Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rep av gammal AT-1...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalabalikov

Avslutat medlemskap
En kollega stövlade in hos mig häromveckan och sa, du som är lite full i fan, kan du inte se om du får igång den här?
Har inte sett en analog SLR sen jag var grabb, och sade javisst, kan ju alltid se vad som händer när den får lite ström...

Grejen är att denna grunka går att hitta beg för några hundringar, så lämna in den är uteslutet, ser det lite som en kul grej om man kunde få igång den. Ingen större fara om det skulle skita sig heller, den är ju ändå paj.

Tänkte om det finns nån gammal analogmeckarräv här som kan coacha lite om vad som är det troligaste felet på den.

Har konstaterat följande:
Filmframdragarspaken går ej att manövrera, man kan få ut den ca 30° sen stopp. Filmspolaxeln följer inte med, gissar att de första 30° är spel.
Man kan se genom sökaren.

När man spänningssätter (nytt batteri kostar 100:- så kör med lab-agg på 6V) så verkar exponeringsmätningen funka, dvs det blir liv i nålen. Likaså visar nålen fullt i batteritestläget.
Det går inte att trycka av något skott, och filmspaken går fortfarande inte att manövrera.

Jag gissar att något i mekaniken har hängt sig.
Någon som har nån aning vad som är det mest sannolika felet?

Jag tänkte inte lägga någon större tid på detta, vill gärna ha något uppslag om var man kan börja titta.

Jag har lyckats hitta en rephandbok, det är lite grekiska för en annan, men finns iaf lite sprängskisser och schemor. Har även manual.
Hoppas jag är i rätt forum, är ju helt grön här :)
 
Vad händer om du trycker in återspoolningsknappen? Lossnar frammatningsarmen då?

Det kan ju också vara slutaren som inte fungerar. Är den redan framdragen går det inte att dra fram en gång till, innan du tagit en bild.
 
Finns ingen återspolningsknapp, utan endast manuell vev, ingen film i den, så inget händer.
Är också lite inne på att slutaren kan ha hängt sig, ska nog pilla isär den och se om man kan trigga slutaren mekaniskt.
Spekulation:
Borde väl funka så, att när man matar fram filmen spänner man samtidigt någon fjäder, som sedan driver slutaren när man trycker av. Sen är filmen redo att dras fram igen.

Man ska bara ha tid att greja :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.