Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöring av Glasplåtar

Produkter
(logga in för att koppla)

IronFalk

Medlem
Hej,

Har ca 100 glasplåtar från början på 1900 talet varav en del är i kanonskick och en del mindre bra skick.

Flera av plåtarna är "skitiga" och jag funderar hur man gör rent utan och förstöra. Jag har kört alla genom scannern och bara blåst de rena med bälgen men en del skulle behövas en runda i diskhon...

Mvh Magnus

Ett tips är att gå på bibliotek eller antikvariat och leta efter boken ”Bilden räddas: tillvaratagande och restaurering av äldre fotomaterial” av Irene Mattson. Där finns en mängd handfasta tips för restaurering av bland annat glasplåtar och den gavs ut av Nordiska Museet under sjuttiotalet (och i en reviderad version i mitten av åttiotalet)

Rengöring av glasplåtar.

Hej,

Har ca 100 glasplåtar från början på 1900 talet varav en del är i kanonskick och en del mindre bra skick.

Flera av plåtarna är "skitiga" och jag funderar hur man gör rent utan och förstöra. Jag har kört alla genom scannern och bara blåst de rena med bälgen men en del skulle behövas en runda i diskhon...

Mvh Magnus

Hej Magnus.
Du kan ha detta som utgångspunkt.
Rengöring av glasplåtar
Använd rena bomullsvantar vid rengöringen (och all annan hantering) och vidrör aldrig ytan.
Blås plåtarna rena från damm på båda sidor med en liten blåsbälg/objektivpensel som hålls en liten bit över ytan eller pensla försiktigt med en mjuk pensel.
Tvätta plåtarna så här: Fukta en luddfri rengöringsduk (den släta typen av mirakelduk eller en duk avsedd för rengöring av kameralinser) med lite destillerat vatten. Trasan ska endast fuktas lätt och får inte vara blöt så att den droppar. Häll aldrig vattnet direkt på plåten. torka glassidan av plåten försiktigt med den fuktade trasan. OBS! det får inte komma fukt på emulsionssidan av plåten, då förstörs den. Emulsionssidan känns igen på att den ofta är mattare på ytan än glassidan. Om man är osäker på vilken som är emulsionssidan är det bättre att avstå från avtorkningen och nöja sig med bortblåsning av dammet. Se till att hela tiden använda en ren del av trasan. När plåten har tvättats ska den ligga en stund så att man är säker på att ytan är alldeles torr innan den läggs i sitt emballage.
Eftersom du har en bildskatt så förvarar du dom på detta sätt:
var och en i sin egen fotopåse av godkänt material
stående på högkant i en låda av godkänt material

Jag köpte en låda med gamla framkallningsprylar på loppis och hittade där i fem stycken gamla glasplåtar. Jag tänkte fota av dessa med macro för att sedan lägga in i datorn. Tänkte höra vilken sida jag bör fota. Den blanka glassidan eller den matta emulsionssidan?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar