Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Rengöra objektiv?
- Trådstartare Tims
- Start datum
Tims
Aktiv medlem
Jag blåser med blåsbälg och drar därefter mikrofiberduk med några droppar isopropylalkohol. Låter det dunsta och torka av en sista gång med duken.
Det blir inte flammigt av det?
PeterWem
Aktiv medlem
Därav sista avputsning med torr mikrofiberduk. Kan andas lite lätt också på linselementet om det skulle behövas.Det blir inte flammigt av det?
StanM
Aktiv medlem
Jag använder också blåsbälg tills alla fasta partiklar är borta. Sedan använder jag våta engångs glasögonservetter. Funkar bra. När jag väl rengjort frontlinsen, passar jag att använda servetten på filtret. Allt torkar snabbt och hittills har det inte lämnat något spår.
Zeiss har ett litet rengöringskit med bl.a blåsbälg, fiberduk och våtservetter.
Zeiss har ett litet rengöringskit med bl.a blåsbälg, fiberduk och våtservetter.
Tims
Aktiv medlem
Därav sista avputsning med torr mikrofiberduk. Kan andas lite lätt också på linselementet om det skulle behövas.
Andas har jag läst man inte skall göra.
Finns det inga officiella rekommendationer? Ett kit man kan köpa specifikt för objektiv?
Det finns ju glasögonrengöring men glasögon idag är väl plast?
Det borde inte vara en djungel tycker man
PeterWem
Aktiv medlem
Säkert ett klent Nikonobjektiv du läste det om 2012 och inte ett Canonobjektiv. Nikon drog tillbaka det.Andas har jag läst man inte skall göra.
Finns det inga officiella rekommendationer? Ett kit man kan köpa specifikt för objektiv?
How to Clean Your Camera Lenses (And Check For Problems)
In the past, Roger has shown us time and time again, that internal dust and other artifacts rarely have an effect on the image quality produced by your lenses. With how complicated the optics in a lens are designed, lenses are rarely affected by these small flaws such as lens dust. That said...
www.lensrentals.com
Senast ändrad:
fotobollfoto
Aktiv medlem
Ja glasögon är oftast av plast. Men de har, precis som linser i ett objektiv, en ytbeläggning för att minska reflexer.Andas har jag läst man inte skall göra.
Många har fått för sig att en sådan beläggning är ömtålig. Vilket den kanske var på farfars tid.
När man läser hur yrkesfotografer tar ett hörn av skjortan för att rengöra objektiven i fält kan man först bli lite förskräckt. Det är lätt att tro att glasen, och framförallt antireflexbehandlingen, skadas av en sådan behandling. Men de är betydligt tåligare än vad man initialt tänker.
Att vårda sin dyra fina tekniska utrustning med allehanda specialmedel och utrustning är dock en trivsam del av hobbyn. Det känns bra inombords.
fotobollfoto
Aktiv medlem
Jag putsar mina glasögon med torr microfibertrasa minst en gång om dagen. En vanlig fönstertrasa från Clas Ohlsson. Senaste paret hade jag i sex år. Det blir över tvåtusen gånger.
Mina kameraobjektiv behöver putsning ett fåtal gånger om året. Det ska nog mycket till om jag ska lyckas förstöra något av dem under min livstid genom min putsmetod.
Mina kameraobjektiv behöver putsning ett fåtal gånger om året. Det ska nog mycket till om jag ska lyckas förstöra något av dem under min livstid genom min putsmetod.
pdahlen
Aktiv medlem
Kul att höra att man tillhör gruppen yrkesfotografer , jag brukar ta nederdelen av T-shirten eller vad man nu har på sigJa glasögon är oftast av plast. Men de har, precis som linser i ett objektiv, en ytbeläggning för att minska reflexer.
Många har fått för sig att en sådan beläggning är ömtålig. Vilket den kanske var på farfars tid.
När man läser hur yrkesfotografer tar ett hörn av skjortan för att rengöra objektiven i fält kan man först bli lite förskräckt. Det är lätt att tro att glasen, och framförallt antireflexbehandlingen, skadas av en sådan behandling. Men de är betydligt tåligare än vad man initialt tänker.
Att vårda sin dyra fina tekniska utrustning med allehanda specialmedel och utrustning är dock en trivsam del av hobbyn. Det känns bra inombords.
Tims
Aktiv medlem
Ja glasögon är oftast av plast. Men de har, precis som linser i ett objektiv, en ytbeläggning för att minska reflexer.
Ja, jag tror inte själva glaset tar någon skada så länge jag inte slipar det med 5:ans sandpapper. Det är just ytbeläggning jag tänker på. Men klarar den både alkohol och annat är det väl ingen panik med någonting.
Det viktiga, om jag tolkat all information korrekt, är att blåsa rent så där inte ligger sand eller liknande som vevas runt med en trasa.
Blåsbälg låter som en bra start. Microfiberduk och den där alkoholen skall jag köpa. Borde finnas på Synsam?
Senast ändrad:
PeterWem
Aktiv medlem
Isopropylalkohol Unimedic 100 ml
<p>Isopropylalkohol Unimedic 100 ml - Rengörings- och lösningsmedel | apotea.se</p>
www.apotea.se
Tims
Aktiv medlem
Isopropylalkohol Unimedic 100 ml
<p>Isopropylalkohol Unimedic 100 ml - Rengörings- och lösningsmedel | apotea.se</p>www.apotea.se
Tack, skall beställa och är inne på Apotea nu.
Funkar denna tillsammans med spriten?
Smart Microfiber Optikduk
<p>Smart Microfiber Optikduk är en rengöringsduk för känsliga ytor såsom glasögon, mobiltelefoner & kameror.</p>
www.apotea.se
sceptic
Aktiv medlem
Eller, för oss som gör av med större mängder:
Luxorparts IpaClean isopropanol - Spray, olja, isopropanol
Kemiskt ren (>99,5 %) isopropanol helt utan tillsatser för effektiv rengöring av elektronik, mekanik, fiberoptik m.m. Avlägsnar oxid, vax, bläck, smuts och olja. Bryt strömmen till elektronik innan den rengörs då gnistbildning kan orsaka brand. Skonsam mot
www.kjell.com
martley
Aktiv medlem
Spriten går även under namnet isopropanol. MAn kan förresten köpa en hel liter för 79 Kr: https://www.papperskungen.se/ytdesi...G7SJx7d6oOdeMB2Jz97TVSzuMlAp5BJxoCGAAQAvD_BwE
martley
Aktiv medlem
Om skjortan är av silke eller bomull så är det nog ganska ofarligt för linsytorna. Däremot om där sitter en maschettknapp med en diamant i så är det kanske inte så lyckat. Fast jag vet att det finns putsdukar till bilen som, för att minska risken för repor i lacken, inte är fållade i kanterna.
Nu använder jag sällan skjorta så det är väl en bit av bomulls-tshirten som skulle vara aktuell i stället. Men jag brukar ha med mig en putsduk till glasögonen som jag fått av optikern nån gång, och den fungerar säkert på objektivet också, även om det är ytterst sällan jag tycker det finns ett behov, eftersom största delen av tiden så sitter det ett objektivlock på objektivet.
Sen, om det inte rör sig om ett extremt makro-objektiv så är det ytterst sällan som en liten repa eller smuts på frontlinsen inverkar på bilden, man har ju sällan fokus där. Det är klart, om man är ute i fuktigt väder och objektivet blir helt igenimmat, eller om man står vid en motocrossbana och det stänker lervälling över objektivet, då är det annorlunda.
Nu använder jag sällan skjorta så det är väl en bit av bomulls-tshirten som skulle vara aktuell i stället. Men jag brukar ha med mig en putsduk till glasögonen som jag fått av optikern nån gång, och den fungerar säkert på objektivet också, även om det är ytterst sällan jag tycker det finns ett behov, eftersom största delen av tiden så sitter det ett objektivlock på objektivet.
Sen, om det inte rör sig om ett extremt makro-objektiv så är det ytterst sällan som en liten repa eller smuts på frontlinsen inverkar på bilden, man har ju sällan fokus där. Det är klart, om man är ute i fuktigt väder och objektivet blir helt igenimmat, eller om man står vid en motocrossbana och det stänker lervälling över objektivet, då är det annorlunda.
Tims
Aktiv medlem
Om skjortan är av silke eller bomull så är det nog ganska ofarligt för linsytorna. Däremot om där sitter en maschettknapp med en diamant i så är det kanske inte så lyckat. Fast jag vet att det finns putsdukar till bilen som, för att minska risken för repor i lacken, inte är fållade i kanterna.
Jag är mest ute i skog och mark och krälar runt i lera och annat, så det blir lite gegg på fronlinsen ibland. Inget större, men lite fläckar och vattenstänk ibland.
Frontlinsen på ena objektivet är ju ca 17cm i diameter, så det kan gå åt en del sprit till den
martley
Aktiv medlem
Det låter som att det kan vara fler saker är frontlinsen som kan behöva rengöras emellanåt. Motljusskyddet och objektivlocket kan bidra till ett visst skydd, och jag hävdar fortfarande att lite fläckar inte påverkar resultatet nämnvärt, speciellt med ett långt tele som det verkar vara som du har. Som belägg för min tes kan man titta på hur ett spegeltele ser ut, det kanske inte finns så många numera, men i mitten på frontlinsen sitter sekundärspegeln som täcker en stor del av frontlinsens yta och inte släpper igenom någon bild alls.Jag är mest ute i skog och mark och krälar runt i lera och annat, så det blir lite gegg på fronlinsen ibland. Inget större, men lite fläckar och vattenstänk ibland.
Frontlinsen på ena objektivet är ju ca 17cm i diameter, så det kan gå åt en del sprit till den
Fast om du sänker hela objektivet i en gyttjepöl så krävs det ju en del rengöring, och ett hopp om att vädertätningen fortfarande är intakt. Nu har jag varken något kamerahus eller något objektiv som är vädertätat så jag har inte det problemet, utan får vackert undvika dylika [ ursäkta ordvitsen ] situationer i stället.