Jag har samma uppfattning som du Mats när det gäller skräpluppar. Provade några olika för kanske 3-4 år sedan.
Men jag har däremot funnit att Visible Dust Quasar sensorlupp 7x är en kvalitetslupp, där jag definitivt ser mycket mer av dammet och mycket mindre partiklar än jag ser för blotta ögat (men som däremot kan synas på bilderna sedan). Denna lupp sparar mycket tid. Den har högklassigt optiskt ED-glas i stället för billiga plastlinser, som konkurrenterna. Dessutom har de experimenterat fram vad de kallar för 3D-belysning - den gör i alla fall så att även de minsta partiklar framstår väldigt tydligt (inkl. sådana som jag inte ser för blotta ögat, som sagt). Till skillnad från skräplupparna, som har lägre förstoring, enkla plastlinser som ger högst medioker bildkvalitet samt dålig belysning (eller ingen alls), ger Quasar-luppen en tydlig och kristallklar bild.
Quasar-luppen är enligt min mening absolut värd de 1.169 kr den kostar på CyperPhoto (eller 990 kr på Hegethorns Foto).
Delkin Sensorscope 5x kostar 999 kr, men den är absolut inte värd att kasta bort några pengar på. Den är prissatt minst 1.000 kr för högt...