Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra objektiv på INSIDAN?

Produkter
(logga in för att koppla)

faj

Medlem
I helgen så fotograferade jag mina kompisar när dom åkte vattenskidor efter en båt. Jag själv satt i båten med min EOS-3 och ett gamalt skruttigt 75-300mm objektiv. Det blev rätt mysiga bilder. Det tråkiga hände när vi skulle lägga till. Objektivet trillade i plurret. (Jag hade satt på ett annat objektiv på kamerahuset).

Först fick man ju självklart lite panik men jag tänkte "äh" och lät det torka i solen ett par timmar.. det blev kanon, fick putsa bort ett par vattenringar på fram- och baksidan bara... MEN det blev vattenringar inuti också, på linserna som sitter oåtkomligt!

Vågar man skruva isär objektivet och putsa lätt? eller vad gör man? är det bara att glömma att man kan fixa det själv?

Tack

MVH
Johan
 
En zoom är i regel rätt komplicerad, men du har ju inget att förlora på att försöka. Var det bräck-/saltvatten?
 
Risken att något börjar rosta invändigt är ganska stor...och att låta rengöra vattenskadade prylar är dyrt (om du lyckas hitta någon som vill göra det).
 
Tack för dom snabba svaren! =)

Jag kan tänka mig att det är ganska så ruggigt komplicerat att plocka isär och sätta ihop en zoom.. =(

Det var i Stockholms skärgård så det är väl rätt salt vatten?

Jag tror inte det har rostat någonting eftersom den direkt efter "doppet" fick torka i ett par timmar i solen och all fukt såg ut att vara borta.. men vem vet? =(

Jag ringer nog till nån kameraverkstad i veckan och frågar om det är nåt att ens försöka sig på..

ush.. det är ju inte någon superdyr pjäs direkt men det känns ändå surt..

MVH
Johan
 
Läste nånstans här på forumet att ett dopp i T-röd direkt efter skulle motverka rostning eftersom det drev ut fukten...?
 
Håller med om det som jeppe sa, dvs att T-röd kan fixxa en del av problemet.

Det problem som kan uppstå är dock att ev gummipackningar och handgrepp av plast/gummi inte vill leka med T-röden =/

Men annars försvinner fukten omedelbums!
saltet vettefan däremot, ngn annan som vet?

/Tobbe
 
Ett objektiv eller annan fotoutrustning ska badas i sötvatten direkt om utrustningen har varit i saltvatten. Även elektronik. Att bada objektivet i T-röd hade jag inte ens rekomenderat min värste fiende att göra...
En zoom är inte så svår att plocka isär som man tror. I alla fall inte zoom och bländarkonstruktionen. Att plocka isär linserna kräver specialverktyg och allriskförsäkring.
 
Samtidigt tar det bort allt fett som finns i fokuserings och zoom mekaniken. Har du otur får du ut det på linser och bländarlameller.

Jeppe skrev:
Läste nånstans här på forumet att ett dopp i T-röd direkt efter skulle motverka rostning eftersom det drev ut fukten...?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.