Advertisement
ANNONS
Annons

Rengöring av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Men vad mycket tjafs... ta en lämplig rengöringsduk (inte en spackelskrapa) och gnugga rent frontlinsen. Insidan kan du ignorera sålänge objektivet inte agerat ubåt i händerna på ett barn eller dildo i händerna på... ehh ja. Jag brukar alltid komma hem med ölstänk, fingeravtryck och annat oidentifierbart radioaktivt avfall på linsen och då kan det vara lämpligt att till processen tillföra lite hö:ande.

Hej

optiken ska, vad jag förstår, förvaras ljust o luftigt, helst utan linskydd på. Detta gör att ev mögel/svamp ej kan få fäste, dvs långtidsförvaring nerpackad i kameraväskan inte är att rekommendera.

Mvh
Johan

Nyligen läste jag om något jag aldrig reflekterat över: Linserna rör sig som bekant när man fokuserar eller zoomar. Detta gör att det måste strömma luft mellan grupperna och in/ut ur själva objektivet, och med det en del fina partiklar. Inte så konstigt då att det kommer in fukt och annat i objektiven. Fast optik med internfokusering borde då rimligen vara damm/fukttätast.
Vet någon mer om objektivkonstruktioner?
Finns det ex.luftkanaler med partikelfilter mellan linserna?
/ Mats

Objektiven är uppbygda på olika sätt vilket gör att priserna på rengöring kan variera kraftigt, men då gör dom vanligtvis en funktionskontroll i det priset.
/M

Re: Re Nikkor 80-200 f/2.8..

Macracantha skrev:
Ja du, Martin.. Om du har den gamla modellen av Nikkors 80-200 f/2.8 med enhandsgrepp och dragzoom får du nog förvänta dig en hel del damm. Den gluggen fungerar ju precis som en cykelpump.

När jag talade med Lasses Kameraservice i Sthlm om problemet blev svaret att dammet inte påverkar slutresultatet nämnvärt iallafall. Det är mer av kosmetisk art. Iallafall störde jag mig på det och bytte till Nikkors nya 80-200 f/2.8 istället.

Tja du Macracantha... det är ju ditt gammla optik:D Numera sålt och bortglömt har nästan glömt allt som heter nikon nu;)

Jag plockade fram min pentaxutrustnnig som legat på vinden ett år. 40-80 zoomen har har tydligen drabbats av mögel om jag har förstått denna tråd rätt. Ett spindelvävsliknande mönster på samtliga inre linser. Som biolog (insektsforskare, vet inte mycket om svamp...) undrar jag vad det finns för näring och energi på insidan av ett objektiv som legat nedstoppat i ett fodral? Jag tycker att det verkar vara en mkt steril miljö. Kanske det finns fetter som de kan leva av. Någon som vet?

Senast ändrad:
Antireflexbehandlingen skall tydligen vara mums även om jag personligen inte riktigt förstår hur det hänger ihop. Den är ju stenhård.

Jag har hört att möglet lättast upptstår om man förvarar grejerna i vissa typer av läderfodral eftersom det finns mycket näring där.

Där har vi nog anledningen. Jag köpte ett mycket snyggt gammalt fodral till linsen för två år sedan. Hittade det för 20:- spänn hos en av beg-försäljarna på fotomässan Jönköping.

På främre objektivlinsen har jag en prick som inte går bort med en mjuk glasögonputsduk. Vågar inte andas på linsen har hört att det inte är bra.

Vad gör jag

Christer1 skrev:
Vågar inte andas på linsen har hört att det inte är bra.

Vad gör jag

Andas på linsen. Det är ingen fara.

Om det inte hjälper med vatten (vilket är vad man tillför med sin andedräkt) och lätt "mekanisk nötning" måste man kanske tillgripa grövre kemi. Jag vet inte vad som är säkert för eventuell antireflexbehandling och sånt, men jag hade nog prövat med lite T-röd.

Andas på du, imma innebär ingen fara.

T-röd?

