Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rengöra inne i huset

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en d70, har funkat kanon. Nu har jag fått som ett litet hårstrå på alla bilder uppe i i högra hörnet. Har bytt objektiv flertalet gånger och det fortfarande kvar. Finns det några bra tips på hur jag skulle kunna testa att blåsa ut smutsen om det är problemet. det måste nästa sitta något inne i huset. kanske ett litet husmorsknep för enkel rengöring

Conny
 
Jag brukar använda "luft på burk" som jag har köpt på cyberphoto vilket funkar toppen för mig. I fält så har jag alltid med mig en blåsbälg.

mvh Ricard
 
Jag har en d70, har funkat kanon. Nu har jag fått som ett litet hårstrå på alla bilder uppe i i högra hörnet. Har bytt objektiv flertalet gånger och det fortfarande kvar. Finns det några bra tips på hur jag skulle kunna testa att blåsa ut smutsen om det är problemet. det måste nästa sitta något inne i huset. kanske ett litet husmorsknep för enkel rengöring

Conny

Prova först med blåsbälg. Var försiktig med luft på burk. De kan ställa till det rejält om det inte är burkar speciellt för foto.
 
Syns skiten på bilderna så sitter den på censorn. I menyerna hittar du hur du fäller upp spegeln oxh öppnar slutaren. Sen blåser du med blåsbälgen med "objektivhålet" nedåt.
 
skall testa luft på burk. jag ser inge på spegeln har blåst med bälg. så jag får se hur det går
Om smutsen syns på bilden sitter det på sensorn och inte på spegeln.
Om smutsen syns i sökaren sitter det på mattskivan. Smuts på spegeln syns sällan i sökaren och aldrig på bilden.

Jag skulle inte rekommendera att använda luft på burk för att rengöra sensorn. Det finns en liten risk att burken spottar ur sig en eller flera droppar vätska. Det vill man nog inte ha på sensorn. Använd t ex Hama blåsbälg i stället.

Olle
 
tack, tänkte inte så långt, gick på 30 sekunder och hårstråt satt där. nu funkar det igen. använde blåsbälg försiktigt.

mvh

conny
 
Tryckluft på burk tycker jag absolut inte man ska testa.
Även blåsbälgar kan skapa problem, i min satt en massa skit (hur det nu kommit in där) och i och med det så gjorde de bara sensorn ännu mer skitig när jag blåste. Har hänt mig 2 ggr, nu gör jag de bara på optikerna, och lämnar in till Kamerateknik när jag behöver ha sensorn rengjord.
Dock är de ju omöjligt att undvika smuts, man får alltid stå ut med något. Det kommer in via kortplatser och andra ställen på huset, så tätade är de aldrig.
Sen att sensorn i D3an verkar vara ovanligt statisk är en annan femma, upplevde inte det i D2Xan exempelvis.
 
Jag har som jag nämnde tidigare använt mig utav "luft på burk" och blåsa helt utan problem.

När man använder "luft på burk" så skall man naturligtvis vara försiktig som man alltid skall vara när man pillar i en kamera. Jag har köpt "luft på burk" från cyberphoto (149:), en produkt som de själva rekommenderar att INTE använda på sensorn. Produkten som de själva beskriver som "våran bästa luft på burk" och egenskapen "En annan fördel är att den aldrig "spottar" vätska som billigare tryckluft på burk kan göra." har mer än väl levt upp till de förväntningarna jag har.

Om och i så fall när man som jag använder "luft på burk" för att göra rent sensorn så får man naturligtvis använda sunt förnuft och ha ett betydligt större avstånd till sensorn än vad man brukar ha när man gör rent linserna.

Är man är osäker så skall man naturligtvis avstå, men om man ändå väljer att genomföra rengöringen med "luft på burk" så testa i handflatan tills du är säker på att du hittat ett avstånd som ger dig samma "tryck" eller lägre som med en blåsbälg.

Och till dig som avstår från rengöring av sensorn själv för rädsla för att addera smuts genom att använda blåsbälg.....Det skadar inte att diska rent den med jämna mellanrum något som jag tar för självklart oavsett om det är linser eller något annat som skall rengöras. Om det finns en öppning så hittar skiten dit oavsett om vi begriper hur eller ej ;)

Och återigen....var alltid försiktig när du gör något i kamerahuset.

mvh Ricard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.