Hambern
Aktiv medlem
Jag såg att jag hade fläckar i bilderna. Så jag tänkte rengöra CCDn på min nya D70. Jag började med att blåsa, men det hjälpte inte. Så jag andades lite på sensorn och torkade lite med en tops. Vet med mig att det inte kommit in något grus eller så så jag var inte så orolig för att repa glaset. Men den luddade så att jag fick ännu mer skräp fuktade en fiberduk och testade att torka och det blev lite bättre, förutom uti kanterna. Jag gjorde då en form spatel av en ganska hård plastgrej och spände fiberduken över den och drog några gånger, då bara körde jag ut smutsen i kanten. Därefter satte jag tejp frampå spateln som gjorde att den blev mjuk och böjlig och försökte på det sättet peta ut smutsen från kanten men det gick inte så bra. Så jag satte dit lite mer tejp och spände därefter mikrofiberduken över, blötte den och drog några drag. Genast lite bättre, fick bort det mesta av dammet. Men vattnet lämnade lite fläckar och så och det fanns fortfarande en del smuts kvar. Har insett att jag inte får det något bättre än såhär. Så jag beställde Digi-Pads & Eclipse Optical ifrån Zebra Media. Svindyrt, men jag tänkte att det kunde vara värt det för att få det riktigt bra igen.
Har såhär i efterhand förstått att man inte ska peta på CCD'n... Så... tror ni att detta kan ha skadat något? Kan jag få bort fläckarna vattnet lämnat? Har börjat bli lite orolig för att jag gjort något galet...
Har såhär i efterhand förstått att man inte ska peta på CCD'n... Så... tror ni att detta kan ha skadat något? Kan jag få bort fläckarna vattnet lämnat? Har börjat bli lite orolig för att jag gjort något galet...