ANNONS
Annons

Rengöra CCD, har jag gjort bort mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hambern

Aktiv medlem
Jag såg att jag hade fläckar i bilderna. Så jag tänkte rengöra CCDn på min nya D70. Jag började med att blåsa, men det hjälpte inte. Så jag andades lite på sensorn och torkade lite med en tops. Vet med mig att det inte kommit in något grus eller så så jag var inte så orolig för att repa glaset. Men den luddade så att jag fick ännu mer skräp fuktade en fiberduk och testade att torka och det blev lite bättre, förutom uti kanterna. Jag gjorde då en form spatel av en ganska hård plastgrej och spände fiberduken över den och drog några gånger, då bara körde jag ut smutsen i kanten. Därefter satte jag tejp frampå spateln som gjorde att den blev mjuk och böjlig och försökte på det sättet peta ut smutsen från kanten men det gick inte så bra. Så jag satte dit lite mer tejp och spände därefter mikrofiberduken över, blötte den och drog några drag. Genast lite bättre, fick bort det mesta av dammet. Men vattnet lämnade lite fläckar och så och det fanns fortfarande en del smuts kvar. Har insett att jag inte får det något bättre än såhär. Så jag beställde Digi-Pads & Eclipse Optical ifrån Zebra Media. Svindyrt, men jag tänkte att det kunde vara värt det för att få det riktigt bra igen.

Har såhär i efterhand förstått att man inte ska peta på CCD'n... Så... tror ni att detta kan ha skadat något? Kan jag få bort fläckarna vattnet lämnat? Har börjat bli lite orolig för att jag gjort något galet...
 
Fungerar inte komprimmerad luft för att blåsa bort damm som kommit på sensorn?

Vattenfläckarna är nog lite svårare att få bort. Jag vet inte hur stryktålig ytan på sensorn är, om det är glas, nån beläggning eller film på den.
 
Hade inte tillgång till trycklyft så jag blåste själv med munnen. inte så bra. Till saken hör att jag behöver kameran imorgon så jag hade inte tid att vänta tills jag köpt prylarna... tänkte bara snabbfixa det som var... och nu blev det sämre... t ypiskt.

Men om man använder Eclipse Optical Rengöringsvätska borde det då inte fungera att ta bort ränderna efter vattnet?

Så vitt jag vet krävs det ganska mycket för att repa glas.
 
Franför sensorn sitter oftast i alla fall på Canon ett s k lowpassfilter som har till uppgift att ta bort infraröda spektrat och minska moaré samt agera mekaniskt skydd för själva sensorn. Jag inbillar mig att detta är någon slags glasbit. På Canon kan denna mojäng bytas ut om den blir skadad, vilket kostar några tusenlappar med arbete.

Nej, jag tror inte du har skadat sensorn. Däremot behöver den sannolikt göras rent. Är du minsta osäker på hur du ska göra är det bättre att löämna in den till någon är utbildad och har ekonomiska möjligheter vid ett misslyckat rengöringsförsk d v s skador som uppstår lösa detta. Därför kan det vara bättre att lämna den till en välrenomerad serviceverkstad, fotoaffär med kompetens än en hemmapulare utan möjlighet att ersätta skador som kan uppstå vid rengöringen.


Allmänt kommer du att få damm på sensorn och det kommer vara svårt att hålla den helt ren. Dammet blir tydligare vid små bländaröppningar.
 
Tack för att du lugnar mig lite. Var lite orolig för att detta inte skulle kunna bli helt bra igen. Funderar starkt på att lämna in den någonstans, vet dock inte var, men samtidigt vill jag lära mig att fixa det själv. Ska man ha en DSLR så måste man nästan kunna hantera sånt här själv. Om man ofta byter objektiv så kommer det att komma in dam med jämna och ojämna mellanrum och då blir det dyrt och jobbigt om man ska lämna in den hela tiden.

Någon som har erfarenheter av att använda Eclipse Optical Rengöringsvätska och de där digipadsen? Vill gärna lära mig detta själv.

Skönt att höra att vatten inte skadar. Har försökt att läsa på lite om detta på internet, men ingenstans står det att det är skadligt, vilket vore märkligt, när har vatten skadat glas?

Så nu kan jag sova lungt... Men hur gör ni andra när ni får fläckar? lämnar ni kameran?
 
Jag har haft vätskefläckar på sensorn tidigare och dessa gick att få bort med pads och vätska. Dock gick det åt i stort sett hela paketet innan den blev skinande ren igen. Dyrt misstag ;)
 
Ett bra tips!

Känner igen problemet med damm på ccd:n.

Jag köpte detta lilla kit på Cyberphoto

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=180836

Penseln kan man faktiskt använda mot CCD.n utan problem och den tar bort damm!

Billg investering. Men som sagt man ska se till att alltid hålla så tätt om möjligt så inget damm slinker in i kameran.

Tryckluft är nog det bästa man kan använda, börja inte pilla med tops eller annat som riskerar att damma ner sensorn ännu mer.

Annars lämmna in kameran till experter så slipper det bli dyra byten av ccd.

Jag har klarar mig bra med detta lilla kit. Har inte haft ett dammkorn på ett år nu på CCDn. Rekommenderas
 
Tack för tipset. Beställde det där kitet också så har jag så jag klarar mig ett tag frammöver. Antar att detta blev en dyr läxa, men som sagt. Man lär sig av sina misstag så nu lär jag bli en jäkel på detta med CCD-rengöring eller nåt.

Får fota med så stor bländare som möjligt i helgen, då syns det inte så väl.

Såhär ser det ut just nu med f22 emot himlen:
http://img.photobucket.com/albums/v218/hambern/_DSC2483.jpg
 
Nu tar jag på mig pessimisthatten, det här lät inte roligt.

Blås ALDRIG med munnen, det är nästan 100% risk för salivdroppar och luften är 100% fuktad så du får smådroppar på CCDn. Så är det bara.

Blås ALDRIG med tryckluftsburk. Temperaturskillnaden gör att det blir vätskedroppar på ytan av det du blåser på. (När luft expanderar kallnar den och kringvarande luftens vattenånga kondenserar på närmast belägna yta, dvs din CCD!)

Riktig röra du råkat ut för, det skulle förvåna mig om du får den ordentligt ren utan att lämna in den. Skadat den tror jag inte du gjort om du inte varit väldigt ovarsam.

Jag är så paranoid att jag alltid vänder ner kameran vid objektivbyten och klarar mig rätt bra. Har fått gratis rengöring av Nikon själva två gånger dock men det var bara enstaka dammkorn vid bägge tillfällena, bägge kom från fabrik.

Kör med en enkel gummiblåsa utan pensel och du klarar dammkornen länge, inga blöta polergrejer.

Jobba ALLTID med kameran vänd nedåt när den är öppen.

Det var mina tankar.
 
Hur gör man för att nikon ska fixa det och hur lång tid tar det? Avsbeställde ordern på Digipadsen och Eclipse rengöringsvätskan. Kändes lite mastigt dyrt. Ska testa cyberphotos blåsgrej och vätska och fungerar inte det lämnar jag in den någonstans.

Någon som vet om cyberphotos vätska går att använda på CCDn eller om man ska skaffa någon annan vätska som kan ta bort ränderna från vattnet?
 
Senast ändrad:
Hambern skrev:
Hur gör man för att nikon ska fixa det och hur lång tid tar det? Avsbeställde ordern på Digipadsen och Eclipse rengöringsvätskan. Kändes lite mastigt dyrt. Ska testa cyberphotos blåsgrej och vätska och fungerar inte det lämnar jag in den någonstans.

Någon som vet om cyberphotos vätska går att använda på CCDn eller om man ska skaffa någon annan vätska som kan ta bort ränderna från vattnet?

Jag råkar bo nära Nikon Sverige AB så jag har åkt dit personligen. Du kan nog hitta någon nikonverkstad närmare dig så slipper du posta kameran. Det kostar några hundra att göra rent den och du kan antagligen vänta medans det utförs.

Passa på att ta deras råd om hur man underhåller CCDn själv, man kan ju inte lämna in kameran hela tiden, då får man ju inget fotat.
 
Jag tycker en blåsa funkar fint. Jag har bara kört med apotekets hittils, den är lite svag så jag ska beställa en hama. Det viktigaste är att hitta ett något sånär dammfritt rum att göra det i.

