Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra reflexskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Woodoman

Medlem
Jag har haft en reflexskärm (vit/silver) på utlån till en filmare (jobbar på ett regionalt resurscenter för film).
Nu har jag fått tillbaka den, skitig som få och funderar lite på om någon har några bra tips på hur jag ska få den ren igen?

Skiten verkar vara en blandning av att den blivit lämnad på marken på hösten, och att den inte fått torka ordentligt efter att den blivit använd, utan blivit nedpackad blöt.

Egentligen borde jag fakturera filmaren för en ny, men om det går att få den ren så vore det ju trevligast.

Någon som har några handfasta tips?
 
Ska du då fakturera den arbetstid du lägger ner på att rengöra den? Jag hade krävt en ny skärm och sedan försökt att göra rent den befintliga för att kunna låna ut den i framtiden. Kan väl ses som kompensation för merarbetet du fått pga att filmaren inte skött grejerna han lånat.

Jag har haft en reflexskärm (vit/silver) på utlån till en filmare (jobbar på ett regionalt resurscenter för film).
Nu har jag fått tillbaka den, skitig som få och funderar lite på om någon har några bra tips på hur jag ska få den ren igen?

Skiten verkar vara en blandning av att den blivit lämnad på marken på hösten, och att den inte fått torka ordentligt efter att den blivit använd, utan blivit nedpackad blöt.

Egentligen borde jag fakturera filmaren för en ny, men om det går att få den ren så vore det ju trevligast.

Någon som har några handfasta tips?
 
Ska du då fakturera den arbetstid du lägger ner på att rengöra den? Jag hade krävt en ny skärm och sedan försökt att göra rent den befintliga för att kunna låna ut den i framtiden. Kan väl ses som kompensation för merarbetet du fått pga att filmaren inte skött grejerna han lånat.

Jo, egentligen är det så jag borde göra, men till saken hör att filmaren krashat både kamera och stativ också. Så just nu känns det oklart att jag ens får tillbaka skäliga summor för de sakerna...
 
Otacksamt jobb

Låter inte så lovande det här. Tror inte skärmen blir som ny hur du än gör.

Man får väl tvätta och låta torka på en plan yta. Ett textillabb hade väl rekommenderat försiktig tvättning med bomull och destillerat vatten. Destillerat vatten har faktiskt en ganska stark rengörande förmåga och är väl det mest skonsamma. Men kostar att köpa.

Brutalare metod är att tvätta med Wettexduk, vatten och Klorin. Klorin är inget man ska andas in eller få på händerna så arbetsmiljöfrågan blir svår att lösa. Men Klorin tar bort mögel.
 
Låter inte så lovande det här. Tror inte skärmen blir som ny hur du än gör.

Man får väl tvätta och låta torka på en plan yta. Ett textillabb hade väl rekommenderat försiktig tvättning med bomull och destillerat vatten. Destillerat vatten har faktiskt en ganska stark rengörande förmåga och är väl det mest skonsamma. Men kostar att köpa.

Brutalare metod är att tvätta med Wettexduk, vatten och Klorin. Klorin är inget man ska andas in eller få på händerna så arbetsmiljöfrågan blir svår att lösa. Men Klorin tar bort mögel.

Jag testar med lite husmorstips.. borde man inte få destillerat vatten från typ, torktumlaren? (gissar en kollega)
Blir det inte rent så det räcker, så får han skaffa en ny helt enkelt.
 
Jo, egentligen är det så jag borde göra, men till saken hör att filmaren krashat både kamera och stativ också. Så just nu känns det oklart att jag ens får tillbaka skäliga summor för de sakerna...
Klåpare finns det ju gott om, men det här "videoproffset" verkar dessutom vara en första klassens slarver och till råga på allt en som förväntar sig att andra ska stå för det han/hon missköter.

Innan du lägger ner något jobb alls föreslår jag att du först försöker klämma honom på ersättning för misshandel av och skador på såväl kamera, stativ som reflexskärm samt även på allt annat som han/hon ev. kan ha pajat. Hota med att ifall betalningen inte kommer inom rimlig tid så att du kan låna ut grejerna igen, så får vederbörande betala för era uteblivna hyresintäkter.

Det finns alldeles för många som hanterar andras egendom väldigt vårdslöst, utan att för den skull ha den minsta tanke på att ta något som helst ansvar för det de anförtrotts. De tycks ha lärt sig att bara de tredskas tillräckligt mycket sedan, så kommer de undan eftersom folk till slut inte orkar jaga dem längre.
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.