Det hade inte jag använt utan att veta om det är ok.
Har inte T-röd olja i sig för att lösa fetter?

Ren sprit är nog inte så dumt.

Är linsen gjord av glas eller plast?

Det är en Minolta A2 så det är säkert glas.Pricken är 1 kvadratmillimeter stor.
T-röd innehåller ju färg.
Andning innehåller ämnen och jag har läst någonstans att det inte är bra.
Har Absolut hemma men är den absolut ren?

Jag kan inte så någon antireflexhinna. Om man råkar sudda i den hinnan med alkohol kan väl inte vara bra.
Jag märker inget av det när jag fotograferar, skall kanske strunta i det, men är det någon som vet EXAKT vad man skall göra så skriv en rad.

Varför inte prova med linsrengöringsvätska. Finns att köpa i välsorterade fotoaffärer eller via photax eller annan internetbutik.

På tal om att damm pumpas in och ut ur objektivet vid zoomning/fokusering så måste jag säga att det finns något annat som är mycket värre än damm -- SALT!

Farsan har haft många gamla objektiv som pajat ihop totalt efter att ha vistats i fuktiga miljöer nära havet (läs stranden och i närheten av denna). Saltet sätter sig som klister på bländarbladen. Man bör tänka på detta när man är i saltrika miljöer. Salt är enligt min mening bland det värsta och svåraste att skydda sig mot. Salt är ju heller inte bra för kretsarna på en modern kamera, gör ju att metallerna korriderar fortare. Min canon eos 30 slutade fungera på främre inmatningsratten under en dag i vistelse nära havet (den funkade nästa dag...), misstänker att det var pga saltet.

Erik Schalin skrev:
Har inte T-röd olja i sig för att lösa fetter?

Nix. Etanol, lite vatten (typ 0.4%, som ren etanol suger i sig ur luften), och denatureringsmedel (med färg). Det illasmakande färgade ämnet följer mestadels med alkoholen då den avdunstar (annars vore det alldeles för enkelt att göra drickbar sprit av rödsprit). Det lilla som eventuellt blir kvar går lätt att putsa bort, om det överhuvudtaget syns.
Etanol i sig löser väl en del fetter hyfsat bra, annars är diskmedel kung på sånt.

Christer1 skrev:

T-röd innehåller ju färg.
Andning innehåller ämnen och jag har läst någonstans att det inte är bra.
Har Absolut hemma men är den absolut ren?

Ämnen?!!? Huvvaligen, sånt kan du ju inte tillåta att det kommer på linsen. Håll genast andan.
Allvarligt talat, den som påstår att andedräkten innehåller nåt farligt fablar nog mest. Att andas på t.ex. CCD-sensorer är inte tillrådigt, då man lätt kan råka spotta litegrann, men på frontlinsen på ett objektiv kommer du ju trots allt åt bra med en putsduk.

Vodka är hyfsat rent (innehåller nog en aning mer "ämnen" än rödsprit), men du får precis samma blandning (ur rengöringssynpunkt) om du blandar 40% rödsprit med 60% vatten. Behåll din Absolut att dricka istället.

Kanske käkar de av antireflexbehandlingen? Mögel kan i alla fall bara växa om den relativa fuktigheten är hög. På en kallvind kan den nog vara det en stor del av året. Har man linserna inne i ett uppvärmt utrymme är det nog bara högst tillfälligt som rätt betingelser finns.

Wolf Beam skrev:
Jag plockade fram min pentaxutrustnnig som legat på vinden ett år. 40-80 zoomen har har tydligen drabbats av mögel om jag har förstått denna tråd rätt. Ett spindelvävsliknande mönster på samtliga inre linser. Som biolog (insektsforskare, vet inte mycket om svamp...) undrar jag vad det finns för näring och energi på insidan av ett objektiv som legat nedstoppat i ett fodral? Jag tycker att det verkar vara en mkt steril miljö. Kanske det finns fetter som de kan leva av. Någon som vet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar