Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rengöra dia för scanning?

Produkter
(logga in för att koppla)

GunBre

Medlem
Hur brukar ni göra som scannar dia med diascanner? Jag har ofta problem med damm på filmen.

Körde ett tag med tryckluft på burk men det blir onödigt dyrt i längden.

Finns några bra knep för att bli av med damm på diabilderna?

Eller tar ni bort detta i era bildbehandlingsprogram?

Jag använder oftast en "blåsborste". Ibland tar jag till tryckluft och som sista åtgärd en mjuk fotoduk.

Jag har använt tryckluft tidigare, men har råkat förstöra två bilder pga att vätska har kommit ut. Det gäller ju att inte råka skaka burken innan..

Nu använder jag "handblåsare" som jag tycker fungerar fint. En sådan kompletterad med en väldigt mjuk borste klarar man sig bra med. Kostar inte många kronor i inköp och behöver inte fyllas på! :=)

Jag använder en kolfiberborste avsedd för vinylskivor. Den är mjuk och fin och repar inte filmen.

Ifall man behöver putsa lite hårdare är en bit linnetyg ypperligt. Var försiktig på emulsionssidan, bara. ;)

Att bli av med alla dammkorn är nog en utopi. Det blir ofta något kvar som man får redigera bort. Men om man städar noga, blir det bra mycket mindre arbete i Photoshop.

Jag minns när jag jobbade på Bildvårdscentralen i Ulriksfors. Vi experimenterade med att få dammfria innscanningar. Minst damm (utan att ha en dammfri labbmiljö för miljoner) får man om man tar filem direkt från framkallningen till scanningen, där man har 30 grader varmt och luftfuktare, närmast tropiskt klimat...

Jag gör likadant som vid "analogt" arbete, d v s i första hand en STOR gummiblåsa (inte de där vanliga pyttesmå blåsborstarna) och en gammal antistatpistol, vid behov kompletterat med antistatborste och pensel.

Stor gummiblåsa....då borde man kunna använda en oanvänd revaxörgummiblåsa. Dom går ju att köpa separat.

Detta ska införskaffas! :)

Revaxörgummiblåsorna är väl ganska små..? Den typen som jag (och antagligen också Lennart) använder är oval..där själva blåsan är ca 10 cm lång och 5,5 cm bred. Men det funkar kanske med en revaxör också.. :=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar