Annons

Rengöring.

Produkter
(logga in för att koppla)
Till sensorn har jag detta kit
Till själva kameran har jag en helt vanlig microfiberduk, eller en annan trasa...
Sen är som sagt en blåsbälg en "måste ha grej"

Mvh Po

Gå bara inte och köp det där kittet som någon länkade till. Det gjorde jag för väldigt många år sedan när det inte fanns så mycket att få tag i på marknaden. Det var de sämsta grejor jag provat.

Dammsugaren åkte snabbt i soptunnan. Den sög in mer damm än den fick bort från sensorn.
Glöm den. Glöm också deras Sensorloupe. Optiken är gjord av plats och skärpan är usel
Det finn liknande att köpa från andra tillverkare som fungerar. Det gör inte denna.

Vätskan och swabbarna var heller inget bra. Vätskan lämnade ränder och svabbarna dög inte heller till riktig rengöringsvätska typ Eclipse.

Så gå inte och köp det skräpet för 1500 kr. Man borde istället få 1500 kr betalt för att prova det och sedan behöva rengöra sensorn senare med ordentliga grejor.

Köp det första setet som jag tror du själv länkar till.

Att försöka blåsa bort dammet är första steget för att få bort damm.

Går inte det får man ta till en borste av typ Visible Dust Actic butterfly.

Sitter skräpet fortfarande fläckarna kvar är det fuktfläckar eller oljestänk eller pollen. Då duger bara swabbar och sensorvätska. Själv har jag hållit mig till Eclipse men även provat annat.
Eclipse fungerar i alla lägen och består av absolut ren metanol.

Vill man ha en sensorloupe som jag inte anser man gör så finns det bra sådana från Visible dust mfl.

Hej.
Är på jakt efter lite rengöringsprylar för kamera (inkl sensor) och objektiv

Bälg typ rocketblower är alltid steg ett. Den här sensorluppen tycker jag är okej men använder den bara när skiten inte går bort på första försöket, annars är det bara att köra på utan att titta. Kostar 270kr med frakt på ebay.
http://www.carson.com/magnifiers/loupes/1370-sm-44

För övrigt har jag kört med pecpads och eclipse under de senaste åren. Spateln klippte jag ur ett gammalt kreditkort som jag putsade till snabbt med lite sandpapper. Ingen raketforskning.
http://www.cleaningdigitalcameras.com/howto.html

Visible Dust

Jag använder endast Visible Dust spatel och vätska. Haft alltid bra resultat. Det finns olika spatel för FF och små sensorer. Köp den som passar din sensor. Droppa 2-3 droppar vätska och dra över sensor EN gång. Ska du göra det fler gånger - använd ny spatel varje gång.

Jag har samma uppfattning som du Mats när det gäller skräpluppar. Provade några olika för kanske 3-4 år sedan.

Men jag har däremot funnit att Visible Dust Quasar sensorlupp 7x är en kvalitetslupp, där jag definitivt ser mycket mer av dammet och mycket mindre partiklar än jag ser för blotta ögat (men som däremot kan synas på bilderna sedan). Denna lupp sparar mycket tid. Den har högklassigt optiskt ED-glas i stället för billiga plastlinser, som konkurrenterna. Dessutom har de experimenterat fram vad de kallar för 3D-belysning - den gör i alla fall så att även de minsta partiklar framstår väldigt tydligt (inkl. sådana som jag inte ser för blotta ögat, som sagt). Till skillnad från skräplupparna, som har lägre förstoring, enkla plastlinser som ger högst medioker bildkvalitet samt dålig belysning (eller ingen alls), ger Quasar-luppen en tydlig och kristallklar bild.

Quasar-luppen är enligt min mening absolut värd de 1.169 kr den kostar på CyperPhoto (eller 990 kr på Hegethorns Foto).

Delkin Sensorscope 5x kostar 999 kr, men den är absolut inte värd att kasta bort några pengar på. Den är prissatt minst 1.000 kr för högt...

Skälet till att jag säger mig inte behöva en lupp är enkelt. Jag tar testbilder mot himlen med fokus ställd på närgränsen och med bländare 22 eller liknande. Har jag tydliga fläckar så får jag göra rent sensorn. Om bara små fläckar kan jag leva med det.
En helt ren sensor får man inte oavsett hur mycket man försöker.
Den är förresten inte ens helt ren när man köper kameran vilket jag visat i några bilder.

Skälet till att jag säger mig inte behöva en lupp är enkelt. Jag tar testbilder mot himlen med fokus ställd på närgränsen och med bländare 22 eller liknande. Har jag tydliga fläckar så får jag göra rent sensorn. Om bara små fläckar kan jag leva med det.
En helt ren sensor får man inte oavsett hur mycket man försöker.
Den är förresten inte ens helt ren när man köper kameran vilket jag visat i några bilder.

Jag kör med visible dust sensor Loupe perfekt man ser allt o ser direkt om man får bort det.sedan kör jag med Pentax gummi klister pinne finns på Scandinavium Photo funkar perfekt finns andra märken att beställa. Har även eclipse vätska o deras bomullsspattel men tycker att klisterpinnen o blåsbälgen funkar klockrent får sensorn 100% ren o det ser jag med sensor Loupe från visibledust. Har kört med deras borste oxå men klister pinnen funkar grymt bra så det behövs sällan vätska bomulls sprattlar etc längre.

Jag skulle inte använda sprattel o vätska utan sensor Loupe för när du vänder kameran kan det trilla ner skit på sensorn som du inte ser eftersom du redan tittat på bilden med loupen ser du sensorn precis innan du gör rent den i real tid.
Jag har lyckats repa sensorn på en d700 med eclipse vätska o bomulls paddel när jag inte använde sensor Loupe så antingen lossande det något skit från schaktet när jag vände kameran bytet av sensorn kostade 8000kr. Och jag har vana att göra rent ff sensorer sedan 1ds kom så det finns alltid en risk o dom får in en hel del kameror från folk dom lyckats repa sensorn.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto