Hur svårt kan det vara vara? Har du ett filter: Skölj av och rengör med diskmedel och vatten. Efterrengör ev. med sprit och microfiberduk.
Har du inte filter: Blås av med munnen eller en tuta. rengör med spritlösning och ren microfiberduk. De två bästa microfiberdukar jag använt (och det är många) och som är lättast att handtvätta och få rena är Sconas gula microfiberduk och Zeiss stora microfiberduk (finns hos ICA resp. nästan varje nätfotohandlare- (Zeiss är bäst och även deras rengöringsmedel är mycket bra med sprayfunktion- finns att köpas i paket).
Zeiss Linsrengöringskit Linsrengöringskit från Zeiss som innehåller allt du behöver för att hålla dina objektiv hela, rena och snygga! Innehåller 10 st
www.cyberphoto.se
Stor rengöringsduk av zeiss:
Zeiss microfiberduk En stilren putsduk med Zeiss-logotyp! Det är lätt att det kommer damm, smuts eller fett på objektivet. Precis som för glasögon är det viktigt att t
www.cyberphoto.se
Själv har jag 3 av den större (för olika ändamål (som gömsleglas, objektiv, glasögon) som jag rengör med handtvätt efter behov. Mina gamla Scona fungerar perfekt även de efter flera års användning (regelbunden handtvätt med flytande tvättmedel typ tvättsåpa används givetvis mellanåt när det blivit smutsiga)