ANNONS
Annons

Rensa bort "inaktiva medlemmar"

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixel

Avslutat medlemskap
Att slumpvis välja bilder för att lämna kommentarer upplever jag som ett mkt bra "redskap" här på fotosidan.
Men...så hamnar man då & då hos medlemmar som inte varit "inloggade" under ett par månader och då tappar man plötsligt intresset för att kommentera deras bilder.

Medlemmar som inte varit inloggade ex de senaste 3 månaderna borde rensas bort. Av någon orsak är de inte längre "aktiva" här på sidan.

Kravet behöver inte vara att kommentera eller ladda upp bilder.....men som inloggad ger man ju "liv ifrån sig" och visar att intresse fortfarande finns för ett medlemskap.

Detta konstaterande har ytterligare försvårat att kommentera "äldre bilder" eftersom jag numera alltid också kontrollerar när medlemmen senast var inloggad...har det gått mer än 3 mån så blir det helt enkelt ingen kommentar från min sida.

..för den idén.
Om jag är bortrest eller på annat sätt inte kan komma åt att logga in eller kommentera bilder så ska jag bli utesluten.. NEJ tack.

Linus,du har tillgång till Internet i princip var du än befinner dig numera och kan logga in & ut för att "aktivera" ditt medlemskap så det är väl inget större problem. Det är klart att är man bortrest mer än 3 månader och inte kan logga in sig så kan jag förstå ditt problem.
Det är ingen "ovanlig" företelse att man genom "inloggning" håller sitt "medlemskap" aktivt.

Syftet med detta "förslag" var att medlemmar som laddar upp bilder och sen inte bryr sig skulle "rensas bort".

Jag tycker det låter som en bra idé, men bara om det gäller "borttagning" av sådana som inte har loggat in på ett bra tag. Det finns säker flera hundra medlemmar som bara gillar att titta på bilder och läsa sig till tips och dyl.

Sedan behöver man inte rösta på bilder om man ser att fotografen inte har visat sig här på ett tag!
Vem fan vill skriva till ngn som inte svarar???

Jag förstår vad du menar Pixel... men tänkt om jag tröttnar på att kommenterar bilder för ett tag och slutar vara aktiv här men sen får upp intresset och loggar in och ser då att alla mina bilder, kommentarer och foruminlägg är borta. Hur kul är det?
Den största fördelen som jag ser i att vara amatörfotograf och inte leva på hobbyn är att jag kan lägga av i ett halvår om jag vill utan att det får några konsekvenser.

Nu talar jag faktiskt för mig själv lite grand få jag har tänkt att bo ute på i skärgården hela nästa år. Det är klart att jag kommer åka hem nån gång ibland men ve och fasa i fall att allt som jag gjort här är borta när jag kommer hem en helg.

Syftet med detta "förslag" var att medlemmar som laddar upp bilder och sen inte bryr sig skulle "rensas bort".

Bra syfte men det fungerar nog inte så bra i praktiken, tyvärr.

Om man inte varit inloggad på ett tag, säg två, tre månader så skulle fotosidan.se automatiskt generera ett email som skickades till den adress man registrerade sig från. Sedan skulle man bli tvungen att svara på detta email inom en viss period för att kontot skulle fortsätta att vara aktivt.

Kan detta vara en idé? Email har ju de flesta tillgång till även om de är ute och reser..

Tack för ditt svar Linus :)

Kan konstatera att vi har olika åsikter om detta förslag och det respekterar jag. Har du inte tillgång till Internet i skärgården ?

Macracantha, ditt förslag är ett bra komplement om det går att administrera.

Macracantha skrev:

Kan detta vara en idé? Email har ju de flesta tillgång till även om de är ute och reser..

Ja en bättre idé i alla fall. Förhoppningsvis finns det internetcafér runt om i världen nu.
Men man måste bli informerad om risken att bli avstängd så att man vet om det. Tex att redaktionen skickar ut ett mejl om det.

Inaktivera

Varför inte bara inaktivera de oaktiva så att deras album och bilder inte visas. Men så fort som de börjat bli aktiva igen så kommer deras konto igång igen. Att helt slänga ut medlemmar som av olika anledningar inte varit aktiva på ett tag tycker jag suger.

Pixel skrev:
Tack för ditt svar Linus :)

Kan konstatera att vi har olika åsikter om detta förslag och det respekterar jag. Har du inte tillgång till Internet i skärgården ?

Macracantha, ditt förslag är ett bra komplement om det går att administrera.

Vet inte hur det är... jag kommer nog inte att ha egen dator i alla fall och internetcafér är det ont om under vinterhalvåret. Men goda tankar :)

Varför inte använda sig av två olika "banker"? En är den aktiva och en är den "vilande".

Låt säga att man automatiskt överförs från den aktiva banken till den vilande efter tre månaders inaktivitet. Man måste alltså logga in sig på Fotosidan inom dessa tre månader för att fortfarande vara en aktiv medlem. När dessa månader är förbrukade överförs hela ens medlemsskap med bilder och information till den vilande banken.

På så sätt får vi en bank där aktiva medlemmar och deras bilder "lever". De inaktiva medlemmarna sorteras bort - men inte för gott. Är man då bortrest i ett halvår utan att kunna logga in på Fotosidan under tiden så förs man över till den vilande banken. När man sedan är hemma igen så ska man enkelt kunna uppdatera sig och åter bli en aktiv medlem.

Vad tror ni om ett sådant förslag?

/JP

Det kanske kan bli svårt, jag trycker inte på logga ut när jag vill det jag stänger webbläsaren.

Men om man inte skriver några foruminlägg, lägger upp bilder, komenterar bilder på x månader skulle man kunna få n markering vid sitt namn eller att ens namn visas i annan färg så att du kann undvika dessa bilder. Lite som när man har på "visa dolda objekt" i Windows så syns ju dessa lite "svagare".

Andreas.

inloggningen

Om jag inte har helt fel så loggas du automatiskt ut då du stänger din webbläsare. När du sedan besöker fotosidan.se nästa gång med samma dator så loggas du automatiskt in med hjälp av en cookie som du har lagrad i din dator. Så det borde inte vara några problem om det bara hänger på när man loggades ut senast.

men fan vilken skit idé...

Varför rensa bort inaktiva medlemmar? Dom är väl lika mycket medlemmar?

Tycker gott att det kan finnas en massa idlare... det rör inte mig i ryggen...

Det är ungefär som att säga "vaddå? harinte du använt din bil på ett par månader? Då måste den automatiskt bli min alltså!?" (lite kass liknelse men vem bryr sig?)

Hej Helena, kul med en sån "rak kommentar".
Liknelsen var dock inte så bra.....men förstår vad du menar.

Enligt min mening ska ett medlemskap också innebära en "viss" aktivitet från medlemmen. Varför annars söka ett medlemskap ??

Betrakta bilder mm kan man ju göra utan medlemskap men som medlem så kan man så mycket mer om intresse finns. Det är detta intresse som jag försöker "fånga upp" i detta forumsinlägg.

Missförstå mig gärna ;)

Det kan säkert finnas anledning till att rensa bort inaktiva medlemmar, men då efter en betydligt längre tid än 3 månader och först efter några påminnelsemail.

Men varför vill man inte kommentera en bild vars fotograf inte varit inne på ett tag? Kommentarerna på en bild är ju inte bara av intresse för den som tagit den - alla medlemmar som ser bilden och läser kommentarer lär sig ju förmodligen någonting.

Tre månader var bara ett exempel, 6 mån el 12 mån!

Tanken var den att man säkert hellre kommenterar bilder på fotografer/medlemmar som är något mer aktiva.

Tror att flertalet inte har flera timmar om dagen på sig att "härva igenom" en stor mängd bilder. Visst har du rätt i att "alla medlemmar som ser bilden och läser kommentarer lär sig ju förmodligen någonting".

Men "många bilder blire" och då föredrar jag att kommentera dom bilderna man "hinner med" på medlemmar som är "lite" aktivare och dessutom tar del av dessa kommentarer. Då kommer det inte bara alla medlemmar till gagn utan även fotografen som med sin inloggning då & då visat ett "intresse".

Jag tycker att det är lite tråkigt att man börjar diskutera vilka som får leka med vilka...

Vill man ha en sådan "klubb" så kan man väl starta en sida där man måste skriva medlemsansökan?

Jag måste dock bekänna att jag inte sitter och kommenterar nya bilder... inte heller eftersträvar jag att ha sett alla bilder på fotosidan...
Vill jag se något så browsar jag runt lite... och hittar jag något intressant så går jag in och kollar på den bilden och på andra saker som fotografen gjort...
Väcker bilden någon effekt så kan jag kommentera... om inte? ja då går jag vidare...

Det finns en massa skitbilder på fotosidan som jag inte lägger min tid på och det finns endel bra som är jätteroliga att titta på...

Det spelar ingen roll för mig om fotografen är aktiv eller inte... det är bilden jag vill åt...

// H

Om det "bara" är bilderna du är ute efter så har du ju flera miljoner ute på nätet.

"Ryggraden" på Fotosidan är ju den gemenskap som medlemmarna medverkar till genom att aktivt delta med kommentarer. Skulle denna aktivitet falla bort så faller ju hela ideén om jag nu inte missförstått något här....

Det fina med Fotosidan är just aktiviteten mellan medlemmarna i form av kommentarer och inlägg mm. Söker man bilder så är Fotosidan en av flera tusen och inte unik på något vis.

Kanske man då istället för att utesluta "passiva medlemmar" flyttar över dem till en egen "avdelning" där dom kan stå i "skamvrån" tills dom aktiverar sig igen.

Ska vi slå någon form av rekord så kan jag lägga upp ett tiotal "profiler" och ladda upp 500 bilder, no problems

Nej, jag håller fast vid en Fotosida som "skiljer sig ifrån mängden" med aktiva medlemmar som då & då loggar in för att kommentera bilder el forumsinlägg. Dvs ett interaktivt Internet-media.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar