Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rektangulära polarisationsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tönnhed

Aktiv medlem
Hej,

Letar efter rektangulära polarisationsfilter till Cokin hållare, går det att få tag på? Måste dom vara runda eller har jag missat något, har aldrig testat det innan och med fem gluggar med olika diametrar springer kostnaden snabbt iväg. Ska nyttjas för att dämpa reflexer.

Vänligen
Conny

Normalt köper man ett bra polfilter till största filtergängan.
Från mindre till polfilter köper man stepringar.
Men har du eller skall köpa fyrkantiga filter så kan man köpa polfilter till den serien också.

Ahh, det är så det fungerar och ja - jag har redan en bunke fyrkantiga filter med ringar till mina gluggar. Har du någon susning var man kan finna dessa 4-kantiga polfilter, mest för att slippa fler ringar?

Varför måste det vara rektangulärt?
Mitt cokin-(pol)-filter är runt.
Det passar i hållaren som har en tunn ursparning för runda filter närmast linsen.
Har ett "star-8" filter med samma form också.

Du måste ju kunna snurra på det för att styra effekten av det.
Verkar knöligt med ett rektangulärt...?

// Mats W

cokin polfilter

Mitt Cokin polfilter heter P164 och passar i ditt fyrkantiga fäste (fast det är runt)
och det går att rotera (lätt trots att det har taggar) i filterhållaren som sig bör.
Cokin har också rektangulära polfilter P160 som också fungerar men blir trögare
att rotera

Senast ändrad:
Det är inga som helst problem med att rotera filter som pol-filter, stjärnfilter etc., eftersom det finns såväl runda som rektangulära filter i Cokin-systemet.

För övrigt bra att jag råkade få syn på den här tråden (tycker jag), eftersom jag nu plötsligt kommer ihåg att jag för några år sedan köpte en massa Cokin-grejer inklusive ett helt ställ med filter, prismor och mojänger för en massa möjliga och omöjliga effekter...

Hann då bara kolla lite på det hela, och sedan har de legat bortglömda i en låda längst in i en garderob. Gaggigheten har tydligen redan börjat inträda...

Får väl ta och gräva fram grejerna och inventera vad som finns, och antingen sätta igång och experimentera av hjärtans lust, eller också sälja av alltihop. Med tanke på att det inte har blivit av att jag använt dem överhuvudtaget hittills, så förefaller det senare alternativet nog vara det vettigaste...

Kanske mitt "Cokin-skrot" ev. kan vara av intresse för trådskaparen? Fast "skrot" är nog inte riktigt rätt ord med tanke på att de flesta filtren har jag aldrig ens tagit ut ur etuiet. Dock är jag rädd att jag, vid ev. intresse, kanske inte hinner med att gräva fram "skrotet" före jul, eftersom garderoben ifråga inte finns där jag bor nu, utan i en lägenhet på annan ort. Där finns i alla fall kanske runt 75 filter av alla de slag samt hållare, adapterringar för olika objektiv och diverse specialgrunkor.
.

Det är inga som helst problem med att rotera filter som pol-filter, stjärnfilter etc., eftersom det finns såväl runda som rektangulära filter i Cokin-systemet.

För övrigt bra att jag råkade få syn på den här tråden, eftersom jag nu plötsligt kommer ihåg att jag för några år sedan köpte en massa Cokin-grejer inklusive ett helt ställ med filter, prismor och mojänger för en massa möjliga och omöjliga effekter...

Hann då bara kolla lite på det hela, och sedan har de legat bortglömda i en låda längst in i en garderob. Gaggigheten har tydligen redan börjat inträda...

Får väl ta och gräva fram grejerna och inventera vad som finns, och antingen sätta igång och experimentera med dem av hjärtans lust, eller också sälja av alltihop. Med tanke på att det inte har blivit av att jag använt dem överhuvudtaget hittills, så förefaller det senare alternativet nog vara det vettigaste.

Kanske mitt "Cokin-skrot" ev. kan vara av intresse för trådskaparen? Fast "skrot" kanske inte är riktigt rätt ord med tanke på att de flesta filtren har jag aldrig ens tagit ut ur etuiet. Dock är jag rädd att jag, vid ev. intresse, kanske inte hinner med att gräva fram "skrotet" före jul, eftersom garderoben ifråga inte finns där jag bor nu, utan i en lägenhet på annan ort. Där finns i alla fall kanske runt 75 filter av alla de slag samt hållare, adapterringar och diverse specialgrunkor.
.

Hej,

Kul m så många svar, runda eller 4-kantiga filter känns som att det kvittar - mina befintliga är 4-kantiga så jag tänkte att det kanske ska vara så?! Men visst, ditt "skrot" är klart intressant. Jag hör av mig under morgondagen och eft jul passar bra, ha en fortsatt bra kväll och tack för alla svar :)

Vänligen
Conny

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto