Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra Objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Thvall

Medlem
Hej, min brorsa tog min kamera och fotade min hund och ja hunden slickade på frontlinsen på objektivet, hände för kanske en vecka sen? Nu vill jag gärna få det rent och undrar hur jag ska göra? Är seriöst helt nybörjare på detta så de kanske är något enkelt men vill rådfråga här först.

Hej, min brorsa tog min kamera och fotade min hund och ja hunden slickade på frontlinsen på objektivet, hände för kanske en vecka sen? Nu vill jag gärna få det rent och undrar hur jag ska göra? Är seriöst helt nybörjare på detta så de kanske är något enkelt men vill rådfråga här först.

Isopropanol + en putsduk för glasögon.

Håller med en föregående talare: isopropanol och mikroduk. Har du inte isopropanol (det är många som inte har det i sitt badrumsskåp), så pröva med mikroduk bara, det brukar räcka faktiskt.

Själv avhåller jag mig från att röra objektivytor så lite som möjligt. Damm på glaset ligger för det mesta (om det inte är ett extremt vidvinkelobjektiv med närgräns på några mm) så långt utanför fokus att det aldrig syns. Fingeravtryck däremot kan synas och torkas då bort som rådet ovan.

Jag har flera objektiv från 70-talet som jag aldrig rört överhuvudtaget (fast då har det ju suttit ett filter ovanpå).

Förra veckan såg jag en turist som torkade sitt objektiv med sin svettiga tröja - han rörde ju bara runt skiten..! Jag led när jag såg det, men sa ingenting dumt nog - man vill ju inte vara någon bezzervisser.

Alla som har glasögon vet att mikroduk är bäst, att torka runt med en näsduk funkar inte ens med lösningsmedel, skiten finns kvar efteråt. Rinnande varmt vatten med diskmedel är bäst - men det funkar som bekant inte på objektiv...

/T

Andas på linsen och kör med mikrofiberduk, gör om tills den är ren.
Det har alltid funkat för mig och jag har alltid haft hundar så jag vet vad det handlar om. :)

Isopropanol. Eller alltså vanligt putsmedel till glasögon köps hos valfri optiker.
Eller bara fukta Microfiberduken i vanligt vatten.
Diskmedel har jag lärt mig att undvika. Åtminstone när det gäller glasögon med plastglas. Antireflexbehandlingen gav upp. Har dock funkat i alla på glasögon med glas-glas.

Petter. ..

Hunddräggel går bort med vatten. Isopropanol är för svårare fläckar som fingeravtryck som inte löser sig i vatten.

Andas på linsen och kör med mikrofiberduk, gör om tills den är ren.
Det har alltid funkat för mig och jag har alltid haft hundar så jag vet vad det handlar om. :)

Läste någonstans nyligen att det inte alls är bra att skapa imma genom att andas på linsytan. Det ska tydligen kunna påverka negativt eftersom det inte bara är destillerat vatten i utandningsluften.

Läste någonstans nyligen att det inte alls är bra att skapa imma genom att andas på linsytan. Det ska tydligen kunna påverka negativt eftersom det inte bara är destillerat vatten i utandningsluften.

Jag har bara gjort det i 45 år så vad som eventuellt kan hända på längre sikt vet jag inte. Men å andra sidan är det ju en massa onyttigt i vanlig imma som uppstår av sig självt också. Om man antar ett tillräckligt långt tidsperspektiv kommer ju glaset att brytas ned i sin naturliga kontakt med den omgivande luften, som ju också innehåller sina föroreningar.

Om du råkar spy upp lite magsyra i samma veva så kan jag förstå att det inte rekomenderas, men i övrigt så är det inte farligt för glaset. Dessutom är det ju väldigt sällan man behöver putsa glaset över huvud taget, allt som oftast så är det lite damm som man blåser bort bara.

Koldioxid löst i vatten bildar kolsyra. Jag tror däremot att du kommer hinna byta ut objektivet innan du ens hunnit märka någonting. Säkerligen nästa ägare och nästa ägare och nästa ägare också.
Jag kör isopropylalkohol från apoteket och mikrofiberduk. Därefter låter jag det torka ut och tar vattenfläckarna genom att andas på linsytan och gnugga väck det sista.

IPA, diskmedel

Nu vill jag gärna få det rent och undrar hur jag ska göra?

Köp ren IPA (isopropanol eller isopropylalkohol) på apoteket.
Till ca 250 ml destillerat vatten (eller batterivatten) tillsätter du 30 ml (2 msk) IPA samt 5 ml (1 tsk) rent diskmedel som är ofärgat och oparfymerat.
Med en lite sprejflaska kan du fixa glasögon och optik.

Undvik mikroduk och putstrasor om du inte är helt säker på att de är helt rena eller nya! De kan skada optikens ytbehandling om de har smutspartiklar som inte ens kan ses av ögat. Använd mycket hellre bomullspinnar som du också kan köpa på apoteket. Släng dem efter en användning!

Utan att vara rengöringstaliban - jag har som sagt objektiv från 70-talet som jag aldrig rört överhuvudtaget:

Jag har kollat Kurt Munger tidigare och jag kan hålla med om att dammkorn och mycket annat skräp på objektivet för det mesta inte syns. Men:

Hans exempel på objektiv har en ganska stor yta. Jag vet bara att ett fingeravtryck på X1:s objektiv definitivt syns som oskärpa - råkade ut för det en gång. Undrade varför det var oskarpt i ena hörnet och kollade på frontlinsen. X1:s objektiv är mycket mindre, bara någon cm i diameter, kanske därför det märks mer, har ingen bättre förklaring.

Som allmänt råd skulle jag vilja säga att man börjar med minsta möjliga insats, och det är nog fiberduk. Skulle inte det hjälpa så är det väl råd som är beskrivet ovan med REN Isopropylalkohol. Det dunstar fortare, löser fett bättre än vatten och lämnar inga kalkfläckar. Den enda invändningen mot lösningsmedel på en frontlinsyta är väl om det skadar antireflexbehandlingen. Såvitt jag förstår ska inte iso-propylalkohol göra det. Alkoholer skadar inte heller plasten som kan sitta runt om.

Att diskmedel skulle skada antireflexbehandlingen på glasögon (?) har jag svårt att förstå, men så kan det vara. Tror bara att mina läsglasögon i plast från Clas Ohlson nog med största säkerhet saknar antireflexbehandling.

/T

Öhm... ?
Konstigt råd... gör du så med dina linser?
Papper repar och fukt ger torkfläckar?

Vad är det för konstigt med det? Jag använder hellre mjukt hushållspapper eller dasspapper än mikrofiberduk. Glas är tillräckligt hårt för att inte repas av papper. Jag har putsat mina glasögon med papper i stort sett varje dag i fem års tid och det har inte gett mig en enda repa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar