Annons

Rengöra bländarlamellerna

Produkter
(logga in för att koppla)

solojoni

Medlem
Hej!

Jag har råkat ut för att olja har satt sig på bländarlamellerna på ett utav mina objektiv. Närmare bestämt Minolta 50 f1,7, där bländaren inte vill bländ ner när man släpper reglaget på objektivet. Har därför nu tagit mig ann på att fixa detta, objektivet är ju relativt fint och ljusstarkt så därför vill man ju gärna behålla det i bra skick!

Är nu intresserad av all hjälp jag kan få, erfarenheter, utrustning, till-väga-gång, biler, länkar osv.
Kanske du kan/vet hur man skall göra?

Tack på hörhand!

/Jonas
 
Det finns en reparations-CD att köpa från dyxum.com och en av medlemmarna, Pete Ganzel, är en rackare på att skruva. Han har publicerat mycket matnyttigt. Bra instruktioner, bra verktyg, gott ljus, stadig hand / underlag och lite självförtroende är egentligen allt som behövs.
 
Hej!

Jag har råkat ut för att olja har satt sig på bländarlamellerna på ett utav mina objektiv. Närmare bestämt Minolta 50 f1,7, där bländaren inte vill bländ ner när man släpper reglaget på objektivet. Har därför nu tagit mig ann på att fixa detta, objektivet är ju relativt fint och ljusstarkt så därför vill man ju gärna behålla det i bra skick!

Är nu intresserad av all hjälp jag kan få, erfarenheter, utrustning, till-väga-gång, biler, länkar osv.
Kanske du kan/vet hur man skall göra?

Tack på hörhand!

/Jonas

Om du vill kan jag guida dig via msn/telefon. Annars kan jag, om du kommer förbi Växjö, fixa det åt dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.