ANNONS
Annons

Repa på lins - hur testa?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.f

Aktiv medlem
Jag var oförsiktig och fick en liten repa på frontlinsen på mitt 28-135. Tog ett par bilder och hittade överhuvudtaget inget problem. Men jag kanske tog fel sorts bilder. Hur testar man en sån här sak egentligen?

Kör på liten bländare(16+).
Ta en bild på en blå himmel eller mot en grå vägg... då brukar det synas minsta lilla skräp eller repa.

EDIT: Du kan sen också köra nivåer, och dra lite i spakarna, så syns det ännu bättre..

Med den tekniken får jag ju bara fram dammet på sensorn. :)

Borde man inte hellre fota nåt som är smalt linjerat/mönstrat så att man får fram suddigheter i linjer?

Kanske prova med att plåta mot ett rutigt block eller liknande, och precis som du säger.. se om det blir suddigheter i linjerna.

Kolla också om motljusegenskaperna blivit dåliga, det blir de om man har ordentligt med repor i alla fall. En liten repa borde inte göra någon som helst skillnad.

Det här är visserligen hörsägen, men jag har hört att det är blir mycket sämre resultat om repan ligger på det bakre elementet (det som är närmast kameran) än framsidan.

Någon som har hört något liknande?

/ Marcus

henrik.f skrev:
Jag var oförsiktig och fick en liten repa på frontlinsen på mitt 28-135. Tog ett par bilder och hittade överhuvudtaget inget problem. Men jag kanske tog fel sorts bilder. Hur testar man en sån här sak egentligen?
För att en repa ska kunna synas som något annat än en ökning av ströljuset (troligen en mycket svag ökning så länge det bara är EN liten repa) så fordras det att den ligger i "siktlinjen" mellan en motivdetalj och objektivets ingångspupill (bländarhålet sett framifrån). Ju mindre ingångshålet är desto tunnare blir "siktlinjen" så OM repan syns är det på minsta bländare (om du inte haft sådan tur att repan finns i frontlinsens periferi och så att säga hamnat vid sidan av alla bildskapande siktlinjer med små bländare).

Vilken brännvidd du ska koncentrera sökandet till beror i o f s på objektivets konstruktion (hur djupt in i objektivet ingångspupillen finns vid olika brännvidder i förhållande till ingångspupillens storlek) men troligen blir det 28 mm.

Metoden att fota av en jämnblå himmel e d bör för övrigt kunna användas även i detta fall. Ögat är extremt känsligt för minsta lilla ojämnhet i ljushet i en yta som i övrigt är helt jämn. Att leta oskärpa på en linjerad eller rutig yta känns spontant mycket jobbigare.

Brummelisa skrev:
Det här är visserligen hörsägen, men jag har hört att det är blir mycket sämre resultat om repan ligger på det bakre elementet (det som är närmast kameran) än framsidan.

/ Marcus
Jodå, det brukar framföras då och då, oftast då just med den i mitt tycke mycket svaga motiveringen att den bakre linsen rent fysiskt ligger närmare sensorn. Avståndet i fråga är emellertid, i alla fall i spegelreflexobjektiv, så långt att det inte ska kunna synas tydligare just av det skälet.

Personligen avfärdar jag detta som en ren myt tills någon kommit upp med en mycket bättre motivering :)

Brummelisa skrev:

/ Marcus
Jo det stämmer, själv har jag haft skräp på bakersta linsen och det se ut ungifär som om man har smutsig display. Repa smuts osv. på frontlinsen syns inte, långt från närnsta fokusställe.

/ Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar