Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Rengöra objektiv?
- Trådstartare Tims
- Start datum
Oförbätterlig
Aktiv medlem
Är detta något som på riktigt händer med objektiv senare än 60-talet?
Att antireflexbehandling på antik utrustning kan vara i mycket varierande kvalitet och skick är jag medveten om. Men aldrig sett eller hört talas om när det gäller modernare prylar.
Canon har dock (eller har haft) superdupertelen där frontlinsen tillverkats i något ömtåligt glas. Så ömtåligt att det skickades med ett fabriksmonterat skyddsglas. Där bör man nog akta sig för sandpapper och vinkelslip direkt på linsen.
Jag vet inte om det händer på riktigt. Jag skrev bara att om man är orolig för att säljarens rengöringsmetoder skadat frontlinsens coating är det väl bara att visuellt inspektera frontlinsen? Sedan MK II finns inte skyddsglaset på Canons supertelen. Jag kör microfiber och någon form av optiktvätt jag fick i flaska från Digitial-TV experten som räckt över 10 år. Några gånger per år ungefär. Filterhållarens glas och extendern gör jag rent kanske dubbelt så ofta, på samma sätt.
Inga repor än.
Tims
Aktiv medlem
Om du aldrig har rengjort glasen på 24 år hittills, hur ofta räknar du med att rengöra de i framtiden?
När de blir smutsiga, frekvens vet jag inte.
ztenlund
Aktiv medlem
Man får akta sig för att använda varmt vatten! För då släpper beläggningen. Det behöver inte vara iskallt, men redan ”diskvattnenvarmt” är skadligt. Av detta har jag egen erfarenhet med glasögon.
Har man ett vädertätat objektiv borde det gå fint att spola fronten under rinnande vatten. Jag har aldrig gjort det själv, men sett uppmärksamhetstörstande YouTubers göra det. Och då inte bara frontlinsen. Hela kameran sköljdes av efter en lerig fotoutrustningen.
Vad som är diskvattenvarmt är förstås lite av en definitionsfråga, men att man inte ska utsätta beläggningen för alltför mycket värme är riktigt. Att öppna ugnsluckan till en varm ugn med snoken för nära är inte heller rekommenderat. Sedan sitter sannolik olika ytbehandlingar lite olika bra och en av de stora tillverkarna hade en period lite problem med att behandlingen släppte i princip oprovocerat.
Visst, en det har ställt kameran i duschen och liknande, men det är ju inte undervattenskameror så sådant gör man helt klart på egen risk...
Ratatoskr
Aktiv medlem
Lenspen är det enda som behövs egentligen.
Jag har fotat i 40 år och testat nästan allt. Körde mycket med objektiv-vätskor första tiden och med rengöringsduk, men det är mycket sällan som jag använder det nu, det är för omständighet. Rengöringsduk kan det ligga kvar partiklar och olja på så jag använder i vissa fall Pec Pads, alltid säkert.
I fält använder jag bara några lenspen, en för kameran, en för dyra objektiv och en för billigare. Blåsbälgen har jag ibland med mig också men behövs inte så ofta.
Vanliga lenspen är till för objektiv, inte för filter.
Jag använder även en speciell lenspen till rengöring av sensorn.
Jag är extremt noggrann i hantering av min utrustning så för mig funkar dessa allra bäst.
Jag har fotat i 40 år och testat nästan allt. Körde mycket med objektiv-vätskor första tiden och med rengöringsduk, men det är mycket sällan som jag använder det nu, det är för omständighet. Rengöringsduk kan det ligga kvar partiklar och olja på så jag använder i vissa fall Pec Pads, alltid säkert.
I fält använder jag bara några lenspen, en för kameran, en för dyra objektiv och en för billigare. Blåsbälgen har jag ibland med mig också men behövs inte så ofta.
Vanliga lenspen är till för objektiv, inte för filter.
Jag använder även en speciell lenspen till rengöring av sensorn.
Jag är extremt noggrann i hantering av min utrustning så för mig funkar dessa allra bäst.
fotobollfoto
Aktiv medlem
1 gång/24 år?När de blir smutsiga, frekvens vet jag inte.
Tims
Aktiv medlem
1 gång/24 år?
Jag själv har aldrig rengjort något av mina objektiv när de varit i min ägo. Det är först nu, senaste året jag börjat härja ute i det vilda med utrustningen.
Har bara haft billiga L-gluggar tidigare så inte brytt mig nämnvärt. När en gått sönder eller blivit slitet så har jag bara köpt ett nytt.
baa
Aktiv medlem
Här är mitt tips som har fungerat på mina objektiv, oavsett tillverkare, och har hittills inte skadat någon lins.
Misstänker att frågan gäller ditt objektiv Canon EF 600mm F4,0 L IS III USM.
Det är lite speciellt eftersom det har en beläggning med "fluorine" (fluorine coating) på frontlinsen och den bakre linsen.
Den beläggningen är till för att stöta bort smuts och gör bland annat att fingeravtryck och liknande fettfläckar inte får lika bra fäste och kan därför avlägsnas lättare.
Vätska rinner oftast bort av sig själv, men kan lämna fläckar. Damm, pollen och liknande går lätt att få bort med hjälp av en blåsbälg tack vare fluorine coating.
Små stänk av sand, lera och annat som inte går att blåsa bort kan sköljas bort med vanlig linsrengöringsvätska som sedan torkas bort med linsrengöringspapper.
Tryck eller gnugga inte pappret mot linsen utan dra det försiktigt över linsen för att suga upp vätskan. Återanvänd inte linsrengöringspappret, ett drag sedan ett nytt papper.
Om frontlinsen till större delen skulle vara täckt med lager av olja, grus eller liknande skulle i alla fall jag överlämna rengöringen till experterna hos Canon.
De flesta fotoaffärer har blåsbälg, linsrengöringsvätska och rengörings-papper i sitt sortiment.
Det finns flera objektiv och extender i Canons sortiment som har fluorine coating på frontlinsen och den bakre linsen än det ovan nämnda....
Det är lite speciellt eftersom det har en beläggning med "fluorine" (fluorine coating) på frontlinsen och den bakre linsen.
Den beläggningen är till för att stöta bort smuts och gör bland annat att fingeravtryck och liknande fettfläckar inte får lika bra fäste och kan därför avlägsnas lättare.
Vätska rinner oftast bort av sig själv, men kan lämna fläckar. Damm, pollen och liknande går lätt att få bort med hjälp av en blåsbälg tack vare fluorine coating.
Små stänk av sand, lera och annat som inte går att blåsa bort kan sköljas bort med vanlig linsrengöringsvätska som sedan torkas bort med linsrengöringspapper.
Tryck eller gnugga inte pappret mot linsen utan dra det försiktigt över linsen för att suga upp vätskan. Återanvänd inte linsrengöringspappret, ett drag sedan ett nytt papper.
Om frontlinsen till större delen skulle vara täckt med lager av olja, grus eller liknande skulle i alla fall jag överlämna rengöringen till experterna hos Canon.
De flesta fotoaffärer har blåsbälg, linsrengöringsvätska och rengörings-papper i sitt sortiment.
Det finns flera objektiv och extender i Canons sortiment som har fluorine coating på frontlinsen och den bakre linsen än det ovan nämnda....
Tims
Aktiv medlem
Här är mitt tips som har fungerat på mina objektiv, oavsett tillverkare, och har hittills inte skadat någon lins.
Ja, jag kommer lämna in objektiven för rengöring vid behov. Denna tråd blev lika spretig och fragmenterad som de övriga sökresultaten jag hittade.
Alla "tycker"- och har blandad erfarenhet. Allt från "använda skjortan" till mer avancerade lösningar. Som ett brainstorming-möte.
Jag trodde i min enfald det fanns ett svar. Så är det inte, och har ingen lust att chansa och gissa mig fram.
Jag ordnar detta med Canon alt. någon av återförsäljarna, de bör väl erbjuda liknande tjänster fortfarande. Förhoppningsvis lite billigare än att köpa nytt.
Astroscapist
Aktiv medlem
Jag använder mig av Blåsbälg + isopropanol + kleenex + gelsticks och rengör titt som tätt alla mina saker.
Sensor, extender, filter och objektiv.
/Stefan
Sensor, extender, filter och objektiv.
/Stefan
Senast ändrad:
fotobollfoto
Aktiv medlem
Vi kan med stor säkerhet räkna med att ”erfarenheten” hos fotohandlare och serviceverkstäder är precis lika spretig som i tråden här.Ja, jag kommer lämna in objektiven för rengöring vid behov. Denna tråd blev lika spretig och fragmenterad som de övriga sökresultaten jag hittade.
Alla "tycker"- och har blandad erfarenhet. Allt från "använda skjortan" till mer avancerade lösningar. Som ett brainstorming-möte.
Jag trodde i min enfald det fanns ett svar. Så är det inte, och har ingen lust att chansa och gissa mig fram.
Jag ordnar detta med Canon alt. någon av återförsäljarna, de bör väl erbjuda liknande tjänster fortfarande. Förhoppningsvis lite billigare än att köpa nytt.
Oförbätterlig
Aktiv medlem
Ja, jag kommer lämna in objektiven för rengöring vid behov. Denna tråd blev lika spretig och fragmenterad som de övriga sökresultaten jag hittade.
Låter bökigt att skicka ett så stort paket till RCC i Götalaborg varje gång gluggen behöver putsas av. Så att de kan skicka på lite isopropanol och gno med en fiberduk =)
PMD
Aktiv medlem
Klart att det är en djungel. Det finns mycket pengar att tjäna på att folk är rädda för att förstöra sina fina objektiv när de gör rent dem.Det borde inte vara en djungel tycker man
PMD
Aktiv medlem
Ja, eller jordnötter. :–)Funkar denna tillsammans med spriten?
PMD
Aktiv medlem
Inte alls! Man kan få jättefina softade bilder efter rengöring med Svinto.Är det något fel på Svinto?