Som petri skriver så är badrum utan handdukar rätt ok. Om man spolar vatten så det blir lite fuktigare så brukar dammet lägga sig också. Men inte för varmt så det blir kondens på grejorna.
 
hmmmm, man blir onekligen lite orolig när man läser denna tråden, smuts/damm på CCD:n, gäller det enbart kameror med utbytbara objektiv?

Använder för närvarande en kamera med fast objektiv, och kan inte se mig själv ta av detta för en eventuell rengöring.

// Anders
 
Hur går det ihop med att endel förklarar att zoomobjektiven drar med sig dammpartiklar in i kameran dom finns ju även på kompakta digitalare
/Leo
 
Om inte bakre linselementet är hel tätt så borde man ju i så fall kunna få damm på sensorn även på en kompakt...

Annars får man inte överdriva rengöringssvårigheterna på en dslr. Tycker det går lätt och snabbt med såväl våt som torr rengöring av sensorn.

Luft på burk skall tydligen undvikas men stämmer det verkligen att fritt utströmmande gas inte är en Isoterm process...?
 
Då kan man säga att ur den synvinklen blir en systemkamera med objektiv som min värdelös. eftersom linsen åker ut varje gång jag startar kameran, blir väl att skaffa en adapter och sätta ett filter ivägen, borde ju skydda en del i alla fall

// Anders
 
Hambern skrev:
Hur gör man för att nikon ska fixa det och hur lång tid tar det? Avsbeställde ordern på Digipadsen och Eclipse rengöringsvätskan. Kändes lite mastigt dyrt. Ska testa cyberphotos blåsgrej och vätska och fungerar inte det lämnar jag in den någonstans.

Någon som vet om cyberphotos vätska går att använda på CCDn eller om man ska skaffa någon annan vätska som kan ta bort ränderna från vattnet?

Har hört att man absolut inte ska blåsa in i sensorn..inte ens med en blåsgrej. Man riskerar bara att blåsa in mer skit!
Tycker absolut att du ska köra med pads och Eclipse. Dyrt? Allting är relativt..vad kostar inte en ny sensor?
Använder själv padsen..funkar perfekt, finns en inlärningstid dock.

Här finns en länk där du får hela paketet för ca: 300kr.
Spateln återanvänds..du byter bara padsen. I paketet medföljer det 100 pads..borde räcka ett tag!

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning


Hoppas det löser sig!
/Jari
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Om inte bakre linselementet är hel tätt så borde man ju i så fall kunna få damm på sensorn även på en kompakt...

Annars får man inte överdriva rengöringssvårigheterna på en dslr. Tycker det går lätt och snabbt med såväl våt som torr rengöring av sensorn.

Luft på burk skall tydligen undvikas men stämmer det verkligen att fritt utströmmande gas inte är en Isoterm process...?

Luft från blåsa har ju samma temperatur och luftfuktigthet som omgivningen. Kompressionen/expansionen är dessutom låg när du använder den. Alltså ingen kondensation.

Luft från burk är expanderar enbart så temperaturen faller mycket så att luften inte länge kan bära den luftfuktighet som ev finns i luften. Avsevärd kondensation är resultatet och dessutom påtaglig kyleffekt.

Lyft från kompressor har liknande problem men tex Nikon använder lufttorkare så att det finns mindre fukt som kan kondensera vid expansionen. Man kan se en kompressor som en gummiblåsa, den komprimerar och expanderar luften under en relativt kort tid dvs luften som kommer ut är rumstempererad till skillnad från burkens iskalla luft. När luften komprimeras i kompressorn stiger temperaturen och hinner nog svalna litegrand, så när luften sedan expanderar är den inte riktigt lufttemperatur utan aningen lägre.

Kall luft kyler ju även omgivningens luft som i princip kan då kan konsendecera men så länge man blåser kommer den luften ju inte åt CCDn. Använder man mycket luft kommer CCDn kylas så mycket att den blir kall och då får man kondensation när man slutar blåsa och den omgivande luften så om man ska vara petig bör alltså luften från kompressorn värmas om man jobbar i en omgivning där det är hög luftfuktighet. Jag kan inte tänka mig att det är ett problem i Sverige.

Om man förvärmer luften i en burk till en nivå så att den utströmmande luften faller till rumstemperatur borde man slippa problemet med kondensation. Men jag skulle inte rekommendera att stoppa en tryckluftsburk i mikrovågsugnen direkt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.