidan.
Någon som har hört något liknande?
/ Marcus
/ Marcus
Pupillen
Aktiv medlem
För att en repa ska kunna synas som något annat än en ökning av ströljuset (troligen en mycket svag ökning så länge det bara är EN liten repa) så fordras det att den ligger i "siktlinjen" mellan en motivdetalj och objektivets ingångspupill (bländarhålet sett framifrån). Ju mindre ingångshålet är desto tunnare blir "siktlinjen" så OM repan syns är det på minsta bländare (om du inte haft sådan tur att repan finns i frontlinsens periferi och så att säga hamnat vid sidan av alla bildskapande siktlinjer med små bländare).henrik.f skrev:
Jag var oförsiktig och fick en liten repa på frontlinsen på mitt 28-135. Tog ett par bilder och hittade överhuvudtaget inget problem. Men jag kanske tog fel sorts bilder. Hur testar man en sån här sak egentligen?
Vilken brännvidd du ska koncentrera sökandet till beror i o f s på objektivets konstruktion (hur djupt in i objektivet ingångspupillen finns vid olika brännvidder i förhållande till ingångspupillens storlek) men troligen blir det 28 mm.
Metoden att fota av en jämnblå himmel e d bör för övrigt kunna användas även i detta fall. Ögat är extremt känsligt för minsta lilla ojämnhet i ljushet i en yta som i övrigt är helt jämn. Att leta oskärpa på en linjerad eller rutig yta känns spontant mycket jobbigare.
Jodå, det brukar framföras då och då, oftast då just med den i mitt tycke mycket svaga motiveringen att den bakre linsen rent fysiskt ligger närmare sensorn. Avståndet i fråga är emellertid, i alla fall i spegelreflexobjektiv, så långt att det inte ska kunna synas tydligare just av det skälet.Brummelisa skrev:
Det här är visserligen hörsägen, men jag har hört att det är blir mycket sämre resultat om repan ligger på det bakre elementet (det som är närmast kameran) än framsidan.
/ Marcus
Personligen avfärdar jag detta som en ren myt tills någon kommit upp med en mycket bättre motivering
ekemannen
Aktiv medlem
Jo det stämmer, själv har jag haft skräp på bakersta linsen och det se ut ungifär som om man har smutsig display. Repa smuts osv. på frontlinsen syns inte, långt från närnsta fokusställe.Brummelisa skrev:
/ Marcus
/ Erik